lördag 26 oktober 2019

Portföljmall 2.0

Har sen tidigare lovat att dela den uppdaterade versionen av min portföljmall. Om jag ska vara ärlig är detta overdue sedan länge men jag har nu i alla fall kommit till skott.

Följer du mig här på bloggen eller via Twitter har du nog inte kunnat undgå att se en drös skärmdumpar från den här portföljmallen.

Här kommer några smakprov på vad den spottar ur sig när du skrivit in din portfölj och lite andra grejor om din ekonomi.


Översikten





Kursutveckling, portföljandel, direktavkastning & utdelningsandel





Analys av utdelningshistoriken






Två olika utdelningskalendrar




Portföljen sorterad på direktavkastning


Om du t ex vill ha din egen utdelningskalender kan det vara värt att ladda ner mallen och se hur det fungerar. Ett grundkrav är dock att du sedan tidigare kan Excel / Google sheets. Vidare är det ett visst jobb med att sätta upp den med din egen information men det är mer eller mindre ett engångsjobb.

Har du en stor omsättning på portföljinnehaven ökar naturligtvis administrationen så av den anledningen passar mallen främst de som är långsiktiga och investerar i företag som ger utdelning.

Instruktion för hur du använder mallen ligger inne i filen men jag lägger en skärmdump på den här nedanför också, lycka till.
Ladda ner >> Portföljmall 2.0



Klicka för skarpare bild så att du kan läsa texten




Innehaven >> Seglarportföljen
Ny på bloggen >> Starta här
Utvalda inlägg >> Bag-of-Trix

16 kommentarer :

  1. Där ja, den som väntar på något gott:)

    Vet du om mallen fungerar med OpenOffice eller endast Excel? Har inte jättelust att sätta mig in i Google sheets nämligen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det bör fungera bra. Jag kör LibreOffice, och det funkar bra där. Man kan till och med ladda ner filen som .ODS, det gjorde jag. (OpenDocumentSpreadsheet).

      Radera
    2. Tack för svar, bra att andra får veta också

      Radera
  2. Förtydligande angående innehaven i portföljen och mallen:

    I mallen ändrade jag i antal aktier i respektive bolag lite slumpmässigt så det är forfarande portföljfördelningen här på bloggen som stämmer med mina innehav i Seglarportföljen

    SvaraRadera
  3. Fattiglappen2019-11-06 19:25

    Hejsan,
    Mycket schysst mall. Har försökt gjort nått liknande själv med blandad framgång :-)

    Men jag undrar hur man får det att funka med aktier som ligger på First North listan? Google finance verkar inte funka.
    Är det möjligt att få till det, eller blir det så att man får hålla koll på dessa utanför portföljmallen?

    SvaraRadera
  4. Tjusigt! Stort tack för att du delar med dig.

    Tycker att det är lite knepigt när man fyller i antal aktier och x kr/aktie för bolag som delar ut mer än 1gång/år.

    Jag äger inte samma antal aktier hela året. Säg att jag vid första utdelningstillfället äger 50 aktier, vid andra 60 och vid tredje 70 st.
    Kan man lägga till en ny rad -för samma bolag- med de nya siffrorna?
    Har du några tips/tankar kring det, eller har jag missat något?


    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack för din kommentar

      Mallen är gjord för en hyffsad statiskt portfölj och visar uppskattad framtida utdelning. Ändrar du från 70 till 50 aktier i ett innehav ändras den framtida utdelningen i kalendern så just det fallet borde fungera smidigt.

      Radera
  5. Äntligen, så coolt och så galet inspirerande alltså!
    Men jag hittar ingenting om utdelningsandel?
    Tillsammans med Utdelningstillväxt och direktavkastning är de väl bland de viktigaste?

    SvaraRadera
  6. Hej, följer bloggen dagligen. Dock är jag inte så bra på excel och formler. Gjorde om ditt dokument till excel.
    Dina ifyllda aktier bör jag rensa dem på nått vis eller är det bara att skriva över? För första aktien i månads utdelning har jag BORG som uppdaterade korrekt efter jag tryckt på uppdatera. Men nästa aktie jag skrev in BURE så blev det helt fel utdelning. Jag fyllde i allt helt korrekt i det gröna under DATA fliken. Men kollar jag på Analys fliken har den fått ca 10ggr så mycket i utdelning. Den stod i EUR men bytte tll SEK i formeln, spelade ingen roll. Jag har bara 46st men den räknar marknadsvärdet till ca33000 och tot utd/år 967 när det bara skall vara ca 92kr

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får försöka följa instruktionerna. Men ärligt talat är det nog ganska svårt om man inte har en viss erfarenhet av Excel/googlesheets.

      Namnet på aktien ska vara den ticker som finns på google finance, vilken jag tror är "borg". Ibland är det problem med google finance och då kan man prova om det fullständiga namnet på google finance funkar. STO:BORG

      I detta fall verkar problemet vara något annat. Du kanske behöver kopiera/uppdatera fälten så att de räknar ut rätt. Bör finnas beskrivet i instruktionen i dokumentet. Lycka till

      Radera
    2. Tack för svar, dock förstår jag inte riktigt fortfarande i din mall. Viss erfarenhet av excel har jag, brukar dock inte skriva formler eller har använt googlesheets. så samverkan där är jag inte riktigt med på.
      Det var inte BORG som trilskades utan den fungerade som den skall som 1:a aktien jag skrev över dina. Det var den andra i min bokstavsordning BURE som inte ville bli som den ska.

      Trots uppdatering av arket ville den inte ändra från eur till sek och när jag gjorde det manuellt ville den ändå inte ändra tot utdelningen. Så jag fick känslan av att din gamla aktie ligger kvar och spökar i bakgrunden.
      Om inte du har en förklaring kanske nån annan läsare har en bra förklaring vad jag skall göra.

      Radera
    3. Jag gissar att formlerna refererar till fel celler. Du kan kolla formlerna och verifiera att de refererar till korrekt rad.

      Radera
  7. Hej, hur lägger man till en ny rad? t.ex i "Data" fliken lägger jag till SEB-A, när jag sen tittar på "Analys" fliken så har allt efter raden förskjutets ner 1 steg, så där det står SEB är det tomt och på Halvårsutdelare där ser man ett diagram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kolla att raderna är korrekta. Ett bra sätt att justera detta är att helt sonika "dra" ner infon från en fungerande rad. Då brukar det justeras rätt.

      Radera