tisdag 18 maj 2021

Filmtajm nr 11: Psykopater och narcissister

Som fri med begränsat sug efter att läsa böcker händer det rätt ofta att jag hamnar på YouTube för att kolla intervjuer med intressanta personer eller att jag följer olika YouTubers inom områden som t ex VanLife, kvant- och astrofysik, österrikisk ekonomi, historia, investeringar och psykologi.

Häromdagen dök följande klipp upp i mitt YouTube-flöde. Videoklippet är ett föredrag om psykopater och narcissister av youtubeprofilen Sam Vaknin som gjort sig en karriär på detta ämnen.



Personen i fråga har tydligen själv dessa diagnoser och kan på ett mycket bra och fascinerande sätt beskriva om hur en psykopat eller narcissist tänker och agerar.

Eftersom någon eller några procent av befolkning har dessa diagnoser anser jag att det kan vara extremt värdefullt att känna igen och veta hur man ska agera om man har oturen att få in en sådan person i ens liv, antingen privat eller på jobbet.

I korta drag: Säg upp bekantskapen, ingen kontakt och "run for the hills". Och det är inget skämt som du kommer märka när du ser föredraget, vilket är det bästa jag sett på ämnet.





Om du tycker föredraget var intressant kan jag rekommendera att botanisera bland Sams videoarkiv på YouTube.


Och om du precis som mig gillar att ta in information via video kan jag rekommendera dig att kika på de andra filmtajmklippen här på bloggen:
Prenumerera >>  
Ny på bloggen >> Starta här
Utvalda inlägg >> Bag-of-Trix


1 kommentar :

  1. Varför kom jag just att tänka på Annie Lööf i och med detta?...
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera