lördag 19 september 2015

Månadsrapport augusti

Ni fick en överblick för sparandet under 2015 i detta inlägg.


Följer upp min ekonomi minst en gång i månaden och noterar alla detaljer i ett relativt omfattande Google spreadsheet.



Det tar en liten stund att ta fram underlagen och fylla i. Men när informationen väl är på plats blir det väldigt lätt att göra uppföljningen. Bland annat en sådan här månadsrapport.


Månadens inkomster och utgifter kommer här!


Inkomster - 56.835 kr
  • Lön (netto) - 42.040
  • Rikslunchen - 1.720
  • Övrigt (cashback, bonusar osv) - 426
  • Utdelningar (efter avdragen källskatt) - 12.649


Utgifter - 16.210 kr
  • Rikslunchen - 1.720
  • Skandia - 4.494
  • OKQ8 - 6.496
  • Avanza - 3.500


Utgifter Avanza - 3.500 kr
  • Räntor - 3.210
  • Courtage - 134
  • Växlingsavgifter (köp/sälj) - 120
  • Växlingsavgifter (utdelningar) - 37


Inkomster minus utgifter ger alltså ett positivt kassaflöde om 40.625 kr

Lejonparten av detta går till sparande och amorteringar på Avanza. Några tusenlappar går till periodiserade utgifter som t ex semester i form av buffersparande på banken.

Hur gör ni läsare för att följa upp er ekonomi?

2 kommentarer :

  1. Härliga siffror, bra jobbat!

    Jag ser alltid till att ha samma summa på min storbank den dagen lönen kommer in, allt över denna summa förs över till antingen nischbank eller avanza. Alla utgifter går via storbanken. Om utgifterna är oväntat stora en månad så bryts de ner, annars inte.
    För även koll på utvecklingen av tillgångarna varje månad, även om dessa skillnader avviker mycket mot sparandet.

    Hur länge har du data på dina utgifter och inkomster? Hade varit intresant med ett stapeldiagram med detta över tid:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra idé att alltid ha en fix summa på kontot!

      Själv buffrar jag upp med semestersparande om 2.000 kr i månaden och ett par tusenlappar för annat som kan hända. Men detta spenderar jag ju under året och kan knappast kallas sparande.

      En sån här detaljerad uppföljning har jag bara gjort lite drygt ett år. Det hade ju varit fantastiskt kul att ha hela historiken från när jag startade runt 2007/2008.

      Förutom lönen har jag ju möjligheten att använda utdelningarna som poppar upp varje månad så beroendet av buffer är inte så stort idag.

      Radera