torsdag 23 augusti 2018

Första uttaget från portföljen

Då var det gjort! Det första uttaget från Seglarportföljen sedan jag började spara runt 2007.





Som vissa av er kanske kommer ihåg hade jag tidigare planer på att amortera av hela portföljlånet samt buffra upp ett skönt Wibblekonto innan jag sa upp mig på jobbet.

Men ibland kommer livet emellan ens storslagna och perfekta planer och jag valde istället att skjuta ut mig till friheten något år innan det egentligen var planerat. Kanske var tur det eftersom det är vanligt förekommande med det så kallade "one more year syndrome".

Inte för att jag tycker det är så himla skönt med ett utmattningssyndrom men det tycks alltid finnas mycket goda skäl till att jobba ytterligare ett år eftersom man då får så pass mycket bättre marginaler i ekonomin.

Ungefär 90% av två utdelningar är nu överförda från Avanza till min egen "centralbank" (alltså hubben från där alla inkomster och överföringar görs ifrån) och väntar på att konsumeras. Gissar att det kommer ta ytterligare runt 2 månader innan de överförda slantarna faktiskt konsumeras upp.

Schematiskt bild över hur utdelningarna flödar i det ekonomiska systemet tills de försvinner ur min ekonomi.

Utdelande bolag >> Avanza >> Centralbank >> Bank för betalningar >> Preem Mastercard >> Inköp




Innehaven >> Seglarportföljen
Ny på bloggen >> Starta här
Utvalda inlägg >> Bag-of-Trix

24 kommentarer :

  1. Härligt att du tillåter dig själv att äta frukten från trädet du planterat! Du är en sann inspirationskälla!
    En sak jag funderat lite över senaste veckorna (och kommer kunna fundera över några år till....) är viss forskning som säger att människor som förlorar sociala kontakter genom ofrivillig arbetslöshet, skilsmässor, dödsfall osv lever kortare pga att man förlorar en stor del av sitt sociala kontaktnät då. Maslow (den gamle uven) menar ju att när vi fått basbehoven (mat, vila osv.) uppfyllt behöver sociala kontakter för att långsiktigt (över)leva.
    Du har ju valt detta liv så min jämförelse haltar ju lite men undrar ändå om du gör du ngt särskilt för att odla ditt kontaktnät & upprätthålla ett rikt socialt liv?
    Jag är ju själv snål & vill man få ut så mkt liv/kr & då såklart bli jäkligt gammal.
    Några rutiner som du odlat & jobbar med för att få ut mkt liv/kr som träningsrutiner, hjärngympa etc.?
    Hälsar
    Lars D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt klart relevant!

      Lite speciell situation då jag fortfarande inte riktigt är på banan hälsomässigt. Fokus ligger på att träna, vila och komma ikapp med allt som jag inte hunnit med senaste 2 åren.

      Är ganska social av mig i någon slags grundläge även om jag gillar att vara själv också. Har ju min sambo som jag gillar att umgås och göra grejor med. Har två vänner som inte heller jobbar på vanligt sätt som jag umgås rätt mycket med. Sen försöker jag boka in luncher med gamla kollegor och kompisar. Generellt finns mer att göra än vad jag har energi till än så länge. Vi får se hur det känns om något år eller så.

      Du har helt rätt i att man behöver lägga mer energi på att få ihop en bra balans på dagarna jämfört med när man jobbar.

      Radera
    2. Tack för svaret på min fundering.
      Jag tycker dessa delar är jäkligt intressanta. För som någon redan skrivit i en annan kommentar, så tror jag att vi sökare av "ekonomisk frihet" är mer ensamvargar än gemene man. En hypotes utan bevis från min sida :-).
      Jag ligger ju som sagt några år efter dig U-S då mitt excelblad visar år 2022 som slutmål då jag KAN kliva av. Frun kommer inte vilja sluta helt att jobba då plus barnen är ff för små för atrt pappa (som förebild) inte ska jobba mer. Utöver mer träning vill jag gärna ha något meningsfullt plus "lagom" med sociala kontakter att sysselsätta mig med. Jag var själv in i "väggen" för några år sedan & ändrade mitt förhållningssätt till "karriär" efter det.
      "Tillräckligt bra" blev sedan mitt nya motto. Och det finns mkt jag skulle kunna göra efter 2022 (i form av arbete som ger social koppling utan att för den skulle vara något jag brinner för (eller brinner upp för heller för den delen)). Jobb på typ ICA skulle kunna vara ett sådant jobb jag skulle kunna tänka mig. Tillsammans med unga människor som ff är 'oförstörda' och fulla av energi tror jag skulle kunna bidra till att hålla även mig 'ung' med. Åtminstone i sinnet. Jobbar man helg så skulle det kunna bli fina pengar även om man bara jobbar några timmar/helg.
      Kul & intressant att ta del av allas tankar & reflektioner både i dina inlägg & kommentatorsfält!
      Hälsar
      Lars D

      Radera
    3. Roligt med dina tankar om en icke-karriär på Ica. Detta kom upp för mig också men insåg ganska snabbt att jag nog hellre i så fall jobbar extra på gymmet eller med annat som har mer koppling till hälsa och idrott. Sen finns det ju i princip en oändlig mängd olika föreningar som skriker efter personer som vill engagera sig.

      Bara man kommer fram till vad man är intresserad av så löser sig nog det andra :)

      Radera
  2. Mitt sociala kontaktnät har berikats av utträdet ur ekorrhjulet. Arbete och arbetskamrater är klart överskattat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant, är ju rätt vanligt att identifiera sig med jobbet. Är faktiskt riktigt spännande att fundera på vad man verkligen gillar att göra.

      Radera
    2. Hahah :-) Kan bara instämma Stekryparen! När dygnet bara består av 24h. Vilka umgås jag då helst med om jag får välja? Mina arbetskamrater eller mina riktiga vänner? Svaret i mitt fall är enkelt! (Vännerna) :-)

      Radera
  3. Man fortsätter ju umgås med dom kollegor man har något utbyte av.

    Tretimmars dagens lunch är bra. Förvånansvärt förstående resturangägare också.

    Kalle56

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Kalle, när man hänger med andra fria människor är det inga problem att bränna av 3 - 6 timmar på lite vad som helst.

      Radera
  4. Har en känsla av att många som lever helt eller delvis av kapital, åtminstone inom bloggvärlden, är lite av ensamvargar.

    Det tog mig väldigt lång tid i livet att ens erkänna för mig själv att jag trivs mycket bättre i små sammanhang, gärna med en nära vän, men nu som ekonomiskt fri njuter jag av att slippa känna pressen av att prestera i olika team på jobbet.

    Det enda som jag saknar är väl egentligen firmafesterna... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant & viktig reflektion om vad du trivs bäst med.
      Klockrent att ha nått den insikten!
      Hälsar Lars D

      Radera
    2. Utmärkt att du hittat din egen väg nu.

      Säkert svårt för de flesta att verkligen erkänna vad man egentligen tycker och vill göra eftersom det då blir uppenbart och smärtsamt att inse att man inte kan göra det. Bättre då att göra som alla andra och försöka vara nöjd med det råkar ha framför sig.

      Vad det gäller ensamvargarna är jag inte så övertygad men tror definitivt att det finns en överrepresentation av de som vill och har förmågan att gå sin egen väg.

      Radera
  5. Hur känns det att nagga av kapitalet? Blir du inte påverkad av detta i din placeringsstrategi, dvs när du vet att du är beroende av portföljen och det i sin tur kan påverka dina beslut negativt? Iof har vi en stark börs nu vilket underlättar mycket.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nallar inte av själva kapitalet utan tar som mest halva avkastningen som ju utdelningarna visat sig ge historiskt. Inriktningen på utdelningar har jag haft länge så att jag väljer att konsumera en del av utdelningarna påverkar inte placeringarna speciellt mycket.

      Däremot kan jag känna en viss press att det hela måste fungera kassaflödesmässigt då jag inte har någon speciell buffert att tala om. Tänkte skriva ett inlägg om det snart.

      Radera
  6. På tal om ensamvarg, så tror jag absolut att det är en stor fördel också. När man placerar pengar så syns resultatet omedelbart och ibland tämligen brutalt. Då är det viktigt att ha självförtroende nog i sig själv. Att inte följa med flocken, utan att leda den. Jag är alltså också lite av ensamvarg, men trivs med det.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
  7. Hej där seglaren. Roligt att läsa att du klarar av att börja ta ut kapitalet. Jag tror att det skulle bli mycket ångestladdat för mig att göra det. Jag har i hela livet byggt upp regler för att kapitalet får man aldrig röra. De pengarna ska användas till bostad eller pension, inte konsumsion.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det fina med utdelningsinvestering är ju att man får träna från dag ett på att skilja på kapital och avkastning. Utdelningen brukar stå för ungefär halva totalavkastningen.

      Radera
  8. Stort grattis!
    Kul och inspirerande att läsa. Jag har några frågor. Ligger på ungefär samma utdelningsnivå som du gjorde 2012 dvs dryga 52 000 kr. Året därpå fick du drygt 71 000 kr och 2014 hela 136 000 kr och även påföljande år steg utdelningen rejält. Ungefär hur mycket sköt du till av eget sparande varje år?
    Känns ju som om jag är precis vid kanten på för att få det här projektet att flyga rejält. Har bara svårt att se att utdelningarna kommer att svälla lika enormt som dina har gjort. Kan du förklara hur det gick till?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den eskalerande utdelningen har ett antal orsaker. En kombination av lyckade investeringar, byte till bolag med högre direktavkastning samt kraftigt nysparande.

      Har inte kvar alla siffror men gissar att jag nysparade runt 15-20 tusen kronor per månad runt 2012. Dock bara en gissning.

      Radera
    2. Förtydligande exempel, köpte t ex apple som steg kraftigt och sålde sedan av i omgångar och investerade i högutdelande bolag. Men det finns fler exempel

      Radera
    3. Ok, tack för svaret. Då mitt sparande i princip består av återinvestering av utdelningar kan jag med andra ord inte förvänta mig att vara ek-oberoende om en tre fyra år :-).

      Min boll är i alla fall satt gott i rullning så den kommer nog i mål en dag.

      Radera
  9. Härligt att se att första uttaget är gjort. Har följt din blogg ett tag och stort tack för fina och tänkvärda inlägg!
    Jag tycker det är motiverande att se att du vågar ta två stora steg för oss utdelningsseglare. 1. Att våga lämna jobbet och den sociala gemenskapen som den medför och prova vingarna som "fri". 2. Att faktiskt våga plocka ut pengar för konsumention. Pengar i sig har inget värde. Tryggheten och saker/upplelvelser man kan köpa för dem är det som inbringar det reela värdet.
    Vänligen Mr O

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mr O

      Kul att du följer bloggen och skriver här!

      Visst är det så att det är många som har storslagna planer som aldrig fullföljs. Själv fick jag ju lite oväntad hjälp pga utmattningen. Annars hade jag nog jobbat på minst halvtid något år till.

      Man ska inte underskatta vad en hög lön gör med ens omdöme!

      Radera
  10. Mrs Doubtfire2018-10-26 22:10

    Spännande :) Läser och lär...

    Tycker det vore asnice och ha nått målet nu :) Struntar i så många nya människor. Tror dock jag kanske blir lite mer social sen när man inte lever för jobbet - mer eller mindre.

    Jag tänker att jag&min partner skulle sticka nu då. Hur mycket sista minuten billiga biljetter som helst nu innan jul. Misstänker vi kommer hitta folk o snacka med lite varstans o dricka öl med ; -)
    Fast sen kanske man tycker de är tråkiga.. många människor är rätt tråkiga.. alt man passar inte.. gäller väl o hitta människor man tycker är kul och hänga med när man inte hänger med dem pga ekonomiska på ena eller andra sidan aspekter längre..

    Sen vill jag nog träffa lite mer fire-människor internationellt, finns ju massa kongresser och sånt att åka på. De kanske är roliga? Eller är de skittråkiga? ;D Känner bara en utom min partner.. roliga för mig är en hyfsad öppen syn på livet, en ständig längtan efter att utvecklas och lära sig, kan se helhetsbilder, har en önskan om att bli sitt bästa jag, vill göra gott för världen, djurlivet, människorna, har moralisk pålitlig grundsyn, ser som att man kan förändra saker själva, har troligen levt en del.. hatar jantelagare med ;D fyfan vad de är trista.. :D Samt inskränkta snåla jävlar som inte tar med sig en blomma ens när de blir bjudna på middag.. har man inga pengar eller vill köpa nåt kan man tillverka själv. Uppfinningsrikedom, tack!
    Sen gillar jag folk som kan laga mat :) Samt städa.
    Fyfan, vad kräsen jag ska bli sen när det kommer till umgänge.. :D

    SvaraRadera