onsdag 9 september 2015

Utdelningskurvan

Då var det dags att dela med mig av min mest inspirerande utdelningsgraf! 

Antar att de flesta läsare är bekanta med begreppen passiv inkomst och direktavkastning på aktier. I så fall kommer ni inte ha några problem med att greppa vad diagrammet nedan visar.

Som jag berättade i ett tidigare inlägg så för jag nogsamt in alla mina utdelningar i ett Google spreadsheet. Där ifrån är det plättlätt att skapa massvis med olika diagram för att åskådliggöra utdelningarna grafiskt.

Om ni kollar runt bland ekonomibloggare och utdelningsinvesterare (t ex här, här, här, här, här och här) så verkar det vara någon form av obligatorium att ha minst en (1) graf föreställande utdelningen, där X-axeln representerar tiden och Y-axeln kr.

Utdelningsseglaren kan förstås inte vara sämre!

Mycket nöje, här kommer den. Det bästa som hänt sedan färdigskivat bröd - den ackumulerade utdelningsgrafen.



Tanken är att detta diagram ska få en egen flik på bloggen och uppdateras löpande så att ni kan följa med på utdelningsresan.

Hur ser din egen utdelningsgraf ut?

Hälsar Utdelningsseglaren

PS Kolla gärna in legendariska 4020s inlägg kring totala utdelningar från 2009

8 kommentarer :

  1. Min hittar du i min bloggs huvud och du har säkert sätt den. ;) Jag tittar på årsinkomst eftersom jag tittar på försörjning. Men din graf ska jag sno tror jag, det är riktigt kul.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, har sett din utdelningssida. Den finns med som länk i inlägget ;)

      Förstår dig precis, väldigt motiverande att se stapelns höjd jämfört med kostnadsstapeln.

      Gällande kurvan tycker jag det är så fascinerande att se hur snöbollen har börjat rulla av sig själv. Gillar speciellt hur kurvan dragit iväg de senaste åren. De första 4-5 åren var det ju inte samma utveckling.

      Radera
  2. Mitt inlägg verkar inte kommit fram, provar igen.
    Wow vilken snöbollseffekt du börjar uppnå. Får man fråga hur mycket pengar(snöflingor) du stoppade in till att börja med och under de första åren?

    Allt gott
    /DanielWikstrom

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går bra. Om jag minns rätt så startade jag i princip från noll. Tror jag hade runt 50.000 kr i sparpengar sedan tidigare. Under de första åren har jag för mig att jag sparade runt 5 tusen och sedan successivt rampade upp sparandet över tid. Efter ett par år var nog sparandet runt 10.000 / månad.

      Dock är utdelningarna nu dopade då jag har lån både på boende och portfölj.

      Radera
  3. Vill du dela med dig utav din excel-fil?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym

      Ja, planen är att lägga upp detta tillsammans med lite andra grejor. Håll utkik på bloggen framöver, kan dock inte utlova något speciellt datum.

      Gonatt!

      Radera
  4. Fasen vilka fina spreadsheets. Jag borde gå en kurs i hur man jobbar med kalkylblad, känner mig verkligen helt lost.

    Tack för en bra, underhållande och lärorik blogg!

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din trevliga kommentar!

      Att pilla med investeringar och utdelningar i excelark/google spreadsheet räknar jag som kul fritidssysselsätting. Borde bara vara att googla på lite youtubevideos för att lära sig.

      Radera