torsdag 10 januari 2019

Inkomster i Frihetsekonomin

Som ni kanske kommer ihåg sa jag i slutet av november 2017 upp mitt jobb och genomförde sista arbetsdagen den 19 januari för att prova på livet som fri.




Hade det inte varit för min vacklande hälsa hade jag nog jobbat på något eller några år till som konsult på 50 - 75% för att få mer ledig tid och samtidigt ha en bra löpande inkomst.

Även om nu utdelningarna rent ekonomiskt räcker mer än väl för att täcka mina kostnader har jag inte kunnat undvika att tjäna en del pengar även i mitt nya fria liv.

De tre saker jag tjänat pengar på efter 19 januari är konsulttjänster, bloggen och aktiearbitrage.

I min enskilda firma har jag hyrt ut mig själv som lärare och genomfört två utbildningar under 2018. Bloggen har börjat dra in lite mer pengar och har gått från "i princip inga pengar alls" till "väldigt dåligt betalt" om vi skulle räkna ut något slags timpris.

Vad det gäller aktiearbitraget (byta mellan A och B aktier) så försöker jag göra det så ofta som möjligt. Tidigare resonerade jag att ville tjäna minst tre till fyra tusen kronor för att det skulle vara värt det. Men har ändrat inställning och försöker nu byta så fort jag kan tjäna runt en tusenlapp. Tusen kronor är trots allt ganska bra betalt för 10 minuters arbete.

Så vad ger detta ekonomiskt under ett helt år? Klumpar vi ihop konsultande och blogg blir det runt 100 000 kr efter skatt. Aktiearbitraget kan för detta år summeras till runt 8 000 kr.

Mindre än 100 000 kr efter skatt per år tror jag inte jag kan låta bli att tjäna även fortsättningsvis. Och i takt med att min hälsa successivt förbättras ökar även möjligheterna till mer inkomster - utan att för den skull tumma på den upplevda friheten.






Innehaven >> Seglarportföljen
Ny på bloggen >> Starta här
Utvalda inlägg >> Bag-of-Trix

5 kommentarer :

  1. Din strategi med aktiearbitrage låter intressant! Använder du något verktyg till det eller håller du koll på kurserna manuellt?

    Tack för en bra blogg, trevligt att läsa att din hälsa blir bättre - hälsan är ju trots allt en viktig komponent i ett fritt liv. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack r563761

      Tittar du i högerspalten under rubriken "Aktier" hittar du en rad där det står "Aktiespread"

      Klickar du på den kommer du till en sida där du kan lägga in bevakning och få mejl när det lönar sig att byta.

      Själv kör jag både manuell bevakning på morgonen när börsen öppnar flera gånger i veckan men har även uppsatta larm på den nämnda tjänsten.

      http://utdelningsseglaren.blogspot.com/p/aktiespreadar.html

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På alla sidor i spalten till höger

      http://utdelningsseglaren.blogspot.com/p/aktiespreadar.html

      Radera
  3. Intressant att läsa. Jag kommer definitivt att använda mig av aktiearbitrage när jag skaffat mig lite fler aktier i de bolag som det går att göra detta i. Hoppas du mår bättre snart, kämpa på :-)

    SvaraRadera