torsdag 6 januari 2022

Portföljsummering 2021

Inlägget innehåller affiliatelänkar

Då var det återigen dags att visa portföljens avkastning, denna gång är det 2021 som kliver upp på scen.

Efter det turbulenta 2020 har det varit glädjande med en period av rehabilitering av portföljvärdet.






















Även om mitt primära mål med Seglarportföljen varken är att slå index eller maxa avkastningen är det ändå med en viss glädje jag konstaterar en positiv avkastning jämfört med index detta år.

Totaltavkastningen för året blev 38% vilket är den högsta avkastningen för ett enskilt år sedan jag började mäta 2012.

Samtliga 5-årsperioder visar positiv avkastning.


















Seglarportföljens avkastning under 10 år ligger nu på 270% vilket innebär en genomsnittlig årlig avkastning (CAGR) på 14%. Detta kan jämföras med mitt absoluta avkastningsmål som ligger på 4% plus inflation. Skönt med marginal om det skulle gå sämre på börsen nu under några år.

Även om jag styrt om en del av portföljen mot mer tillväxt utgör utdelningarna alltjämt en stor del av totalavkastningen på nära 45%.

























Portföljen
2021 var året då jag fick tummen ur och vågade allokera en del av mitt kapital mot tillväxt och IT. Eftersom jag har märkt att jag inte verka konsumera upp mer än 40-50% av portföljens utdelningar tyckte jag att jag kunde avsätta en del av portföljen till lite mer riskabla investeringar. Vi får se hur det går.

Portföljen består idag av följande 19 innehav. De två maskerade namnen är bolag med låg omsättning i aktien.

I skrivande stund motsvarar portföljvärdet 519 st av mina månadskostnader.


Länkarna ovan är affiliatelänkar

Om du är intresserad av att följa Seglarportföljen finns möjlighet här.






Ny på bloggen >> Starta här
Utvalda inlägg >> Bag-of-Trix

9 kommentarer :

  1. Kul att läsa om ditt år kompis. Vi ser detta som en typ av årskrönika och lägger med den i vår lista.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Aktiepappa, skoj med din lista/sammanställning

      Radera
  2. Hej! Hur räknar du ut din femårsdata med CAGR?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns en formel för att räkna ut detta och jag har gjort ett verktyg som du hittar i högermenyn "CACR kalkylator"

      Eller länk här:
      https://utdelningsseglaren.blogspot.com/2021/01/cagr-kalkylator.html

      Radera
    2. Stort tack!

      Radera
  3. Du är är grym. Nummer 1 av dom ja följer

    SvaraRadera
  4. Hej
    Mkt bra blogg du har.
    Hur tänker du med Nvidia nu när det ser ut som den ligger i en sjunkande trend, fortsätter du köpa ändå ?

    Jag har precis börjat bygga en utdelningsportfölj, har du några generella tips för någon i detta läge ?
    Har ca 700 000 på börsen idag i lite olika aktier. De flesta som du också har.

    Mvh/Ulf

    SvaraRadera