söndag 8 december 2019

Early Retirement Perks

Nu har det gått nästan två år sedan jag sa upp mitt vanliga jobb och bestämde mig för att prova på FIRE på heltid.

På det stora hela har det blivit ganska exakt så som jag trodde att det skulle bli.


Förbannat skönt och skoj men också lite utmanade och krävande att hitta nya rutiner, sammanhang och i någon mån en ny identitet.

Mer om detta en annan gång, just nu tänkte jag istället skriva om några förmåner jag verkligen uppskatter med FIRE.

Jag börjar med att exkludera den största och mest uppenbara fördelen av alla; att jag slipper vara uppbunden till ett kontor 40 timmar i veckan och att någon annan bestämmer vad jag ska göra med min tid. Istället går jag in på några av min personliga favoriter som kanske inte är lika uppenbara.

Gym
Älskar att träna i lugn och ro på gymmet utan att trängas, aldrig några köer till maskiner och nästan alltid tomt i den lilla bastun så att man utan att skämmas kan sträcka ut sig och köra en stunds djupavslappning.

Mataffär
Handlar precis när jag vill, ofta i samband med något annat ärenden jag gör under dagen. Här är det precis som på gymmet, lugnt och skönt, lite folk och aldrig någon kö att prata om i kassorna. Att handla mat kan bli en trevlig och avslappnande upplevelse istället för något som måste stressas igenom på vägen hem från jobbet.

Kollektivtrafik
Blir påmind om detta vansinne varje gång jag tvingas åka medelst kommunala färdmedel under rusningstrafik. Är mer eller mindre en förnedring. Trångt, ingen sittplats, stressade människor som inte lämnar plats när man ska gå av tunnelbanan, de så kallade ryggsäcksterroristerna osv.

Hålla kontakten med vänner
Eftersom jag har gott om tid är det inget problem att t ex spela tennis med min kompis på andra sidan av staden i samband med hans lunch. Ett fint sätt att hålla kontakten med en barndomsvän som annars har ganska fullt upp.

Utnyttja fint väder
Att så fort det är fint väder ha möjlighet att ta en promenad för att tanka ljus och d-vitamin är en förmån jag önskar alla hade.

Hjälpa familj/vänner
Mer på temat att ha gott om tid. Min far gick tyvärr bort förra året och det har varit en lättnad att kunna stötta min mamma med en hel massa grejor som måste hanteras som en konsekvens av detta. Vågar knappt tänka på hur fruktansvärt jobbigt och stressigt det skulle varit om jag dessutom skulle ratta mitt vanliga jobb samtidigt som detta hände.

Sista minuten-resor
Nu när solen knappt har visats sig de senaste fem veckorna är det en oöverträffad känsla att kunna boka en sista-minuten resa med flyg och hotell på Kanarieholmarna för runt 2 000 kr.

Sen att sambon fortfarande jobbar gör det lite mer komplicerat men här är det uppenbart att det går att fynda rejält om man inte har ett jobb att ta hänsyn till.

Arbeta utifrån intresse
Tvärt om vad vissa kanske tror byter jag fortfarande en del av min tid mot pengar. Grejen är att jag försöker skita i vad jag tjänar och istället fokusera på vad jag tycker är kul. Utöver mitt investerande driver bland annat en hyggligt populär nättidning (10 000 unika läsare / månad) med extremt dålig lönsamhet. Utöver detta håller jag utbildningar inom ett ämne jag tycker mig behärska på en hyfsad nivå. I det senare fallet är ersättningen mer marknadsmässig.

Valfri klädsel
Visst kan det ibland vara kul att klä upp sig i lite finare kläder men överlag trivs jag bäst i sport/luffar-klädsel. En för mig typisk vinteroutfit är t-shirt, enkla byxor, fleeshoody, skidjacka, en småskruvad mössa, vinterkängor och skidhandskar. Är lite udda som sätter en ära i att inte ha på mig moderiktiga kläder även om jag råkar äga en del högkvalitativa sportkläder.

Egen försäkringskassa / vila när jag är trött
Som du kanske kommer ihåg åkte jag på ett förhållandevis duktigt utmattningssyndrom sommaren 2016. Även om jag tappert försökte arbeta vidare i olika former samtidigt som jag var deltidssjukskriven insåg jag till slut att det bästa var att spela ut FIRE-kortet för att kunna köra min egen rehabilitering och jobba i den utsträckningen som jag själv ville utan att blanda in försäkringskassan.

Även om jag numera må riktigt bra jämfört med 2016 så inträffar det fortfarande att jag med jämna mellanrum blir helt omotiverat trött och måste vila. Det är förstås en otrolig lyx att kunna vila precis när jag själv känner för det, men jag skäms inte för det. Jag har jobbat och kämpat rejält över 10 år för att nå dit jag är idag.

Slutsats
Som du ser är det här grejor som ligger ganska långt ifrån traditionell lyx som dyra klockor och snabba bilar. Lyxkonsumtion så som den beskriv i reklam är mer eller mindre helt ointressanta för mig.

Personligen kan jag inte tänka mig något mer lyxigt än att äga min egen tid. Det är faktiskt lite som att vara med i en mycket exklusiv och hemlig klubb där du får fördelar i nästan allt som du kan ta dig för.

Bara en dåre skulle komma på idén att byta sin frihet mot ytlig lyxkonsumtion - så ser jag det i alla fall.

Nu är det dags att fälla ned locket på laptopen och gå och träna. Ha det fint så länge!





Innehaven >> Seglarportföljen
Ny på bloggen >> Starta här
Utvalda inlägg >> Bag-of-Trix

12 kommentarer :

  1. Tack för ett väldigt bra och inspirerande inlägg! Hoppas joina dig framöver :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra, vi inspirerar varandra!

      Du har bra vind i seglen du med ser jag :)

      Radera
  2. Är i samma situation sen tre år snart och njuter verkligen.
    Känner igen mig och hur jag använder min tid på nästan alla dina punkter.
    Ångrar inte en sekund och är väldigt tacksam att jag kunde kliva av att vara anställd och äga min egen tid😀🙏.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där ser man, grattis!

      Ja, mycket tacksam jag med. Får ibland nypa mig i armen för att verifiera att det är på riktigt. Det är bloggen, Twitter och några som jag träffat från sociala medier som påminner mig om att den här alternativa livsstilen är på riktigt. Hade jag inte haft dessa skulle det nog känts rejält overkligt tror jag.

      Radera
  3. Detta utmattningssyndrom... underbart att du ordnat det så för dig att du kunde sätta dig i förarsätet. Verkligen inspirerande!

    Jag var i andra delen av spektrat när jag trillade dit. INTE KUL.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När man öppnar upp och pratar om detta är det överraskande många som har drabbats själva eller känner någon som sitter i skiten.

      Låter riktigt tungt att vara i händerna på försäkringskassan och arbetsgivaren. Alla borde ha en portfölj att falla tillbaka.

      Hur ser det ut idag? Hur mår du och vad har du för mål?

      Radera
  4. Man blir motiverad när man läser om din vardag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag med :)

      Allt blir förstås inte automatiskt bra bara för att man har ekonomin fixad på en grundläggande nivå. Hela poängen med inlägget var att belysa några FIRE-fördelar som är svåra att nå även om du du tjänar rejält med pengar.

      Radera
  5. Härligt att läsa dina inlägg, tycker att du har en härlig och positiv attityd. Jag är inne på mitt tredje år med one-more-yearsyndrome, men hoppas kunna ta steget till våren. Datumet är spikat, men det har det å andra sidan varit även 2017, 2018 och 2019. :-)

    Men nu vet jag i alla fall att stålarna räcker, så allt är riggat. Uppsägningsbrevet är skrivit och jag hoppas verkligen komma till skott den här gången.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så länge man tycker det är kul är det bara att köra på. Men det jag själv upplevde var att det blev mer och mer smärtsamt att inte agera på min plan. Sparar man typ hela lönen plus en del av utdelningarna som jag gjorde de sista åren blir man väldigt medveten om att man går till jobbet av en annan orsak än att tjäna och spendera. Till sist tvingas man följa sina värderingar :)

      Om jag själv skulle göra något något annorlunda är det att starta eget företag tidigare.

      Radera
  6. Grym sammanfattning! Känner igen mig i mycket av det du skriver men då handlar det ju om att man tagit en semesterdag mitt i veckan snarare än slutat arbeta.

    SvaraRadera
  7. Kommer fortfarande ihåg inlägget när du skrev att nu är det dags! Måste vara extremt skönt och motiverande att kunna ägna sin tid åt det man vill.

    Är tanken att din respektive också ska sluta jobba eller hur ser det ut?

    SvaraRadera