söndag 27 september 2015

Så amorterar jag portföljlånet

Som ni kanske kommer ihåg har jag lån på både lägenhet (ca 50%) och värdepappersportfölj (ca 20%). Min avsikt är amortera ner lånen för att minska den allmänna risken samt att möjliggöra en nedtrappning av arbetslivet.






Som ni kunde läsa i detta inlägg så har jag fortsatt göra inköp nu när aktier igen blivit lite billigare. Så för att inte frestas att köpa för mycket aktier på bekostnad av min amortering kommer jag från och med nu sätta upp ett absolut gräns om minsta amortering:


  • Köp av aktier får bara göras med pengar som jag kan spara från lönen (i realiteten ca 25.000 i månaden)
  • Amortering av lånen ska minst göras med utdelningarna från portföljen (prognosen pekar på lite drygt 18.000 kr / månad i snitt för 2016).


Tidsperspektiv:
Om jag skulle satsa 100% på amortering (använda lön+utdelningar) skulle det ungefär ta 1 år och 8 månader att amortera bort hela portföljbelåningen.


Med miniamorteringensalternativet beskrivit ovan, uppskattar jag att det istället skulle ta lite drygt fyra år om vi räknar med något fler utdelningar samt lite högre lön.


Om bloggen finns kvar om 4 år så har vi ju förstås möjlighet att stämma av det hela :)


Har ni belånat er portfölj och i så fall hur snabbt kan ni amortera av den belåningen?


Undrar Utdelningsseglaren


PS. Läs gärna denna tråda på Lundaluppen om belåning av aktier

23 kommentarer :

  1. Hej,

    Kör helt utan lån på portföljen, bostadens lån ligger på 75% så känner mig redan högt belånad. Amorterar inget utan allt överskott går in på aktiemarknaden. Jag borde amortera ner belåningen på bostaden till 50%. Under min föräldraledighet blir det ingen amortering, kanske när jag börjar jobba igen.

    Allt gott
    /DanielWikstrom

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nog klokast att vara helt skuldfri och slippa betala någon annan ränta. Vilket ju är hela poängen med att skapa en bra ekonomi. Har själv lite att arbeta på där.

      Så länge som belåningen ligger under genomsnittet för Svensson så är risken förhoppningsvis relativt låg.

      Radera
  2. Jag har en hel del ETNer med hävstång x2 men ingen belåning direkt i portföljen. Själv är jag, och har varit ganska länge, positiv till amortering. Jag är tycker värderingarna är ansträngda på många bolag och då är cash ett bra alternativ.

    Så jag amorterar relativt andra alternativs attraktivitet kan vi säga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ETN vet jag inte så mycket om men det kanske är värt att kolla på?

      Du är ju i gott sällskap att ha hävstång på värdepapprena. Alla som har AP7 Såfan i sitt pensionssparande har x1,5 hävstång där.

      http://www.ap7.se/sv/Om-AP7/vara-produkter/det-forvalda-alternativet2/#619

      Gillar också den garanterade avkastningen jag kan få då jag amorterar :)

      Radera
  3. Har 44% belåning på portföljen och 62% på huset.
    Har köpt för motsvarande 25% nu i nedgången. Tycker helt klart att det är värt att köpa vid nedgång och sälja en del ganska tidigt vid uppgång. Ser till att utdelningarna minst täcker räntan på portföljlånet så inte "normala" ekonomin påverkas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du delar med dig av detaljer kring belåningen. Detta är ju ett område där verkligheten kanske inte återspeglas på ett korrekt sätt bland ekonomibloggarna. Då menar jag att det förmodligen är ganska vanligt med att belåna sin aktier. Men läser man bland ekonomibloggars å får man lätt uppfattningen att det kanske inte är lika vanligt?

      Hur ser du på risken att lånen "spricker" d v s att hamna i situationen där banken tvångssäljer innehav i värsta tänkbara situation?

      Blir också nyfiken på vad du har för innehav.

      Radera
  4. Portföljen:
    Ericsson B 33%
    HM B 16%
    Volvo B 13%
    Cherry 10%
    SKF 8%
    Tesla 6%
    + 5 till

    Har koll på kurserna varje dag och bevakar att marginalen till belåningsvärdet är god. Har en mindre buffert på banken samt två fonder som jag gärna säljer vid akut behov och inom två bankdagar kan marginalen ökas. Har inte behövt göra det någon gång trots Asienkrisen 98, IT-kraschen och finanskrisen. Men det är klart att risken ökar med ökad belåning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du delade din portfölj.

      Kul med Tesla. Cherry gissar jag är spelbolag, vilket jag gärna skulle vilja ha ett i portföljen framöver.

      En portföljbelåning som stått sig genom alla kriser, imponerande.

      Får inte uppfattningen att du inte är på väg att amortera ned belåningen.

      Vill du säga något om nivån på belåningen i relation till storleken på portföljen?

      Radera
    2. 44%. Jag glömde trycka "svara" på din fråga.
      Jag skrev 29 september 00:15.

      Radera
    3. Woh, det var en relativt omfattande belåning!

      Radera
  5. Belåning på ca 50% av bostadens nuvarande värde, ingen amortering. Ingen belåning på aktieportföljen, känner att det är för stor risk för mig i relation till mina aktiekunskaper.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som en klok strategi att inte låna på portföljen när du känner så. Och med 50% belåning på bostaden är du lågt belånad mot den genomsnittlige nyköparen iaf.

      Radera
  6. Jo det är ganska lågt belånat men allt handlar om dagens värdering av bostadsmarknaden. När jag byggde var jag belånad till 64% idag är jag belånad till 47% detta över en tid om 8 år. Tillslut går värderingen av bostadsmarknaden ned (tror jag) och då kan jag återigen bli belånad till 60-80%. Men jag är en av de personerna som inte anser min bostad som en tillgång eftersom man måste bo någonstans och vill man bo i Sthlm för alltid så kommer det aldrig bli en tillgång. Om man därimot kan tänka sig flytta till en mindre ort, ja då kommer jag få en del pengar över beroende av den dagens bostadsvärdering och min belåning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner igen de där tankebanorna :)

      Ibland blir man lite matt när man inser att de allra flesta inte kan spara i samma takt som värdeökningen på bostaden.

      Av den anledningen är det inte så dumt med egenägt boende.

      Radera
  7. Amorterar ca 66% och investerar ca 33%. Belånad till ca 50% av inköpsvärde på boendet och noll belånad i portföljen. Utdelningen från portföljen täcker med lite marginal räntorna för boendet innan skatteavdraget. Känns som jag kommit en bra bit på vägen nu...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser ut som att du kommit en bra bit på vägen Halle! Hur kommer du göra med resterande 50%? Siktar du på att bli helt skuldfri innan du går över till 100% investering?

      Radera
  8. Jag har fördelen att ha väldigt hög inkomst o räknar/hoppas med att vara skuldfri inom 5år. Inte dåligt för att ha en villa inom tunnelbanenätet i Stockholm.
    Lever efter devisen att den som är satt i skuld är inte fri.

    SvaraRadera
  9. Jag är rudis på det här med att belåna aktieportföljen. Kan du förklara varför du väljer det när räntesatsen är så mycket lägre på hypotekslån. Du nämner drygt 3% i ränta någonstans på portföljbelåningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kaktus och tack för din kommentar

      Du kan läsa om mina lån under "nyckeltal" och sedan portföljbelåning. Största delen är precis som du nämner ett bostadslån med låg ränta. Den delen av lånet som har 3,76% ränta är planen att amortera bort ganska kvickt. Så den ackumulerade räntan på det lånet kommer nog inte bli speciellt stor.

      Radera
  10. Ingen belåning i dagsläget, och kommer heller inte att belåna mig - någonsin. Kanske är enkelt att säga nu efter ungefär ett halvår, men det känns rätt tryggt att inte ha några som helst lån. Äger redan huset, så där är det inga problem.

    Hoppas jag kan motstå eventuella frestelser att belåna portföljen i framtiden :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tryggt val att inte belåna sig. Och äger du redan huset du bor i så är ju det tyngsta argumentet för att belåna sig redan borta.

      Arbetar själv för att nå dit så snart som möjligt :)

      Radera
  11. Hej,

    Det har snart gått 4 år sedan du skrev det här inlägget, och jag är nyfiken på hur det gick. Hur ser det ut idag, är din portfölj fortfarande belånad?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Portföljlånet ligger idag på runt 6,6% av portföljvärdet, vilket är under 7,5% som jag satt som gräns. Det mest troliga framöver är att lånet sakta amorteras ner ytterligare några procent.

      Vill jag avveckla portföljlånet är det bara att jag säljer två innehav så är det löst. Det skulle innebära lägre utdelningare men inget som drabbar min privatekonomi eftersom jag bara använder ungefär hälften av utdelningarna.

      Radera