måndag 3 maj 2021

Seglarportföljen 3 maj 2021

Var ett tag sedan jag skrev om mina investeringar.

Det har skett en viss omstuvning i och med pandemin så dags för genomgång.

Seglarportföljen består av nedanstående aktier och är belånad till 1%. Nettovärdet motsvarar 413 st av mina månadskostnader. Portföljens genomsnittliga direktavkastningen varierar över tid men ligger nu vanligen mellan 3 och 5%.

Innehaven finns i ISK och KF host nätmäklaren Avanza. Investeringssparkonto (ISK) används för de svenska innehaven och kapitalförsäkring (KF) används för värdepapper med utländsk källskatt på utdelningarna, markerade med * nedan.


Förutom tjänstepension, boende och några småslantar på bankkonto har jag hela min ekonomi i dessa investeringar.

Tanken med Seglarportföljen är inte att försöka maximera avkastningen utan istället är målet att jag ska kunna försörja mig på den. Främst genom konsumera utdelningar, men jag är inte främmande för att sälja en udd om det skulle dyka upp något investerings- eller konsumtionsbehov framöver.

Den som är intresserad att följa Seglarportföljen kan göra det på denna sida.


Prenumerera >>  
Ny på bloggen >> Starta här
Utvalda inlägg >> Bag-of-Trix


2 kommentarer :

  1. Själv har jag gått in i de som splittar: Lifco, Investor, Nibe, OEM, Beijer Ref men tankar Cibus så mycket/många jag kan och har råd med, nästa vecka kommer ett par kronor från SBB för Hemfosa-affären och dessa pengar går direkt in i Cibus utan att passera GÅ eller något annat, tjohooo, månatliga utdelningar smakar bara mer o mer o mer, mumsfilliababba

    SvaraRadera
  2. Jag tänker som så, att under aggregeringsfasen är det inte fel att ha tillväxtaktier för att på så sätt maximera kapitalet. Microsoft t.ex. delar ut väldigt lite, men växer desto mer. Investor är väl ett gränsfall, det senaste året har de dock vuxit något otroligt. När väl dagen d kommer och man ska leva på avkastningen kan man ju sälja hela rasket och köpa säg 10 riktigt stabila obligationsliknande utdelare t.ex. Telia, AT&T samt några preferensaktier. Då kan du leva på dess 6-procentiga yield under resten av livet. Man får väl tajma sin exit något så att man inte gör det mitt under brinnande finanskris. Det finns olika sätt att göra det hela på...

    SvaraRadera