lördag 30 januari 2016

Kan jag leva på utdelningarna?

Som ni förmodligen redan känner till är min tanke att kunna leva på utdelningarna från mina aktier. Har fått flera kommentarer att jag redan har nått mitt mål och att jag ska passa på att njuta. Så låt oss då ta reda på hur pass väl mina utdelningar täcker mina utgifter - egentligen.



Det blir match - utdelningarna i ena hörnan och utgifterna i den andra.

Utdelningar: 210.613 kr starka
Kostnaderna: För att leva (inkl allt), betala portföljen, skatter och tvångssparande


- Mina damer och herrar - let's get redo to rumble! 

- Utdelningarna redo... 

- Kostnaderna redo...  

- KÖÖÖR!


Rond 1: Levnadsomkostnader*
Utdelningarna startar med 210.613 kr
minus Rikslunchen 20.640 kr = 189.973 kr
minus Skandia 45.918 kr = 144.055 kr
minus OKQ8 79.582 kr = 64.473 kr
minus COOP 8.990 kr = 55.483 kr
minus räntekostnader för bolån efter ränteavdrag 9.766 = 45.717 kr

Woho, första ronden går solklart till utdelningarna. Piece of cake so far!


Rond 2: Portföljkostnaderna
Utdelningarna tar med sig 45.717 kr från rond 1
minus räntor för portföljlån efter ränteavdrag 12.746 kr = 32.971 kr
minus courtage 2.078 kr = 30.893 kr
minus växlingsavgifter köp/sälj 3.298 kr = 27.595
minus växlingsavgifter utdelningar 289 kr = 27.306
minus kostnader för depåbevis 220 kr = 27.086

Yes, utdelningarna leder fortfarande!


Rond 3: Skatter
Utdelningarna startar ronden med 27.086 kr
minus avkastningsskatt Kapitalförsäkring 7.700 kr = 19.386
minus schablonskatt ISK ca 6.600 kr = 12.786 kr

Ser bra ut med över 12 papp kvar inför sista och avgörande ronden.


Rond 4: Tvångssparande
Utdelningarna går in i ronden med 12.786 kr
minus ränteavdraget bolån 4.186 kr = 8.600 kr
minus ränteavdraget portföljlån 5.463 kr = 3.137 kr
minus utländsk källskatt på utdelningarna 13.727 kr = -10.590 kr

Aj aj aj! Källskatten på utdelningarna fick utdelningarna på knock!


Rent kassaflödesmässigt har jag alltså inte kunnat försörja mig själv under 2015, även om det bara runt 900 kr per månad som fattas. Sen har vi förstås den enorma osäkerheten med att ha över 2 millar i lån hängandes över mig så det blir att slava på några år till innan jag är redo att ta steget.

*Levnadsomkostnader
- COOP och Skandia är räkningar
- OKQ8 är allt som jag betalar med kort
- Rikslunchen är mataffären samt uteluncher

FreeImages.com/Zeeshan Qureshi

17 kommentarer :

  1. När du når sista 900kr slutar du jobba då...eller? Du är där jag ska vara om 10 år! Tack för bra bloggande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utmärkt med höga mål så att man verkligen får anstränga sig!

      Som planen är nu är det främst ca 500.000 - 800.000 kr i amorteringen innan jag bestämmer mig hur jag gör i nästa steg. Troligen lutar det åt att jobba deltid, konsulta, skriva blogg, resa, slappa eller andra roliga grejor :) Egentligen känns det som att jag redan lever livet som ekonomiskt fri men måste kämpa på ett tag till innan nästa fas i livet börjar.

      Radera
    2. Grymt jobbat! Ett tips är nog att aldrig sluta jobba/aktivera sig. Men bara faktumet att man kan välja och vraka bland uppdrag och gå ned i tid är guld värt. Jag är inte där än men målet närmar sig. :)

      Radera
  2. Men du har ju inte räknat in din pension? Du är klar sedan länge :D Grattis! Men jag förstår ditt trygghets-knarkande. Jag är nog precis som du i det fallet :)
    Men om 264.750 Kr till sparat till din utdelningsportfölj, som investeras till 4% direktavkastning så är du i alla fall klar. Om ett år ungefär endast med dina utdelningar, om de återinvesteras....6 månader kanske med din sparkvot från lön ;)

    Sedan behöver bara utdelningsportföljen öka sin utdelning med inflationen för att du ska klara dig resten av livet. När pensionen kickar-in då måste du verkligen börja spendera för att lyckas bränna pengarna. Skulle portföljen avkasta mer år från år som jag tror många räknar med på långsikt....ja då har du väldigt mycket pengar att göra av med.

    Sedan behöver ju inte det betyda att man ska sluta jobba. Men fri det är du i alla fall garanterat om 6 månader.

    Allt gott
    /DanielWikstrom

    SvaraRadera
    Svar
    1. Situationen är onekligen bra :) Men att sluta jobba när jag har så stora portföljlån är verkligen ingen situation jag vill sätta mig i. Sen vore det idiotiskt att sluta jobba nu när jag ändå har så pass bra lön att det är möjligt att amortera i rask takt. Att amortera en tusenlapp eller två i månaden på en skuld på över 2 miljoner känns liksom inte så meningsfullt. För att inte tala om risken att räntan höjs.

      Men du har helt rätt om pensionen, problemet är att det är ganska långt kvart tills jag fyller 55 och kan börja talla på den.

      Radera
    2. Självklart är det oroligt med en skuld på 2 miljoner, men om man får 220.000 kr i utdelningar per år så är ju inte 2 miljoner hela världen? Själv har jag ett bolån på 3,5 miljoner och på det ett csn lån på 100 tusen. Men så länge jag kan betala dem, säg 6% ränta så känner jag mig lugn. Inflationen äter bort lite av lånen och en utdelningsportfölj bör växa mer än inflationen vilket kompenserar för resten. Men den dagen jag står där och ska hoppa kommer jag tänka precis som dig. Nä, jag borde betala av huset först....och så borde jag betala av CSN och så borde jag ha 2 årslöner i kontanter och så borde jag.....osv
      Trivs man på sitt jobb ska man jobba vidare, vill man göra andra saker i livet tror jag att man ska ta chansen så fort man kan, plötsligt är det för sent och då om någonting kommer man ångra sitt enorma säkerhets tänk. Det gäller att våga också. Nu vet jag ju din historia ganska väl då jag följt dig sedan starten och läst alla inlägg. Men om du inte trivs perfekt på jobbet, så våga hoppa redan nu, börja som konsult, reklam på bloggen, föreläs eller samla tomburkar. Fastna bara inte i ditt välbetalda jobb och ångra dig senare.

      Allt gott
      /DanielWikstrom

      Radera
    3. Mycket kloka saker i din kommentar. Vad det gäller utdelningsökningen så var den förra året minus 2,5% (bonheur sänkte) och i år har KMI sänkt utdelningen med 75% så blir kanske något liknande resultat i år. Förmodligen har jag för låg kvalité på vissa av bolagen eftersom det blivit så.

      Tack för pepp och bra råd :)

      Radera
  3. Jag vill ha en ordentlig säkerhetsmarginal vilket du också verkar vilja. Påverkar nivån på Sveriges vård av äldre och sjuka din plan och i så fall hur?

    Mvh
    John

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej John och tack för din kommentar!

      Min uppfattning är att utvecklingen de senaste åren varit minst sagt dålig för den skattefinansierade servicen . Svårt att sia om framtiden men trenden är absolut oroväckande. Känns inte otroligt att vi kommer landa i liknande lösningar som t ex USA där man betalar för komma på ålderdomshem med diverse pluspaket om man har råd (om det inte redan är så?). Men mycket kan hända på vägen. Bästa tipset tycker jag är att ta hand om sig själv, motionera, äta bra, investera i bra relationer och se till att ha en lite extra kapital för att betala sig fri från eventuella problem.

      Radera
  4. Riktigt roligt att läsa!

    En undran: den utländska källskatten är ju en sådan du får tillbaka efter 1-2år. Har du räknat med dessa pengar?

    /Sofokles

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis i efterskott på 30-årsdagen! :)

      Utländska källskatten var ju under tvångssparande just detta år men med tiden kommer de komma tillbaka till min plånbok, precis som du säger.

      Alltså, det finns så många teorier och sätt att räkna när man är ekonomiskt fri. Enklast och säkrast tycker jag är att bevaka utfallet och i praktiken se när utdelningarna (inkl när källskatten kommer tillbaka) överstiger kostnaderna.

      Superenkelt och man slipper spekulera. En bra sidoeffekt är att man "lär känna" sina utdelningar i praktiken och följa utdelningshöjningar och sänkningar och se hur mycket de påverkar ens liv. T ex när Bonheur sänkte utdelningen med ca 65% (motsvarande ca 12.500 kr lägre utdelning) så blev det med de andra höjningarna och sänkningar en total påverkan om ca 6.300 kr. Vilket i sig motsvarande ca 3% utdelningssänkning på hela portföljen. Och så har vi motsvarande visa med KMI detta år som sänkt 75% som vi får se hur påverkan blir.

      Radera
    2. Tusen tack =)

      JO, jag håller med dig att marginaler är extremt viktiga och jag kommer tänka likadant.

      Keep it up!

      Radera
    3. Hur/varför får man tillbaka källskatten?

      Radera
    4. För svenska innehav är det ju inte någon källskatt på utdelningarna. För de utländska beror det på skatteavtalen med respektive länder samt vilken nivå på skatt som dras i "skalet". För ISK och KF är det ju schablonskatt (% på innehavet) som gäller och därför ingen källskatt på utdelningarna.

      Finns mycket skrivet om det numera på bloggar osv. Här informerar Avanza http://blogg.avanza.se/hemberg/2015/09/24/kapitalforsakring-bast-for-utlandska-aktier/

      Förenklade svaret är att se till att ha utländska aktier med utdelning på KF så försöker Avanza (Nordnet också?) att få tillbaka källskatten från skatteverket. Så de ska trilla in på ditt konto efter några år. Har du dem på ISK så är det andra regler som gäller efter som det är DU som äger aktierna (och inte som i KF Avanza/Nordnet).

      Radera
  5. Blir så galet imponerad över dina siffror och alla pengar som snurrar. Ska försöka göra någon liknande uträkning för egen del och det blir ofta mer pengar än man tror när man bryter ner det på sättet som du gör i detta inlägg. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, men det är en del manuellt meck med att skriva upp alla kostnader. Har en månatlig rutin där jag för in allt i ett mega-excelark. Alla kostnader hos avanza, tjänstepensioner osvosv. Dock har jag ingen budgetuppföljning mer än att jag följer hur kostnaderna blir för respektive bank.

      Radera
  6. Har du Unilever i ISK? Tack för bra blogg (Patrik

    SvaraRadera