lördag 9 juni 2018

Fasta utgifter - ta fajten

Trots att totalekonomin nu ser hyffsat ok ut för min egen del gäller fortfarande den grundläggande principen om att kunna leva ett bra liv på lite pengar.







Skulle man halka tillbaka till Svennenbananträsket och återigen bli lite mer som andra hade pengarna räckt lagom till ett radhus eller villa i Stockholmsområdet.

Att man i princip kan välja mellan att köpa ett hus i Stockholm motsvarande 5 - 10 miljoner kronor eller att bli ekonomiskt oberoende och helt kunna leva på passiva inkomster finner jag mycket fascinerande!

Finns många vägar som bär till Rom men för mig har en viktig grej varit att hålla nere de löpande fasta utgifterna. Jag anser nämligen att dessa utgifter är speciellt viktigt att hålla koll på då de:
1. rullar på månad in och månad ut utan att man behöver göra något,
2. är svåra att ändra på och
3. går lätt att räkna på.

1. Till skillnad från aktiva utgifter rullar de löpande fasta utgifterna på månad in och månad ut utan att man kanske inte ens reflekterar över att kostnaden finns där.

Den där tidningsprenumerationen eller Spotify-abonnemanget kanske var en klockren idé för några år sedan men hur mycket använder du dessa tjänster egentligen?


2. Fasta utgifter är till sin natur svårare att ändra jämfört med en aktiv utgift där du faktiskt tar ett beslut för varje inköp.

Det är bra mycket lättare att inte boka in den resan eller avstå det där extra fina vinet jämfört med att under en eller ett par månader försöka få till lägre kostnad för det onödigt stora boendet eller den dyra fina bilen som löpande dränerar din ekonomi genom service, försäkringar osv.


3. De går kvickt och lätt att räkna på finansieringskostnaden enligt 4% principen.

En månatlig utgift om 200 kr kräver enligt 4% regeln ett kapital om 60 000 kr att finansiera (200 * 300) och på samma sätt kräver en årlig utgift på 3 000 kr ett kapital om 75 000 kr (3 000 * 25).

Man gångrar alltså månadsutgifter med 300 och årsutgifter med 25 för att få fram hur mycket kapital som behövs för att finansiera utgiften för evigt. Detta förutsätter att du kan investera kapitalet till minst en årlig avkastning om 4% plus inflationen.

I dessa sammanhang brukar man prata om att anledningen till att Svennebanan fortsätter vara fattig är att han köper åtagande (eng. liabilities) för att känna sig rik och att de rika är rika eftersom de köper tillgångar som ger dem pengar i stället för att det kostar dem pengar.

Seglaren och Seglarsambons gemensamma löpande fasta månadskostnader kommer här:
  • Bolåneränta efter ränteavdrag, 800 kr 
  • Avgift bostadsrättsföreningen, 2 000 kr  
  • Bredband, 150 kr  
  • El (fast och rörlig), 250 kr  
  • Hemförsäkring, 70 kr
Totalt rör det sig alltså om ungefär 3 300 kr som måste hostas fram varje månad för att täcka våra åtaganden. Utöver detta tillkommer förstås alla andra utgifter vi väljer att ha.

Min del av de löpande fasta avgifterna blir alltså runt 1 700 kr per månad vilket enligt 4% regeln ju kräver 510 000 kr (1 700 * 300) i kapital för att finansiera.

Med en utdelningsprognos för 2018 på i snitt runt 26 000 kr per månad borde det alltså finnas ett visst utrymme för resor, god mat, eventuella amorteringar och investeringar plus annat jag kan komma på att göra med min tid som fri.


Låten heter Traps och kommer från Amigaspelet Turrican 2, här i omgjord version av Chris Huelsbeck



Innehaven >> Seglarportföljen
Ny på bloggen >> Starta här
Utvalda inlägg >> Bag-of-Trix

18 kommentarer :

  1. Det finns väl ingen som helst motsättning mellan att köpa hus i Stockholm, och att bli ekonomiskt oberoende? Varför inte välja båda, när det bevisligen går att kombinera. Själv har jag svårt att förstå de som prioriterar bort barn och hus, av ekonomiska skäl. Men de finns tydligen, och det är kanske tur att vi är olika.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt annat lika blir det svårare ju mer fler åtagande man har - det fina är ju att man får välja själv.

      Att jag valde att ta upp hus som exempel är att många nog inte inte funderar så mycket på vad de väljer bort.

      Om jag tar ett exempel från mitt eget liv så kan vi välja att köpa större boende i Stockholm. Kostnaden för 1 rum extra här är ungefär vad en fin och trevlig lägenhet kostar i Alicante. Eller så nöjer vi oss med en halvfin lägenhet i Alicante och köper dessutom ytterligare ett boende i Skåne - eller nått i den stilen.

      Radera
  2. Håller fullständigt med investeraren men det är klart är man varken husmänniska eller har barn är ju valet lätt. Beror ju helt på vilka drömmar man har, själv har jag 3 drömmar och 2 av de passar inte in enligt många ekonomiskt fria bloggare nämligen barn och att bygga mitt eget ritade hus. Barndrömmen är i hamn, x2 till och med och huset håller jag på och bygger mitt i denna skakade bomarknad. Det tredje är ekonomiskt fri vilket det jobbas för månad efter månad trots barn, husbygge och föräldraledighet. Det går att kombinera men det är klart att utgifterna är större med barn och hus men själv hade jag inte velat vara utan nått av dom. Självklart fokuseras det hårt på övriga utgifter som du nämner ovan men friheten tar såklart längre tid än utan hus och barn. Marcus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror aldrig jag sagt att man inte ska satsa och lägga sina pengar på hus om man vill det. Tycker tvärt om att det är helrätt och sikta på sin dröm oavsett vad det är och köra på det.

      Det som jag däremot försöker vara noga med är att se till att verkligen göra aktiva val så att man slipper vara offer för sina utgifter.

      Radera
  3. Sparexperten2018-06-10 09:45

    Instämmer. Det är förvånansvärt få som utnyttjar geografiska arbitrage som finns i Sverige, t.ex sälja sin övervärderade lgh i sthlm till förmån att bo i medelstor stad och få ett minst lika stort boende till en bråkdel av pengarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så konstigt är det väl inte? Man bor någorlunda nära sitt jobb. Och lämna släkt och vänner och flytta till tjottahejti bara för att husen är billigare, är rätt knäppt. Trivs man däremot inte i storstan är det förstås ett logiskt val.

      Radera
  4. Ett förtydligande angående boendekostnaderna. Bor alltså med min sambo i en 2:a på mellan 50-60 kvm vilken är belånad till ca 50% med Avanzas bolån för private bankingkunder. Detta ger en bolåneränta på 0,553% efter ränteavdraget (0,79% före).

    Vi kan nog tänka oss att köpa större boende men just nu är vi mer inne på att downsizea ordentligt och se hur långt vi kommer den vägen. Andra alternativ är att investera pengarna i boende utomlands och/eller på andra ställen i Sverige.

    SvaraRadera
  5. Håller med om att tanken på det där med hus för 5-10 miljoner som skulle kunna bytas mot ekonomisk frihet. Dock är det förhållandevis få som har huset obelånat och därför hamnar de aldrig riktigt i den situationen. Men som sag; jag har funderat en hel del på det och på hur värdet på boendet och därmed vissa möjligheter skiljer sig beroende på vart man bor.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
  6. Trevliga siffror!
    Men hur hög är din portföljbelåning?
    Kan du inte publicera några skärmdumpar över portföljen? Excel kan ju en fyraåring knåpa ihop.

    SvaraRadera
    Svar
    1. http://utdelningsseglaren.blogspot.com/p/portfoljen.html

      http://utdelningsseglaren.blogspot.com/p/p.html

      Radera
  7. Men motsvarande skulle min fjortonåriga dotter skriva ihop och hon har bara 146 000 i portföljvärde. Kan du inte publicera skärmdumpar? Det skulle öka trovärdigheten rätt ordentligt för nu känns din blogg mes som en click bait sida som du marknadsför ofta.

    SvaraRadera
  8. Svennenbananträsket?
    Du är rätt jävla arrogant och då har du inte mer pengar än än vanlig arbetarefamilj som oss i Stockholm.

    Tagga ner en smula. Du är knappast en förebild och vill bara ha besökare. Du är ta mig fan värre än aftonbladet.se.

    SvaraRadera
  9. Själva har vi villa, bil, barn och åker på långsemester varje år. Detta går alldeles utmärkt att kombinera mex att vara en extremsparare (vi ligger på en sparkvot på + 70% nästan varje månad). Vi bor i en mindre stad i Småland och har hyfsat nära till tre stora städer med deras flygplatser som tar oss vart vi vill i vida världen, t.ex. flyger man enkelt från Växjö (30 minuters bilresa) till Alicante direkt. Vår boendekostnad ligger totalt sett på 4252 kr i månaden enligt budget. Allt går om man vill, och hur vi gör går att läsa här:
    http://snalgrisen.blogspot.com/

    Allt händer inte i Stockholm, och boendekostnaderna där är oerhört mycket högre än på de flesta orter i min närhet. Den enda stad jag vet som har väldigt höga kostnader på bostad i min närhet är Karlskrona, där får du ge 6-700000 kr för en liten ej renoverad etta i centrum. Aldrig jag hade gett såna summor.

    SvaraRadera
  10. Får jag lov att fråga vilken hemförsäkring och vilket elbolag ni använder?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Både hemförsäkring och elbolag är några av de vanliga där ute.

      För elen finns nästan alltid erbjudanden att hoppa på och sen gäller det att byta till ledlampor och släcka efter sig.

      För hemförsäkringen ringde jag helt enkelt upp mitt bolag och sa att jag behövde komma ner i pris. Hänvisade även till en konkurrent som körde en drive. Höjde även självrisken. Fick ett sjukt bra pris. Även om jag nu ser att de försöker smyghöja avgiften för var år som går.

      Radera
    2. Ja, låter rimligt. Elen snittar vi ca 300 kr på för fast och rörlig men då har jag en dålig elleverantör som jag utnyttjade för ett värvningserbjudande som ändå var värt det utslaget.

      Hemförsäkringen får jag jobba på då, billigaste jag lyckats hitta är 1171 för ett år. Finns tydligen utrymme här. Tack! :)

      Radera
  11. Mrs Doubtfire2018-10-27 00:28

    Om jag i nuläget skulle flyttat till sthlm pga jobb hade jag nog tänkt till lite.. bostadsmarknaden är knepig, vilket är ett stort problem för alla företag som söker boende för sina anställda.

    Är väl det enda stället i landet man kan hyra ut några få kvm för enorma summor. Har seriöst funderat på och bli hyresvärdinna på heltid och bilda kollektiv på fler än nuvarande tre.

    Nu sitter vi här i fin lgh och lilla jag har kämpat hårt och gjort bostadskarriären sen ung ålder. Kostnaderna är inte så dyra och lönerna rätt bra. Eftersom vi ska kämpa på här antal år till tror jag det mest ekonomiska är och bo kvar. Nu hyr vi dessutom ut så då blev det mer pengar där.

    Annars förstår jag hur du menar. Hoppas nu inte priserna går ned mer för då kommer det ta längre tid för ekonomisk frihet..

    SvaraRadera