tisdag 14 maj 2019

Den enkla vägen till ekonomisk frihet

Då var det dags att recensera bloggaren Miljonär innan 30's andra bok - Den enkla vägen till ekonomisk frihet.

Den fysiska boken fick jag i samband med lanseringen hösten 2018 så jag antar att en del av er redan hört talas om den.

Läste faktiskt halva boken innan den gick till tryck under sommaren förra året. Det var nämligen så att jag och sambon hjälpte Miljonären med korrekturläsningen. Dock fick vi bara en kväll på oss om jag minns rätt så sambon läste första halvan och jag den andra halvan för att hinna färdigt.

Boken är på 161 sidor och är en form av uppföljning på den första boken - Miljonär innan 30 och pensionär innan 40. Lite förenklat kan man säga att boken innehåller fyra olika delar.

  • Miljonärens egna funderingar kring ekonomisk frihet
  • Forskarnas syn på ekonomisk frihet
  • Åtta stycken personliga intervjuer med individer i olika åldrar och livssituationer
  • En avslutande passage med alternativa strategier, uträkningar samt läs- och lyssningstips

Innehållsförteckningen



Det är stor igenkänningsfaktor på de första två delarna vilka helt går i linje med min egen uppfattning av ekonomisk frihet och även stärker min uppfattning om den samme.

För att bli lite mer konkret river boken av sådana saker som vad ekonomiskt frihet innebär, hur mycket pengar man behöver, 4% regeln, spartips, placeringstips och säkerhetsmarginaler. Boken går även igenom lite mjukare frågor som tidsaspekten, hälsoeffekter och lycka i relation till ekonomisk frihet.

Det som mäts blir gjort, även ekonomisk frihet!


Sedan kommer intervjudelen som jag personligen hade mest av behållningen av. Klipper in några godbitarna här.


Ulf Egestrand

Per H Börjesson


Maud Lind


Christina Engelen


Boken är lättläst och är man minsta intresserad av att försöka skaffa sig mer ekonomisk frihet är boken mycket läsvärd. Precis som med de andra böckerna jag läst inom området är det svårt att förhålla sig neutral och objektiv men tvekar i alla fall inte att ge den 5 av 5 Segelbåtar.

I sann FIRE-anda lånar man den förstås på bibblan, annars går det bra att beställa den hos förlaget och få den signerad. Den finns även hos Adlibris och Bokus.





Innehaven >> Seglarportföljen
Ny på bloggen >> Starta här
Utvalda inlägg >> Bag-of-Trix

1 kommentar :

  1. Tack för inlägget, Utdelningsseglaren!

    Ska kolla efter denna om den finns i mitt lokala bibliotek :)

    Med vänliga hälsningar,
    Fröken Investera

    SvaraRadera