tisdag 8 september 2015

Hacka banksystemet (3/3)

Del 3 av hacka banksystemet kommer här (del 1, del 2).


Sa tidigare att jag har totalt 7 olika banker för att minska avgifter och maxa inkomsterna. Så vilka andra banker använder Utdelningsseglaren?




Har kvar den här banken av gammal vana då lönen kommer hit. Vidare har jag satt upp det hela så att SEB agerar hubb och sprider pengarna vidare till de andra bankerna. Självfallet med automatiska överföringar för minimal administration. I och med att jag endast använder SEB till lönekonto är kostnaden 0 kr.

Besparing 0 kr


Så nu till den absolut roligaste genomgången i listan. Förutom att köpa och sälja aktier använder jag Avanza till mitt bolån, nämligen deras “superbolån” vilket nu har ränta om 0,99%. För att få det här lånet behöver du ha en portfölj om minst 3 miljoner kr så det är inte för alla. Bra exempel på att det är dyrt vara fattig (svårt att få/ta del av de bästa erbjudandena) och billigt att vara rik. Om vi jämför det med Finansinspektionen rapport om snitträntor för bolån på SEB så är det 0,37% lägre. För mig blir det en besparing runt 5.000 kr / år. Kanske inte låter mycket för världen med det är nästan ⅓ lägre avgift jämfört med SEB.


Räknar vi med ränta-på-ränta effekten (7% per år) under 10 år blir det en besparing om totalt 73.800 kr



Så till den sista banken i genomgången, nämligen Coop. Har detta kort för att få poäng på det jag handlar som sedan kan lösas in till digitala checkar som laddas på kortet. Inga stora summor här då jag mest använder mig av Willys och Lidl som är mycket billigare. Coop använder jag bara för att kompletteringshandla. Uppskattar att jag gör en besparing på ca 100 kr / år genom detta.


Sedan har du, genom Coop-kortet, möjlighet att betala dina räkningar hos Betalo och få 0,5% tillbaka. Har inte provat det ännu men det skulle kanske i så fall bli runt 200 kr / år för mig. Sedan har vi förstås ytterligare rabatter på Coop men det räknar jag inte med här.
Uppdatering 2016-04-04:
Upplägget att betala räkningar med Coopkortet hos Betalo fungerar inte som ovan längre. Numera använder jag själv Coopkortet endast för att få bonus på Coop vilken jag använder för att köpa tillgodacheckar i deras bonusshop.


Räknar vi med ränta-på-ränta effekten (7% per år) under 10 år blir det en besparing om totalt 4.435 kr


Summering av besparingarna:
OKQ8 - 66.881
Santander - 710 kr
Avanza - 73.800 kr
Coop/Betalo - 4.435 kr


På 10 år blir det alltså en total besparing om 145.826 kr

Ett annat sätt att uttrycka det är att det förkortar min tid tills jag kan sluta jobba med nästan 6 månader (145.826 delat med det jag sparar från min lön som är 25.000 kr).

Ytterligare ett sätt att se på det är att det efter 10 år kan ge dig passiva inkomster om ca 5.800 kr / år eller 480 kr / månad resten av ditt liv. Då räknar jag på en direktavkastning från aktier om 4%.


Vill poängtera att jag inte fått någon som helst ersättning från nämnda banker att skriva detta. Jag tipsar bara om sådant som jag själv använder. Se det inte som någon uppmaning att skaffa dessa produkter. Du behöver bilda dig din egen uppfattning.

Hur gör ni själva? Har jag missat någon bra bank som kan matcha eller slå dessa erbjudanden?

Hälsar Utdelningsseglaren

23 kommentarer :

  1. Wow, snyggt jobbat och tack för tipsen. Känns som att du funnit den gyllene vägen. Själv är jag på 25kr/mån träsket. Men nu blev jag taggad att följa ditt exempel.

    Allt gott
    /DanielWikstrom

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst, det här är gratispengar som bara och ligger och väntar på en. Inte direkt att man lever ett sämre liv genom att göra det här sakerna. Dock tar det som väntat lite extra tid att fippla med alla kontona. Så i någon mån är det en tradeoff mellan tid och bekvämlighet.

      Men säger som Mr Money Mustache, att den lätta och bekväma vägen kostar dig pengar och gör dig lat. Den svåra vägen är den roliga där du får använda din kreativitet och kämpa för att nå dina mål = den roliga vägen!

      Radera
    2. Daniel, la precis till dig på blogglista här till höger!

      Hälsar Utdelningsseglaren

      Radera
  2. Riktigt bra tips, jag tar till mig dom.

    Vi har ju två kort så vi betalar SEB 50 kr i månaden, det stör mig. Jag tror, jag ska kolla det, att mitt Statoilkort fungerar på samma sätt som OKQ8 kortet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som du behöver stoppa det där blodflödet omedelbart!

      Kan inte vara kännas bra att bli åderlåten av banken på det där sättet...

      Call-to-action!

      Radera
  3. Ännu ett bra inlägg, tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar tackar!

      Vänta bara tills imorrn, då ska ni få se utdelningskurvan ;)

      Radera
  4. Uppdaterade siffror från Finansinspektionen berättar att SEB höjt snittränta på bolånen från 1,36 -> 1,42% för augusti månad.

    Det här är en av anledningarna till att jag gillar Superbolånet så mycket, det är en hyffsat stabil ränta. Tidigare när jag hade SEB behövde jag ringa och förhandla en gång om året om jag inte skulle bli uppskörtad! Inte nöjd med SEB kan jag säga. Finns en anledning till att jag bytte och blev väldigt nöjd och glad :))

    http://www.di.se/artiklar/2015/9/8/har-finns-lagsta-snittrantan/

    SvaraRadera
  5. Om du handlar på Willys så bör du överväga att börja handla med Seqr, en app i mobilen. Då kan du få upp till 3 % tillbaka.

    Simon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips Simon!

      Känner till SEQR och har använt det mycket tidigare när det var bra rabatter. Tyvärr måste man handla så många gånger (tror det var minst 10gr/månad) för att rabatten ska bli mer än 1% som jag redan har på OKQ8.

      Men har man inte OKQ8 och handlar många gånger per månad så blir det förstås en väldigt bra affär! :)

      Radera
    2. SEQR har numera contactless med Android telefon. Jag handlar för ca 15000 i månaden det blir åter ärbärgning på ca 4500kr per år dvs 3% eftersom jag enkelt kommer upptill 20 transaktioner.

      Jag kombinera SEQR med Ikano kortet som har rabatt på olika branscher på så vis spara jag ca 2500kr per år.

      På 10 år sparat ca 70K genom att slopa bankens betalkort som oftast ligger på 300kr per år.

      Radera
    3. Kombinerar man SEQR:s 3% äkta pengar cashback med ICA och Hemköp:s kort når man nära 5% åter på varje köp.
      Absolut inget problem att komma upp i 3% cashback. Allt som behövs är 20 transaktioner per månad.


      SEQR har två sätt att betala, här fungerar det:

      Metod 1:

      Här fungerar SEQR blippa och betala, NFC/contactless, idag, 20171007

      Handeln start nu upp i rask takt upp alla.
      Målet är att nästa alla skall vara igång under 2018.
      Procentsiffran visar hur många av kedjans butiker som fungerar. Listan är fokuserad på kedjor:

      1) Joe and the Juice 96% av alla.
      2) Pressbyrån 100% av alla.
      3) SevenEleven, 100%
      4) Waynes Coffee, 96%
      5) Shell-mackar med SevenEleven, 100%
      6) Elgiganten, 100%
      7) Circle-K, 96% (säg KORT,ENTER)
      8) ICA, 100 % (säg KORT,ENTER,ENTER)
      9) Burger King, ca 60-70 % (säg tryck Point)
      10) Texas Longhorn 60-70 %
      11) Carspect bilbesiktning, 100 %
      12) Bröd och Salt, 100%
      13) Starbucks, 60-70%
      14) Frasses hamburgerkedja, 100%
      15) Lindex, 100%
      16) WhSmith kiosker, 100%
      17) Destination Gotland:s
      Restauranger och butiker, 100%
      18) Intersport, första sportkedjan, 100 %
      19) Stockholm Stads parkeringsautomater, Ytterstaden. 100%
      20) McDonalds, 100% (säg tryck: "Tryck för kortbetalning")
      21) Apoteket Hjärtat, 100%
      ...
      ...
      22) Clas Ohlson, Drottninggatan och Hamngatan i Sthlm, 2%.
      23) Systembolaget skall starta runt Jul i år.



      Metod 2:

      SEQR Scanna QR kod och Betala funkar sedan länge här till exempel:
      Hemköp, Willys, Q-Park, Jysk, Skopunkten, Nilson Shoes, Din, Sko, Ur & Penn, Cajsa Warg


      En annan finess med SEQR är att man överföra pengar i realtid inom hela Europa.

      Så här ser appen ut:
      https://tapandpay.seqr.com/se/

      SEQR är helt gratis. Man kan koppla upp sitt bankkonto eller få månadsfaktura.
      Ingen årlig kortavgift eller liknande. Gratis på riktigt!

      SEQR tänker att tjäna pengar på de dolda kortavgifterna som man alltid betalar utan veta om det.
      Avgifterna är inbakade i priserna på alla varor i en affär.

      Radera
    4. Tack för utförlig info om SEQR - säkert uppskattat av bloggens läsare!

      Att man kunde få 2% cashback hos Axfood / willys var ny info för mig. Du menar inte rabatt?

      Överföringar inom EU är inte så fördelaktigt som det låter. Kollade upp detta och SEQR tar faktiskt en rejäl del av själva överföringen.

      Radera
  6. Tack för bra hacks! Jag står redan i kö för superbolånet och hoppas att få till det. Vad jag minns så påverkar din private banking status för bolånet ditt courtage och minsta courtaget blir 69 kr. Stämmer detta och hur hanterar du det?

    /John

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod John, glad att kunna hjälpa till.

      Om du kan få superbolånet har du förstås kommit en rejäl bit på resa så det är bara att gratulera :)

      Det högre courtaget är en nackdel. Hanterar det genom att försöka begränsa handlandet till 1 gång i månaden. Om du handlar utländska aktier så glöm inte bort växlingsavgifterna, som för övrigt redovisas väldigt otydligt. De tenderar att bli minst lika höga som courtaget, i alla fall för mig.

      Radera
  7. Hej Utdelningsseglaren!

    Fin blogg du startat och vad roligt att det går bra för dig!

    Toppen triolgi av inlägg. Har själv kollat hur jag ska lösa bankfrågan. Har just nu 6 st banker jag är kund hos, Avanza, Nordnet, SEB, Länsförsäkringar, Danske bank SE och Danske bank NO.

    Allt är kostnadsfritt eftersom jag är ungdom, men det är jag bara ett tag till. Jag har dock inte hittat något som passar mig bättre än SEB Enkla vardagen.

    Det jag söker är: ett Lönekonto, buffertkonto samt ett betalkort som inte behöver ha kredit. samt kunna betala fakturor och dylikt. Jag vill ha allt gratis!

    Kanske OKQ8 betalkort, och en annan bank för CSN. Sedan föra pengar till kortet... Jag förstår dock inte alla dina grejer du har :) Kan du kanske summera vilken bank du har till vad? :) kanske bara jag som är trög såhär på kvällskvisten ;)

    Keep on keeping on!

    Bästa hälsningar
    /Samuraimannen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Samuraien!

      Tack för tips om klargörande inlägg kring hur jag lagt upp bankerna.

      Såg på din blogg att ni hade varit i Norge och jobbat. Nyfiken på vilken typ av jobb det var ni gjorde.

      Lycka till med din resa och blogg!

      Radera
  8. Staffan Palm2016-04-03 23:20

    Uppdateringar:
    -Upplägget att utan avgift betala räkningar med Coops kreditkort hos Betalo gäller inte längre.
    -Nya regler för kortavgifter gör att OKQ8 halverat återbäringen till 0,5%

    Coop MedMera Mer är trots avgift i mitt tycke ett av de bättre korten för den som ändå kan tänka sig att handla på Coop och exempelvis smidigt lösa in poäng (på alla kortköp) mot rabatt i butiken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Staffan tack för din notering. Uppdaterar inlägget. Vad jag kommer ihåg är det bara 0,3% i återbäring när man handlar "på stan"

      Radera
  9. Coop kommer också att minska bonusen på "övriga köp" till 0,5 %, läs mer på min blogg: http://maxaallt.blogspot.se/2016/04/coop-gor-en-fuling-till.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare

      Ja det är synd att de minskar bonusen. Har själv lagt ekonomi/bank så att jag inte är beroende av COOP längre (förutom själva bonusen).

      Radera
  10. Varför inte Länsförsäkringar Bank? Om man har lönen dit, ett sparande (i t.ex. ISK med deras lågprisfonder) om minst 500 kr per månad samt hemförsäkring hos dem så får man alla banktjänster gratis (inklusive VISA-kort). Dessutom får man 15% rabatt på hemförsäkringen samt barnens försäkringar.

    Hemförsäkring måste man ha och ett sparande i 0,20%-fonder är ju inte fel i längden ändå.

    Komplettera med Preem/Shell MasterCard för löpande betalning, LF VISA-kort för kontantuttag i Sverige (samt insättning i bankomat) och SBAB för buffert med förnärvarande 0,65% ränta. Jag tycker då att man får ett bra upplägg.

    På ICA kan jag betala med Preem/Shell och dra ICA-kortet och få poäng och cashback.

    Kvarstår uttag utomlands samt köp i annan valuta. Santander verkar ha slutat med ett gratis kort (räknar aldrig gratis första året).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har som sagt bra villkor genom private banking hos Avanza. Har inte sett någon bank som slår det erbjudandet so far. Men jag kan förstås ha fel.

      Radera