lördag 2 juni 2018

Filmtajm nr 8: The Rat Race

En grej jag tänker på ibland är de enorma möjligheter vi har att välja det liv vi själva vill leva.

Det kommer förstås en strid ström med uppfostringsförsök från reklam, TV och nyheter som mer eller mindre subtilt försöker påverka dina referensramar - allt från hur du ska tänka och rösta i det kommande valet till vad du ska köpa eller göra för att bli lycklig.

Detta fråntar dig förstås inte det faktum att det är du själv som bestämmer hur du ska leva ditt liv.

Att just du skulle bli lycklig genom att göra som alla andra skulle förstås kunna vara sant. Men om vi zoomar ut lite inser man snabbt det orimliga i att i alla lägen göra som alla andra.

I värsta fall slutar det på samma sätt som i detta klipp.



Odla ditt badass och din sparkvot så att du lagom tills du tröttnat på ditt jobb själv kan välja vad du ska göra om dagarna!




Innehaven >> Seglarportföljen
Ny på bloggen >> Starta här
Utvalda inlägg >> Bag-of-Trix

16 kommentarer :

  1. Ja, det ligger mycket i att våga göra egna val i livet. Merparten av mänskligheten är dock fullkomligt livrädd för att avvika på minsta lilla vis. Det är något som börjar i barndomen och sedan fortsätter i vuxen ålder. Det är rätt patetiskt egentligen. Men, är det något som kan göra en lycklig, så är det när det oket inte finns.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
  2. Att göra egna val sträcker sig långt förbi arbete och ekonomi. Som snart 50 år har jag insett det, vilket om jag gjort det tidigare hade gjort att jag mått långt mycket bättre än vad jag har gjort. Men bättre sent än aldrig.

    Faktum är att din blogg mycket är startskottet för mina tankar om att jag har mitt eget liv och gör som jag vill. Är det varmt och soligt så kan jag ändå vara inne och läsa ... för att jag vill.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter både jobbigt och fantastiskt. Jobbigt att insikten kommit sent men också fantastiskt att du fr o m nu är din egen lyckas smed!

      Fenomenalt att höra om din feedback på bloggen - så länge ni läsare kommer tillbaka till bloggen ska jag försöka fortsätta skriva :)

      Radera
  3. :-s Tåg scenen i början av filmen. Med mössen ihop packade på tåget. Skrämmande likt min egen situation när jag tågpendlade till dåvarande jobb i Stockholm för ett par år sedan. Kan bara hoppas det blivit bättre!? ☺

    SvaraRadera
  4. Väldigt fin och träffande kortfilm! Jag gillar ändå att åka tunnelbana i rusning eftersom jag gillar att vara ute bland folk, men konsumtionsdelen av samhället är verkligen som i filmen. Jag förstår också att många jobb är som i filmen, men jag har sett till att ha ett mer kreativt och roligt jobb än så.

    SvaraRadera
  5. Tågscenen påminner mig om den tid jag åkte tunnelbana in till London city varje dag och inte vågade kliva på de första mornarna för att de var så packat, kanske en sund reaktion om man tänker efter. Det var verkligen så illa som på filmen och jag var livrädd. Det löste sig med att jag tog Tunnelbanan från Brixton istället som är en ändstation, bara lite längre att gå. Kan tilläggas att jag är uppväxt med att åka tunnelbana i Stockholm så jag är inte ovan vid trängsel.
    Tycker alltid att det är ett dealande med att passa in eftersom jag inte gör det hur jag än försöker. Svårt att gå emot sin egen övertygelse samtidigt som det krävs en viss samstämmighet med andra. Men ingen som tycker kommer att leva mitt liv åt mig om det skulle gå käpprätt...och ta ansvar för det.

    SvaraRadera
  6. Det där med och välja sin egen
    väg är inte något som man bara
    kan göra om man inte skiter full-
    ständigt i vad samhället tycker om
    det vill säga.

    Så det där med att vara ekonomiskt
    oberoende är mer eller mindre nödvändigt
    om man verkligen vill vara fri fullt ut
    och även kunna visa det för folk då
    man skulle få svårt och klättra på karriär-
    stegen om det skulle visa sig att ens sanna
    jag avviker för mycket från normen.

    Men ju mer man tänker på nyheter,politik,
    miljö,krig,religion,dataövervakning,brott
    och straff och framför allt ju mer man
    tänker på ekonomi och pengar.

    Desto mer inser man att foliehattarna
    kanske inte är så galna som man trott
    tidigare utan dom är om möjligt ännu mer
    upplysta och har sett ännu mer än vi då
    dom redan har brutit sig ut från samhället
    som vi trots att vi bedyrar motsatsen fort-
    farande klamrar oss fast vid för och inte
    riskera att hamna utanför Matrixen då vi
    inte är redo för ett uppvaknande till skillnad
    från foliehattarna.

    Huvudvärken man får av och tänka så här
    är inte och leka med kan jag säga så det
    är nog inte så konstigt att man rättar in
    sig i ledet.

    Du måste vara något av ett genialt och
    galet fristående oberoende unikum för
    och kunna stå på andra sidan i sådana här
    frågor utan och förlora förståendet

    Men det enklast lösningen på det här problemet
    är nog helt enkelt att välja mellanvägen och
    knyta handen hårt i fickan när staten tar lite
    mer av dina pengar år för år och försöka ta tillbaka
    sin frihet och sina pengar genom att spara på börsen.

    Och därmed indirekt gå emot systemet som
    bygger på att man nästan måste jobba tills
    man dör för att man ska ha råd och kunna leva.

    Det är lite så jag tänker när jag
    investerar på börsen, if you can't
    beat the system then join it and
    try to make the most of it.

    SvaraRadera
  7. Hehe, rolig och tänkvärd film! Om man tänker efter så är den faktiskt riktigt djup och man kan absolut se många kloka budskap i den. Tack för tipset.


    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
  8. Tack för en motiverande blogg.
    Problemet är att om man redan tröttnat på att vara löneslav MEN inte har tillräckligt kassaflöde från portföljen att kliva av och knappt 20 år kvar innan pension.

    Så tipset är att börja i tid.

    Mvh
    Johan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förmågan att kunna leva ett bra liv på små utgifter är det absolut viktigaste.

      Radera
  9. Oj, nästan obehagligt sann på ett sätt. Slutscenen med råttfällan var grym. Det gäller att undvika råttfällan för då siter man fast, inte lätt att ta sig ur där ;).

    Frihetsmaskinen – Ekonomiskt fri om 3 år

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lukten av pengar som är problemet, gäller att komma in i mindset:et att man har mer pengar än vad man behöver kvickt!

      Radera
  10. Som alltid ett jättebra inlägg.
    Tänkte fråga skulle du vilja skriva ett inlägg till oss som på grund av arbete och liknande ej får handla i rena aktier, med din tankeställning på andra investeringsområden och investeringalternativ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Går ju i smyg och hoppas att jag ska underprestera index så att jag slipper förvalta portföljen själv :P

      Skämt och sido ser jag själv globala och svenska indexfonder som huvudalternativ till egen förvaltning.

      Radera
  11. Kan rekommendera money as debt på youtube om ni verkligen vill bryta er fria från The Matrix som en början sedan följer flera filmer

    SvaraRadera