lördag 5 september 2015

Vem är Utdelningsseglaren?

Till min glädje har flera läsare visat sig nyfikna och vill veta mer om vem jag är.


Hur min ekonomiska resa varit de senaste åren kommer du förstå av blogginläggen framöver, så först ut blir några punkter om Utdelningsseglaren:


Vill vara anonym, men bjuder till på detta:


  • Född på 70-talet, så just nu mellan 35-45 år
  • Bor i Stockholm
  • Jobbar på kontor
  • Gillar privatekonomi, resor, allehanda fysisk rörelse och matlagning
  • Relativt aggressiv spartakt med målet om att helt kunna äga min tid
  • Intresset för ekonomi och sparande väcktes runt 2008, om jag minns rätt
  • Försöker spara drygt 60% av lönen samt alla passiva inkomster vilket för mig innebär direktavkastning från aktier
  • Taktar 500.000 kr / år i mitt sparande vilket nu mest går till amortering


Sitter onekligen i en otroligt privilegierad situation men jag är verkligen inte född med någon guldsked i mun. Har lagt ned en icke oansenlig mängd både tid och fokus för att nå dit jag är idag.


Som två exempel kan jag nämna att jag växte upp i en familj som under en period levde på bidrag gränsen samt att jag fram tills att jag var runt 30 år, mer eller mindre, inte hade några besparingar (då räknar jag bort en bostadsrätt som var köpt för lånade pengar).


Efter gymnasiet var jag skoltrött. Så medans mina vänner gjorde det rätta och pluggade vidare på KTH, Handelshögskolan och Universitetet så skaffade jag mig spännade erfarenheter från jobb som telefonförsäljare/marknadsundersökare, brevbärare och charkbiträde.


Det jag vill säga med det här är att jag egentligen inte hade några speciellt bra förutsättningar och ganska sent tog kommandot över mitt liv och min ekonomi.


Vill man så går det. Enligt mig är de två viktigaste sakerna att:
  1. Känna sig motiverad och inspirerad
  2. Att starta resan så tidigt som möjligt


Den första punkten hoppas jag kunna hjälpa dig med här på bloggen. Den andra punkten kan endast du själv påverka!


utdelningsseglaren@gmail.com

14 kommentarer :

  1. Bra inlägg, fortsätt så!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anonym!

      Glad att du läser och kommenterar

      Hälsar Utdelningsseglaren

      Radera
  2. Jag är också anhängare till falangen "spara mycket" Det är helt enkelt ganska lätt att hålla nere kostnaderna om man vill och det ger en sådan skillnad i utväxling.

    Nu har du bara några år kvar då till friheten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren Onkel Tom!

      Visst är det fascinerande hur snabbt det går när man väl kommit igång!?

      Allt beror på vad som ska uppnås. Om jag vill skaffa mig obligatorisk sysselsättning för att amortera resten av mitt liv så köper jag bara på mig en fet kåk här i Stockholmstrakten.

      Just nu är dock huvudspåret att fortsätta att hålla nere kostnaderna och därigenom styra mer av min egen tid.

      Radera
  3. Imponerande att få ihop en så stor andel utdelningar på en sådan kort tid. Fortsätt med ditt fokus, så kommer du att vara ekonomiskt fri om några år.

    Med vänlig hälsning,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du är här och kommenterar GrazingLady!

      Det gick lite av sig själv när jag väl fick upp farten :) Tror jag har runt 4-5% i direktavkastning på portföljen så finns risk att den utvecklar sig lite sämre än börsen. Inkl utdelningar borde det iofs bli helt ok.

      Tack för påminnelse om fokus, lätt hänt i detta läge att börja drömma och alla möjliga saker man kan köpa på sig. Men befintlig strategi och exekvering liggaer kvar ett tag till, åtminstone tills jag fått ner lånen rejält.

      Hälsar Utdelningsseglaren

      Radera
  4. Hej!
    Kan identifiera mig med ganska mycket i din bakgrund. Har dock varit lite för defensiv, både med sparkvot och placeringsstrategier, för att riktigt kunna tillgodogöra mig de senaste årens uppgångar. Hur som - följer din blogg med stort intresse.

    /T

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar T!

      Det här med att hitta personer som man kan identifiera sig med och vara med på samma resa är oerhört viktigt. Räcker med att jag går till mig själv, inte många i min direkta närhet som har ett uttalat intresse för det här med ekonomi och sparande. Spendera däremot brukar vara populärt :P

      Som kineserna säger: Det bästa tillfället att plantera ett träd var för 20 år sedan. Det näst bästa är nu.

      Min erfarenhet är att sparkvoten med tiden blir större, ofta pga större ekonomiska färdigheter och insikter samt boostat med en och annan lönehöjning.

      Må sparkvot och utdelningar vara med dig på din fortsatta resa!

      Hälsar Utdelningsseglaren

      Radera
  5. Vore kul att få veta mer om vad du jobbar med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym

      Hade varit kul att få dela det med er läsare. Men det blir tyvärr svårt då jag valt att vara anonym. Min tro är att bloggen på så sätt blir roligare, genom att jag kan dela detaljer kring min ekonomi som jag ogärna skulle vilja offentliggöra på det sätt som jag gör på den här bloggen.

      Hälsar Utdelningsseglaren

      Radera
  6. Du har glömt presentera din portfölj.. /Viktor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Viktor!

      Har inte glömt bort det, har bara så mycket annat jag vill skriva om. Som det ser ut just nu så är det inte meningen att det ska bli någon aktieblogg med analyser osv. Men kommer att ha svårt att inte komma in på ämnet i någon form gissar jag. Hade jag inte tänkt att leva av utdelningarna så hade jag förmodligen kört på indexfonder.

      Radera
  7. Varför amorterar du så mycket? Pengarna gör sig bättre på börsen, alltid!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bäst är förstås att vara helt skuldfri så att banken inte kan ha några synpunkter på vilka val i livet jag gör. Då tänker jag på att kunna flytta, köpa hus/lägenhet, amorteringstakt och skuldnivå.

      Tror inte att jag orkar bli helt skuldfri innan jag tar steget ut som fri fågel men vill nå en hygiennivå vilken jag just nu definierar ungefär som att ha
      - max 50% belåning på bostad och
      - inga portföljlån

      Radera