tisdag 31 december 2019

1 år = 10 år

Har ett google sheet där jag följer utvecklingen av hela mitt kapital. Det så kallade net worth, nettoförmögenhet, eget kapital eller vad man nu vill kalla det.

Tillgångar minus skulder är det i alla fall.




En ganska simpel grej där jag varje nyår noterar värdet av Seglarportföljen, mina pensioner och lägenheten.

Att över tid följa detta ger perspektiv. Har man redan uppnått sin siffra för att bli ekonomiskt fri är egentligen det enda man behöver göra är att varje år kontrollera att utvecklingen går åt rätt håll. Det vill säga att tillgångarna överstiger den valda ekonomiska nivån eller att de allra helst ökar med tiden.

Inför årets summering visste jag naturligtvis att Seglarportföljen utvecklats mycket bra men jag ska ärligt säga att jag baxnade till när jag såg totalen räknat i kronor.

Utan något nysparande har Seglarportföljen och pensionen stigit med en bit över över 2 miljoner kronor under 2019.

Ok, det var faktiskt några kronor som sattes in till allmän pension och premiepensionen pga tidigare års arbete men i sammanhanget är det mycket små summor.

Har tyvärr inte några exakta siffror för hur mycket jag sparat under hela min ackumuleringsfas men en kvalificerad gissning är mellan 2 och 3 miljoner.

Mitt totala kapital genererade under 2019 alltså ungefär lika mycket som jag lyckades lägga undan på lönen under ca 10 år. Och det med en bra lön och en hygglig sparkvot.

Att på ett teoretiskt plan förstå ränta-på-ränta effekten är en grej men att se den spela ut sig på sina egna konton i faktiska kronor är något helt annat.

Återkommer med ett separat inlägg med uppföljningen av Seglarportföljen 2019, fram tills dess får du nöja dig med denna.

Gott nytt år nu så ses vi här på bloggen i början av 2020!






Innehaven >> Seglarportföljen
Ny på bloggen >> Starta här
Utvalda inlägg >> Bag-of-Trix


13 kommentarer :

  1. Gött gjort hörru. En grymt bra avkastning under ett enstaka år.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack tack,

      tyvärr fortsätter Seglarportföljen prestera ungefär som en global indexfond. Lever fortfarande på hoppet att det ska gå bättre på sikt.

      Men som vi båda vet är huvudsaken att utdelningarna kommer in på kontot som de ska :)

      Radera
  2. Kan bara gratulera dig på din resa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ska du ha

      Vi försöker ta med oss den här känslan när börsen faller handlöst 20-40 procent.

      Radera
  3. Hej Utdelningsseglaren!

    Grattis till dina framsteg och till din helt makalösa utdelningstrend. Snart är du där chansar mest var när jag började blogga för 5 år sedan - det går fort i hockey :)

    Drommaren önskar lycka till under 2020

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar

      Som vi alla vet är utdelningstrenden dopad av belåning och en ökande direktavkastning.

      Likväl går det inte att förneka det trevliga du påpekar :)

      Radera
  4. Hallå UtS! Ja 2019 har varit ett mycket starkt börsår. Stort grattis till en fantastisk utveckling! Väldigt inspirerande och sporrande att studera dina 100 tkr utdelningsprintar samt din totala utdelning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Kalkyl

      Likt en idrottare gäller det att hålla sig i bra form och hela tiden mäta och utvärdera sin utveckling. Det föder engagemang och fokus.

      Radera
    2. Kikade på din blogg, imponerade om du lyckas hålla 65% sparkvot :)

      Radera
  5. Kikade på dina staplar över direktavkastningen och ser att de sannolikt inte är uppdaterade. Vore kul att se om du har tid att göra detta. Swedbank behöver tyvärr justeras ner.

    Jag har handlat på mig ett par av dina favoriter :-)
    Du saknar Intrum som ser ut att ha stabiliserats nu efter sammanslagningen med Lindorff och de har ökat utdelningen i tio år tror jag. Den skall ja ha med helt klart och som grädde på moset finns där en short squeeze att invänta då 10% är blankat.

    Iron Mountain skall nog justeras upp. De står listade som 7,6% ungefär i diagrammet. Enligt Nordnet står det 0,619 USD per kvartalsutdelning vilket är en höjning och blir 2,476 USD per år. Dividerar jag detta med aktiens pris 30,64 får jag procentsiffran ungefär 8%. Aktien går ner kraftigt idag vilket är synd men det kanske är årsskiftet som spökar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Golfdykaren

      Gör inga prognoser utan låter helt enkelt senast kända utdelningen stå där. Totalt brukar höjningar och sänkningar ta ut varandra, men med en dragning åt att utdelningskalendern visar för lågt värde.

      Radera
  6. En fundering...Om man sparar ex. 5-10 tkr varje månad av sin lön och har ca 200 tkr i aktier, hur ofta ska man köpa aktier på sin depå (alltså hur ofta ska man utöka befintligt innehav, under förutsättning att man ej vill förändra innehavet)?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du förändrar ditt innehav varje gång du handlar, så förstår tyvärr inte frågan.

      Om det handlar om courtaget är det säkrast att kolla med banken där du handlar.

      Och handlar det om nyemissioner och behålla sin ägarandel så behöver du veta hur pass utspädd du blir.

      Lycka till

      Radera