måndag 28 januari 2019

Portföljen som ger 30 000 kr i månaden

Innehåller affiliatelänkar


Dags för genomgång av Seglarportföljen!








Portföljen har i all väsentlig mening inhandlats av pengar jag sparat från min egen lön under lite drygt 10 år. Första årens sparkvot på kanske 5-10% var inte mycket att hänga i julgranen men allt eftersom tiden gick ökade kunskaper och färdigheter i hur pengar och tid spenderas effektivt utan att för den skull tumma på den upplevda livskvalitén.

Pga detta och den med tiden lite högre lönen ökade sparkvoten successivt och de sista åren som anställd hade jag en sparkvot på runt 70 - 80%.


Innehav
Väldigt grovt förenklat skulle man kunna säga att portföljen består av två delar, investmentbolag och högutdelare.

Även om innehaven historiskt har varierat en hel del har den absoluta lejonparten av bolagen alltid haft någon form av utdelning.

Sedan jag började att mäta år 2012 har den genomsnittliga årliga avkastningen (CAGR) uppgått till 12%.

Idag är innehaven 24 till antalet och nettovärdet motsvarar cirka 343 st månadsomkostnader.

Innehaven finns i ISK och KF hos nätmäklaren Avanza. Investeringssparkonto (ISK) används för de svenska innehaven och kapitalförsäkring (KF) för innehaven med utländsk källskatt på utdelningarna, markerade med * nedan.

VärdepapperAndel av portföljen
Investor6,0%
Castellum5,9%
Handelsbanken5,7%
Sampo*5,6%
Brookfield Prop Part*5,3%
EPR Properties*5,0%
NorthW Healthc Pr*4,8%
Industrivärden4,7%
Boston Pizza*4,6%
TransAlta Ren*4,4%
H&R Real Est Inv Tr*4,3%
Senior Housing Pr*4,2%
WP Carey Inc*4,0%
Latour3,9%
Creades3,5%
Brookfield Ren Part*3,5%
Hennes & Mauritz3,5%
Brookfield Infra Part*3,5%
Swedbank3,3%
Apple3,2%
Kinnevik3,2%
Nordea*3,0%
Pandora*2,9%
Clas Ohlson1,9%
Klickar du på innehaven kommer du till respektive bolags sida på Avanza


Belåning
Portföljen är belånad till runt 9% vilket är 1,5 procentenheter mer än vad jag vill ligga på långsiktigt. Med en belåning på max 7,5% kan portföljen gå ner 75% utan att belåningen överstiger mitt absoluta på tak på 30%.

Allt eftersom min ekonomin blir bättre kommer jag med största sannolikhet minska på belåningen. Önskvärt vore att komma ner och vara helt obelånad för att vid nästa börskrasch ha möjlighet kunna belåna portföljen lite grann igen om jag vill det.

Direktavkastning
Sorterar vi innehaven på direktavkastning och gör ett stapeldiagram ser det ut som följer. Direktavkastningen på portföljnivå ligger idag runt 6%.




Klicka för större bild















Den ackumulerade utdelningen sedan starten 2007 t o m idag uppgår till 1.359.551 kr. Dessa utgör ca 60% av totalavkastningen.

Utdelningskalender
Här presenteras två varianter på utdelningskalender, den första är centrerad runt den månatliga utdelningen och den andra innehåller även lite ytterligare information.

Med dagens sammansättning delar portföljen i snitt ut lite drygt 30.000 kr per månad även om den faktiska utdelningen för varje individuell månad varierar mellan 8.000 och 72.000 kronor.

Som grov överslagsräkning för min ekonomi räknar jag med att konsumera upp ungefär hälften av de årliga utdelningarna. Resterande delar går till att amortera av portföljlånet eller till nya investeringar.

















Klicka för större bilder



















Fördelning branscher
Tittar vi på branschfördelningen består portföljen av ungefär 1/3 fastigheter, 1/3 investmentbolag och resterande är fördelade mellan konsumentbolag, finans, energi och infrastruktur.

Det är en rejäl mängd fastigheter vilket jag funderar på att vikta ned på sikt. Dock har jag och min sambo i vår övriga ekonomi totalt sätt ganska liten exponering mot fastighetssektorn, dvs inget hus, sommarställe eller boende utomlands utan bara vår lilla lägenhet som vi bor i just nu.


Graf: branschexponering som andel av portföljvärde

Utdelning i SEK
Fastigheter
Senior Housing Pr*30 177
Brookfield Prop Part*22 835
NorthW Healthc Pr*21 990
EPR Properties*19 096
H&R Real Est Inv Tr*16 161
WP Carey Inc*13 942
Castellum13 176
137 377
Investmentbolag
Sampo*21 750
Investor11 843
Creades10 822
Industrivärden8 459
Kinnevik6 971
Latour4 914
64 760
Konsument
Boston Pizza*22 489
Hennes & Mauritz15 259
Pandora*11 097
Clas Ohlson9 094
Apple3 620
61 559
Finans
Handelsbanken24 353
Nordea*15 494
Swedbank12 220
52 067
Energi
TransAlta Ren*21 482
Brookfield Ren Part*14 187
35 669
Infrastruktur
Brookfield Infra Part*10 104
10 104


Fördelning valutor
Som FIRE utövare (Financial Independence Retire Early) med ambitioner att resa och bo utomlands delar av året är det viktigt med en rejäl del av portföljen i andra valutor än SEK för att minska risken att bli allt för beroende av den svenska kronan.

En svag svensk krona är ett effektivt hinder från att spendera pengarna någon annan stans än just i Sverige.


Graf: valutaexponering som andel av portföljvärde


Utdelning i SEK
SEK
Handelsbanken24 353
Hennes & Mauritz15 259
Castellum13 176
Swedbank12 220
Investor11 843
Creades10 822
Clas Ohlson9 094
Industrivärden8 459
Kinnevik6 971
Latour4 914
117 110
USD
Senior Housing Pr*30 177
Brookfield Prop Part*22 835
EPR Properties*19 096
Brookfield Ren Part*14 187
WP Carey Inc*13 942
Brookfield Infra Part*10 104
Apple3 620
113 960
CAD
Boston Pizza*22 489
NorthW Healthc Pr*21 990
TransAlta Ren*21 482
H&R Real Est Inv Tr*16 161
82 122
EUR
Sampo*21 750
Nordea*15 494
37 245
DDK
Pandora*11 097
11 097


Kursdata och antaganden om utdelningar är tagna söndagen den 27 januari 2019

För att se aktuella innehav i Seglarportföljen klickar du här


Fyra länkar som relaterar till inlägget
>> Risker med att belåna aktier (inlägg 1, inlägg 2 & inlägg 3)
>> Alla transkationer  
>> Investeringsfilosofi
>> Aktietips 



Ny på bloggen >> Starta här
Utvalda inlägg >> Bag-of-Trix

15 kommentarer :

  1. Ojoj vilket härligt inlägg! Det är precis sådant som inspirerar oss som ligger lite längre bort från 30000 kr i månaden (vi närmar oss 13000 kr).

    Min enda kommentar är att portföljen känns aningen riskfylld med avseende på diversifiering. T.ex. SNH har ju fått utså mycket spott och spe för att förvaltningen höjer sina arvorden medans vinst/rörelsemarginal går ner. Hur tänker du i ett sådant scenario där SNH tvingas sänka utdelningen? De har ju en okej yield men aktiekursen följer stadigt en sjunkande trend och förr eller senare kan man ju gissa att en sänkning är ett faktum.

    Härligt att du satsar så mycket i Brookfield. De verkar seriösa och här kommer jag själv att öka mina positioner framöver.

    Noterar att du inte har ett endast BDC?

    Oavsett, en härlig mix av bolag och tusen tack för denna sammanställning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren Snålgrisen. Själv avstår jag kommentaren på portföljbolagen eftersom jag då tror det blir lättare att agera mer fritt och rationellt framöver.

      Radera
  2. Vilket fantastiskt inlägg! Här blir man inspirerad flera gånger om. Hatten av.

    SvaraRadera
  3. Tjusigt och mycket inspirerande! Finns dessa som mallar så att jag kan lägga upp något liknande?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina mallar och verktyg hittar du under "Bag-of-Trix" och sedan verktyg långt ner i listan

      Portföljmall
      http://utdelningsseglaren.blogspot.com/2017/11/portfoljmallen-kommer-har.html

      Utdelningsmall
      http://utdelningsseglaren.blogspot.com/2016/01/utdelningsmallen-kommer-har.html

      Är på gång med en uppdaterad portföljmall (och även utdelningsmall) vilken kommer att publiceras som ett inlägg på bloggen och sedan länkas under Bag-of-Trix/vertyg

      Radera
  4. Investor måste vara fel, de delar ut olika många kronor på våren och hösten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är korrekt, fick samma påpekande på Facebook. Då skrev jag att min mall inte stöder asymmetrisk utdelning under året. Dock har jag nu en ny mall där jag byggt in stöd även för detta. Tänkte släppa den nya mallen på bloggen framöver, så håll utkik.

      Alla mallar och verktyg går att hitta under fliken Bag-of-Trix och sedan under rubriken verktyg.

      Radera
  5. Du vågar vara belånad nu alltså, efter en så lång börsuppgång och utan löneinkomst?
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de är en bra frågeställning. Det är nog mer än nödvändigt risktagande från min sida eftersom jag inte behöver hela portföljens utdelningar för att försörja mig. Tror jag kommer att ha svårt att tjäna (lön) mindre än 100 000 kr efter skatt även framgent. Och eftersom jag inte behöver hela portföljen bör det inget vara problem att sälja något innehav. Vilket jag förmodligen inte ens kommer att behöva då portföljen kan gå ner 75% utan att belåningsgraden går över 30%.

      Med min budget som den ser ut nu så kan jag leva bekvämt samtidigt som portföljen amorterar av sig själv med runt drygt 200 000 kr / per.

      Skulle det ändå skita sig totalt på något mystiskt sätt jag inte tänkt på så finns andra pengar i hushållet. Och skulle även det skita sig så får jag väl inte bara jobba för att det är kul utan även för lite mer pengar. Vilket ändå kan bli aktuellt vid en rejäl börskrasch för att ha möjligheten att plocka manna nedfallen från himlen (lågt värderade aktier).

      Finns dock inga som helst garantier så vi får se hur det går.

      Radera
  6. Snygg visualisering med kalendrarna. Jag blir sugen att kopiera det (för personligt bruk), men det blir svårt att replikera siffrorna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man odlar sitt badass
      - vilket leder till högre sparkvot
      - vilket leder till mer investeringar
      - vilket leder till högre utdelningar
      - vilket leder till bättre ränta-på-ränta effekt
      - rinse and repeat :)

      Radera
  7. Inspirerande och motiverande är enbart förnamnet, TACK!.. Du får verkligen mig (och säkert många andra med mig) att vilja jobba än hårdare för att komma dit man vill.

    SvaraRadera
  8. både nordea och handelsbanken hamnade i april i år.

    SvaraRadera
  9. Har kikat närmare på Brookfield Renewable Partners efter att ha läst din blogg. Vilken grym historik! Känns som en safe placering över många årtioenden fram. Googlar man analyser hittar man bara lovord om bolaget.
    Äger du den i CAD eller dollar? Och varför den ena eller den andra?

    Läste även att dom nu delar ut mer pengar än dom tjänar hur kanndet komma sig? Analysen som skrev det sa samtidigt att det var en grym placering man kunde sova lugnt med.
    Vilka risker ser du med det bolaget? Vore kul att läsa ett inlägg från dig med din syn på alla dina Brokfeild innehav.

    Tack för en Grymt inspirerande blogg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du går till sidan där portföljen finns redovisad ser du att jag har den i CAD. Dock delar den ut i USD.

      Försöker undvika att kommentera mina innehav men kan rekommendera att du läser på själv. Senaste investerarpresentationen (finns som ljudupptagning på deras hemsida) gick de igenom de stora bolagen inom Brookfield asset management, som bland innehåller Renewables.

      Lycka till

      Radera