tisdag 28 juni 2016

Lever jag på utdelningarna?

Äntligen dags att återbesöka min favoritfråga, nämligen den om jag lever på utdelningarna?








Vid det här laget vet ni ju redan att ett av mina mål är att kunna ha möjlighet att försörja mig på investeringarna genom att bara nalla av utdelningarna som portföljen ger. 

Inte ovanligt att mina medbloggare försöker prognostisera när de kan sluta jobba genom olika antagande. Själv nöjer jag mig med ett mycket enkelt test - om utdelningarna är större än alla mina kostnader så har jag nått mitt mål.

Mätperioden denna gång blir de senaste 12 månaderna juni 2015 - maj 2016. Under nämnd period står utdelningarna 233.278 kr starka.



Då kör vi!


Förenklad uträkning kommer här:
Levnadsomkostnader - 131.994 kr eller 11.000 kr / månad
Portföljkostnader - 19.294 kr eller 1.608 kr / månad
Skatter - 12.773 kr eller 1.064 kr / månad
Tvångssparande - 26.099 kr eller 2.175 kr / månad

Ovan ger vid handen att de totala omkostnader är 190.160 kr jämfört med utdelningarna som ju var 233.278 kr. Vilket förstås innebär att jag under de senaste 12 månaderna faktiskt har levt på mina utdelningar. Dessutom med en marginal om drygt 40.000 kr. Borde kunna räcka till nya badbyxor, reparation av kylen och kanske en ny diskmaskin som jag och nya sambon kan knäppa på mellan varven ;)

Vidare har vi förstås tvångssparandet i form av källskatt på utdelningar samt ränteavdrag som fungerar som ytterligare en fet härlig marginal om 26.000 kr mot mitt mål då jag kommer få tillbaka dessa pengar sinom tid. Ränteavdraget får jag tillbaka nästa år och källskatten på de utländska utdelningarna kommer förmodligen inom 3 år. Även om Avanza inte ger några garantier i den frågan håller jag det för troligt.

Känns stort att äntligen få svart på vitt att jag nått mitt mål jag kämpat för de senaste 8 åren. Dock business-as-usual i morgon bitti när jag piper iväg till jobbet. Ska dock lyxa till det genom att ta en löprund imorrn på lunchen.


Och uträkningen med mer detaljer hittar du här nere (förra mätningen inom parentes):

Levnadsomkostnader
Totalt 131.994 kr (164.896) eller 11.000 kr / månad (13.741), varav
- Rikslunchen 20.640 kr (20.640)
- Skandia 27.391 (45.918)
- OKQ8 och Preem 65.418 kr (79.582)
- COOP 8.990 kr (8.990)
- Bolåneränta efter ränteavdrag 9.555 kr (9.766)

Portföljkostnader
Totalt 19.294 kr (18.631) eller 1.608 kr / månad (1.553), varav
- Räntor för portföljlån efter ränteavdrag 13.929 kr (12.746)
- Courtage 2.050 kr (2.078)
- Växlingsavgifter köp/sälj 2.655 kr (3.298)
- Växlingsavgifter utdelningar 368 kr (289)
- Kostnader för depåbevis 292 kr (220)

Skatter
Totalt 12.773 kr (14.300) eller 1.064 kr / månad (1.192), varav
- avkastningsskatt kapitalförsäkring 6.173 kr (7.700)
- uppskattning av schablonskatt ISK 6.600 kr (6.600)

Tvångssparande
Totalt 26.099 kr (23.376) eller 2.175 kr / månad (1.948), varav
- ränteavdraget bolån 4.095 kr (4.186)
- ränteavdraget portföljlån 5.970 kr (5.463)
- utländsk källskatt på utdelningarna 16.034 (13.727)


*Levnadsomkostnader
- Skandia är räkningar
- OKQ8 och Preem är allt som jag betalar med kort
- Rikslunchen är mataffären samt uteluncher

FreeImages/henri snijders

31 kommentarer :

  1. Fett med respekt, bra jobbat!

    En fråga bara: kör du rikslunchen för 20640 kr per år, alltså 15,6% av alla dina utlägg på lunch (och övrig utemat)? Ser en potentiell Badass Improvement (TM). ;) Eller kan man använda det i mataffären för livsmedel också nuförtiden?

    /Maxa Allt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det smyger helt klart in ett och annat restaurangbesök eller utelunch. Men minst hälften är nog inhandling på Lidl/Willys/Coop/ICA.

      Själva kortet fungerar som ett vanligt mastercard. Aldrig provat att handla på systembolaget med det men det skulle säkert fungera. Dock inte säkert att det skulle uppskattas av HR och skulle garanterat bryta mot reglerna. Spännande tanke om det skulle funkat att handla aktier i Paradox genom Pepins!

      Radera
    2. Haha, jag köpte Alvestaglass via Pepins på Preemkortet och gjorde därmed en instavinst på 1 % :)

      Radera
    3. den var snygg - 1% säker avkastning direkt. Det är ju en fjärdedel av den säkra avkastningen som man kan räkna med enligt 4% principen. Dock bara ett år i detta fall då :)

      Radera
  2. Sjukt häftigt! Jag passerade själv precis 3500kr prognos för nästa år so far... Det är en liten bit kvar till dessa nivåer... :') Detta har jag uppnått på nästan exakt 6 månader, är det bra? Ökat min årliga imkomst med 3500kr drygt på 6 månader... Det är om inte annat en riktigt bra löneökning om man gör detta varje halvår :D
    Nåja... Den som väntar på nått gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Utdelningsnissen

      Gäller att etablera sunda feedbackloopar som hela tiden tar dig framåt och uppåt i processen. Det går både fort och långsamt på samma gång. Bästa tipset är att hålla sig sysselsatt med någon intressant sysselsättning och fokusera på det så är du framme snabbare än vad du tror.

      Radera
  3. Bra kämpat, du är där jag vill vara om säg 10-15 år så får fortsätta att kämpa på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ska du ha Spara För Livet!

      Nu när ni vet att det funkar förväntar jag mig höga och fina sparkvoter från er ;)

      Radera
    2. Hur lång tid har det tagit dig att komma dit du är idag?

      Radera
    3. Lite förenkla kan man säga att det tog 8 år från det att jag började spara lite mer regelbundet. Startade med ett sparande om några tusenlappar per månad. 2015 blev det runt 30.000 kr av lönen varje månad plus alla utdelningar. Hoppas jag kommer upp i samma nivå i år.

      Radera
  4. Stort och välförtjänt grattis! Du är en stor förebild för många, inklusive undertecknad! Hälsningar Joel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Joel!

      Kul att du kommenterar här. Hoppas du fått en flygande start med din bok efter TV4-sändningen. Bra att vi jobbar på flera fronter för ett bättre sparande!

      Ser fram emot när du sluter upp och börjar spara 100% av lönen. Men du kanske redan är där?

      Radera
  5. Fina utdelningar och grattis att du kommit så långt. Har själv tänkt att leva en dag på utdelningar. Men jag tror kostnadera kommer och öka en del den dagen. När man jobbar mycket är det lättare att leva sparsamt och jag själv spenderar nästan inget onödigt. För att du ska kunna leva riktigt bra och tryggt tror jag att skuldfrihet skulle vara bra för dig. Blir det en riktig kris samt inställda utdelningar och räntehöjningar är det bra med lite reserver. Har själv tagit den tråkiga vägen och amorterat av bostaden. Har utöver det ca 900 000 i aktier/räntor. Är 32år och hoppas bli fri utan att behöva låna något. Får se hur många år till som krävs. Tack för en bra blogg samt mycket bra ideer. Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej

      Riktigt snyggt jobbat med nästan 1 miljon i värdepapper, inga skulder och en bostad på det. Lite mer den klassiska och säkra vägen.

      Intressant det där med att många tror att kostnaderna kommer öka när man checkar ut. Min bedömning är att jag kommer kunna hålla samma låga kostnader även utan jobb, kanske t o m lägre i o m att jag kan göra sådant som sparar mig pengar. Men behöver man underhålla sig själv med saker nödvändigtvis kostar pengar så lär det nog bli dyrt som du säger.

      Angående belåningen tror jag att du har rätt. Men som det ser ut just nu med ränteläget har jag riktigt svårt att prioritera amortering före investering. Men kommit till annat läge nu när jag inte längre behöver spara till snöbollen. Blir full spätta på amorteringen nu - såvida inte börsen ska ner mycket till.

      Har ju typ 2 år kvar av hederligt kneg innan det blir successiv nedtrappning eller nått i den stilen.

      Radera
    2. Jo som du säger kan man nog leva mer sparsamt när man slutar jobba. Jag själv skulle kunna göra mig av med bilen som jag nu är beroende av. Skulle även ha mer tid att leva sparsamt. Men jag tror inte jag skulle trivas att sänka min standard för mycket. Tror man känner på sig när man har en ekonomi som räcker att klara sig på. Som miljonär innnan 30 skriver vill man nog ha lite extra sparande som säkerhet. Är säker att du når ditt mål bara njuta under tiden :)

      Radera
  6. Grattis!
    Och med 40k i marginal också... Men du kan väl inte sluta att bygga upp snöbollen än, tänk om räntorna går upp, så går ju både bolånet upp och skatterna på ISKn.... Du nämnde att du tänkte fortsätta lika hårt i 2 år till, hur mycket större marginal har du då planerat att det ska bli?

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samtidigt kan han ju ta tillfälliga extrahugg för att dryga ut kassan. Har man redan 40-lax marginal så är bollen redan självrullande, är man typen som vill vara helt säker så vågar man nog aldrig ta steget.

      Radera
    2. Hej Piraten!

      Det som återstår innan jag provar vingarna i en alternativ karriär är att få ner belåningen rejält samt finputsa på kvalitén på portföljen.

      Självfallet ska ju portföljlånet bort helt - ca 14.000 kr / år i lägre kostnader.

      Det kommer bli mycket färre aktieaffärer - så upp till 2.000 kr till att spara per år.

      Samt ungefär lika mycket lägre kostnader för växlingsavgifter för köp/sälj.

      Säg att jag halverar bolånet vilket gör ytterligare en besparing om ca 5.000 per år.

      Så totalt 23.000 kr lägre kostnader per år när jag är färdig. Plus typ 20-26 tusen i det uppskjuta sparandet (tvångssparandet). Vilket ger ett grand total ca 50.000 kr i lägre kostnader.

      Ovan på det får vi förstås lägga eventuella inkomster jag kommer ha som konsult, bloggande och motsvarande.

      Så typ 40.000 kr i dagens marginal + ytterligare 50.000 kr (uträkningen ovan) + säg minst 50.000 kr från andra inkomster = ca 140.000 kr i marginal per år.

      Detta är förstås vilda gissningar men alltid inte förvånad om det skulle landa där någonstans.

      Radera
  7. Kul! Grattis!

    Men känner du ingen press att göra "något mer" med ditt liv nu?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen inte - just nu oerhört sugen på att ta ledigt i ett kvartal och bara vara.

      Radera
  8. Skrev på twitter men skriver ändå här: Stort grattis och grymt inspirerande!!!!!

    /Sofokles

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och tack - utan ni andra bloggare och twittrare är jag tveksam om det hade gått lika snabb, och framförallt, varit lika roligt.

      Radera
  9. Fy satan vilken inspirationskälla du är! Grymt jobbat:)

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Pengaregnet

      Roligaste återkoppling från er läsare är just att ni tycker att det inspirerar. Tack för att du läser bloggen!

      Radera
  10. Intressant blogg. Får man fråga hur gammal du är och hur mycket eget kapital du hade när du började för 8 år sen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. God kväller

      Är född på 70-talet.

      Beror lite på hur man räknar. Hade en bostadsrätt som var belånad till 85%. Ett par hundra tusen kr på kontot samt lika stor skuld till familjen.

      Så lite förenklat kan man nog säga att det var från mer eller mindre från 0 kronor.

      Vill vara anonym men mer om mig finns att läsa om du scrollar ned längst till höger och klickar på bilden föreställande seglaren.

      Radera
  11. Riktigt starkt gjort! Själv ligger jag på ca 10000 utdelning iår som är mitt första år. Har gjort flera grafer så jag kan följa om hur lång tid det tar innan mina utdelningar överstiger mina insättningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen Konte

      10.000 kr i årliga utdelningar är riktigt trevligt. Då har du en semester per år betald resten av ditt liv. Eller så kanske det motsvarar en månads utgifter och du har en 1/12 av din frihet redan säkrad?

      Radera
  12. Wow så inspirerande! Har plöjt din och liknande bloggar under ett dygn i princip. Jag är student och är så nyfiken på detta med aktier. Har en buffert och ett månadssparande i fonder. Hur börjar man med aktier? Kan man köpa för en mindre summa (några tusenlappar)? Hur går det ens till? Är 1-2% vettig förvaltningsavgift? Riktiga novisfrågor...

    SvaraRadera
  13. Inspirerande att läsa !

    En fråga. Har du belåning på portföljen, och alltid haft? I så fall vilken belåningsgrad har du legat på då?

    /Alex

    SvaraRadera