onsdag 30 september 2015

Lönesparandet 2015 so far

FreeImages.com/susush
Tänkte att jag skulle redovisa mitt lönesparande lite mer i detalj. Jag har tidigare redovisat mitt totala sparandet i detta inlägg.

Nedan är alltså en beskrivning av vilka summor jag för över till Avanza varje månad. 








Min nettolön är ungefär* 40.000 kr / månad.


Månad
Sparande
Sparkvot
Januari
23.141 kr
58 %
Februari
23.000 kr
58 %
Mars
30 648 kr
77 %
April
24.400 kr
61 %
Maj
26.300 kr
66 %
Juni
35.665 kr
89 %
Juli
26.567 kr
66 %
Augusti
40.381 kr
101 %
September
28.031 kr
71 %



Den alerte lägger förstås märke till de lite märkliga sparkvoterna på 89 samt 101%. Dessa kommer sig av att jag länsade mina bufferkonton, vilka förstås också kommer från sparande av lönen.



Ovanstående betyder att jag från min lön under perioden 1 januari till och med idag:
  • totalt sparat 258.132 kr
  • snittat ett sparande om 28.681 kr / månad
  • haft levnadsomkostnader på runt 12.000 kr / månad



För att få fram den korrekta sparkvoten behöver vi justera resultatet med räntan för portföljlånet (ca 1.000 kr / månad efter ränteavdrag). 


Detta medför en genomsnittlig sparkvot under 2015 på 69 % - vilket jag är mycket stolt över!



I mina grova kalkyler räknar jag med månatliga kostnaderna på 16.000 kr. Tar vi 12.000 kr och plussar på de andra kostnaderna som finns (valutaväxling, courtage samt kostnader före ränteavdraget för bolån och portföljlån) så hamnar vi ganska nära.


Det här placerar mig i det övre skiktet bland "badasses". Känns inte helt omöjligt att avrunda sparkarriären som en spargud med över 75% sparande.


*Anledning till att jag skriver ungefär är att den verkliga nettolönen är lite knepig att räkna ut p g a utlägg och diverse skatteeffekter från rikslunchen, friskvård osv som jag har via jobbet.

12 kommentarer :

  1. Ett inlägg om hur du ser på din belåning av portföljen hade varit intressant. Hur hantera du valet mellan att investera ny sparande, utdelningar i nya aktier alternativt amortering på lånet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra idé till blogginlägg Breitenfelt

      Korta svaret kommer här:

      1. Viktigast att nu sänka risken - d v s komma ner i procentuell belåning
      2. Amorterar alltid minst med utdelningarna - men helst med allt sparande
      3. Ingår inte i planen att ligga med belåning på längre sikt
      4. Helst inga lån över huvud taget - men det kan ta flera år innan jag är där
      5. Försöker bara ta in bolag med relativ säker utdelning

      Radera
  2. "För att få fram den korrekta sparkvoten behöver vi justera resultatet med räntan för portföljlånet (ca 1.000 kr / månad efter ränteavdrag). "

    Hur sjutton kommer du upp i 1000 kronor i månaden i räntekostnader efter ränteavdrag?

    Det borde morsvara runt en mille i belåning?

    Ingen oro för överbelåning om det blir ett dyk nedåt?

    Mvh//Cm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst finns risk!

      Man kan se det på olika sätt:
      - Räknat i kr
      - Procent av portföljen
      - Vilka aktier som är belånade och hur mycket man kan låna på dem
      - Hur lång tid det tar att amortera
      - Hur mycket av tillgångarna som inte är direkt kopplad till börsens rörelse
      - Hur mycket andra sparpengar som finns som kan användas för extra amortering vid behov

      Planen är att amortera ner lånen under de närmsta åren i en takt om ca 200.000 - 500.000 kr / år

      Radera
  3. Jag undrar hur du brukar räkna när det gäller just det som du nämner - t.ex. länsning av buffertar. Om du sätter av 10 000 en månad på ett annat konto men utan att investera, och sedan investerar dem månaden därpå. Hur räknar du sparkvot på det, dvs. när inträffar sparandet? Kanske en okunnig fråga men jag vet inte riktigt vad som egentligen är mest rättvisande, budgetmässigt. Tack på förhand!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra tycker jag faktiskt!

      Jag löser det såhär

      Som sparande räknar jag bara sådant som jag inte kommer att konsumera de närmaste åren. Så alla avsättningar till semestrar och andra sparbuffertar räknar jag inte in som sparande.

      Men däremot så räknade jag in dem när jag väl fört över dem till Avanza(eller motsvarande) för köp av aktier.

      Det här kan faktiskt bli en praktisk grej att hålla ögonen på. Märkte jag bla när jag först köpte Brummer multi strategy på brummer och parterns ISK för att sedan ångra mig och för över pengarna till Avanza. Då var det förstås viktigt att inte räkna dessa pengar två gånger som sparande, vilket skulle kunna vara lätt hänt.

      Vet inte hur andra gör rent praktiskt för att hålla ordning på det!?

      Radera
  4. Kan du inte skriva ett inlägg om ditt nuvarande depåinnehav?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer absolut!

      Har ju gjort en offentlig utfästelse, så får nog svårt att backa från det :)

      http://utdelningsseglaren.blogspot.se/2015/09/full-disclosure-deklaration.html

      Radera
  5. Häftigt! Önskar jag kunde sätta av så mycket. Det kanske kommer. :) Vad jobbar du med?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbart med en till kvinna på bloggen, välkommen!

      Jo, är medveten om att min situation är väldigt priviligerad och det är stora mängder pengar. Men mitt liv har inte alltid sett ut såhär. Det var bara lite drygt 10 år sedan som jag var offer för vissa omständigheter som även spillde över på det ekonomiska.

      Eftersom jag vill vara anonym så blir det svårt att berätta vad jag jobbar med. Men om du klickar på bilden på seglarn längst upp till höger kan du läsa om att jag har haft alla möjligt okvalificerade jobb tidigare. Men med lite flyt, fokus och envishet har jag lyckats ändra omständigheterna till det bättre.

      Var inne på din blogg och fick veta att du var egen företagare. Låter spännande i mina öron :)

      Radera
  6. Häftigt och bra jobbat!

    Jag tänkte passa på o fråga dig om dina åsikter kring courtage.
    Du har ju ett flertal innehav och dessutom en del som inte är noterade i sverige.
    Hur tänker du kring courtagekostnad, antal köp, intervall osv.

    Själv har jag lite svårt att bestämma mig hur jag ska tänka.
    förra året blev det ca 60st handelstillfällen för mig mest på svenska börsen men en del utländska. detta gav ungefär 3000:- i courtage.
    om jag ist spritt ut köpen o bara handlat aktier varannan månad ist för varje månad hade jag nästan halverat antalet affärer o således sparat 1500:-

    Som sagt hade upskattat lite hjälp att tänka, kanske är det värt ett helt blogginlägg

    /Johan84

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Johan84

      Tycker det är en mycket bra fråga du har.

      Generellt tror jag det första och viktigaste steget är att mäta kostnaderna precis som du har gjort. När du väl har sifforna så är det mycket lättare och se vad som bör göras åt saken.

      En viktigt grej som jag tror många förbiser är växlingsavgifterna vid köp av utländska aktier. För att räkna ut det hos Avanza tar jag köpebeloppet och tar det gånger 0,25% (dvs 0,0025) för att få fram växlingskostnaden för månadens handel i utländska värdepapper.

      För mig är de stora kostnaderna för handel är alltså courtage samt växlingsavgifter. Dessa summerar jag varje månad.

      Mina aktier har jag tänkt att behålla väldigt länge vilket gör att det inte är helt avgörande vilket transaktionspris jag får. Till skillnad mot om du t ex tredjar. Dock vill jag förstås hålla nere kostnaderna så mycket som möjligt.

      Courtaget påverkas mycket av vilken klassning du har hos Avanza. Så det viktigaste är nog att se till att du har hamnar i rätt klass.

      Angående köpfrekvens så är min ambition (vilket jag numera oftast lyckas hålla) att endast handla 1 gång i månaden. Det får alltså bli 1 köp och 1 sälj för varje månad. Det kan gå många månader utan att jag säljer något så det blir i praktiken mest köp.
      Om börsen går upp mycket så händer det även att jag hoppar över aktieköp. Och på samma sätt kan det bli lite mer köp om börsen går ner. Men lite grovt räknat så har jag satt en ribba om max 12 köp och 12 sälj per år.

      Och glöm inte!
      Om du är värde- eller utdelningsinvesterare så tjänar du dina pengar på att behålla aktierna och vara inaktiv.

      Avanza/Nordnet tjänar pengarna när du är aktiv.

      Känns som det förtjänar ett eget inlägg :)

      Radera