tisdag 15 september 2015

Sparandet vs Utgifterna

Som jag skrev i mitt förra inlägg så har jag hittills under 2015 gnetat ihop en försvarbar mängd pengar. I snitt blir avsättningarna lite drygt 64.000 kr / månad. Dock är inte allt sparande av lön utan här räknar jag även med utdelningar och pensioner (i och för sig räknas pension som uppskjuten lön men det kan vi strunta i just nu).



Från detta ska det förstås dras olika former av avgifter och skatter. Räknar vi med drygt 30% skatt på pensionerna och lite andra avgifter (ISK osv) så blir det uppskattningsvis ett nettosparande om 56.000 kr / månad.


Om vi ställer det i relation till mina utgifter på 16.000 kr / månad så betyder det att - för varje år jag jobbar så kan jag vara ledig i 3,5 år. 

Sparandet fullständigt krossar Utgifterna just nu! 

Hur ser din match ut?

7 kommentarer :

  1. Det var det värsta! Du sparar nästan dubbelt så mycket som jag tjänar brutto - som chef!
    Vilket brutalt sparande, grymt! Jag ska ha en jäkla förhandlingsförmåga om jag ska komma upp i samma sparkvot inom en överskådlig framtid! Bra jobbat

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack men glöm inte bort att räkna in dina utdelningar, ränteavdrag och pensioner för att få fram det fullständiga sparandet!

      Radera
  2. hur mycket sparar du exkl ränteavdrag, pensioner och utdelningar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det varierar lite från månad till månad. Men som ett snitt under 2015 ligger jag på 28.763 kr / månad av min lön. Försöker dock att alltid minst spara 25.000 / månad.

      Vad sparar du själv?

      Radera
  3. kaffepengar2015-09-16 20:30

    Mitt sparande från lönen på cirka 21.000kr/månad står sig bra mot utgifter på 7.000kr/månad.
    Tråkigt nog är jag för ung(24) för att få ITP-insättningar men med pensionspengar och utdelningar är jag en god bit över 3år per arbetsår.

    Är bara i början på karriären så kan förhoppningsvis öka inkomsterna och sparandet snabbare än utgifterna ökar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok! Då har jag helt klart mött min överman/kapten :) När jag var i din ålder sprang jag runt på stan och brände pengar på krogen och var väldigt omogen.

      Grattis till helt grymt sparande för din ålder. Inte för att det är någon tävling, men du kanske t o m kan slå MMM och ERE och gå innan 30 års ålder? Var har du för knep för att endast spendera 7.000 kr / månad?

      Radera
    2. kaffepengar2015-09-16 22:55

      Jag har alltid varit sparsam av mig men det tog ett tag innan jag fick upp ögonen för att jag kunde få avkastning på sparpengarna. Jag får se hur långt det tar mig men ekonomiskt pekar det upp för mig iallafall. Har turen att ha ett jobb jag tycker är roligt och som det även finns en framtid i!


      7.000kr/månad klarar jag av en kombination av faktorer. Främsta tre skulle jag säga är billigt boende(tyvärr bunden ränta på halva lånet), inget behov av egen bil och billiga hobbys som träning och datorspel.

      Radera