måndag 28 december 2015

Lyxfällan eller spargud?

Eftersom jag i mitt jobb ofta försöker mäta olika företeelser har jag insett den inneboende kraften av en välbeskriven skala. Många tycker det är kul att placera in sig på skalan och sedan tenderar tävlingshornen växa av sig självt.

En skala fungerar även utmärkt som underlag för att välja en målsättning. Eftersom vi här på bloggen är tokiga i att spara pengar ska vi förstås ha en skala som beskriver hur stor del av inkomsten som sparas - även kallat sparkvot*.

*Sparkvot definieras som hur stor del av inkomsterna som sparas. Har du t ex en lön om 20.000 kr efter skatt och sparar 4.000 kr varje månad så blir sparkvoten 20% (4.000 delat med 20.000 = 0,2). Vilket i sin tur placerar dig i kategorin "På gång" nedan.

Så mina damer och herrar, här kommer därför Sveriges kanske mest användbara skala för sparande!
  • Lyxfällan - sparar inget  
  • Svensson - sparar upp till 5%  
  • På gång - sparar mellan 5 och 25%  
  • Storsparare - sparar mellan 25 och 50% 
  • Badass - sparar mellan 50 och 75%  
  • Spargud - sparar mer än 75%




Lyxfällan
sparar inget


Går back varje månad och identifierar sig först och främst som en lyxkonsument och lever därför över sina tillgångar. Befinner du dig i denna kategori är du den som betalar ränta istället för att tjäna pengar på ränta och investeringar.

Om du lever för länge i Lyxfällan tillfogas din ekonomi oåterkalleliga skador som omöjliggör finansiell frihet. Utvecklingspotentialen är enorm men första steget är att stabilisera patienten genom att stoppa utflödet av pengar, sluta överkonsumera, lägga om lån och amortera järnet.

Kommer aldrig kunna sluta jobba om skulderna är stora.

Även om det tar emot så är det bara att bita i det sura äpplet och ta itu med det direkt - vänta INTE tills i morgon!




Svensson
sparar upp till 5%


Lever ett relativt tryggt liv jämfört med lyxfällen. Tittar på sitt konto i slutet på månaden och konstaterar att pengarna inte tog slut och är nöjd med det. Är konsument och vill göra det som alla andra gör. Vill gärna uppgradera sin konsumtion så fort tillfälle ges - "så att det är schysst grejor".

Oavsett hur hög lön en Svenssonsparare har tycks det aldrig bli några summor att prata om i sparandet. Gillar att lyxa till det genom att köpa dyrare saker. Flertalet Svenssonsparare kan jacka upp sitt sparande ordentligt med relativt små medel.

Förlitar sig helt på att staten sköter det långsiktiga sparandet genom pensionsavsättningar via skatten. Osäker på om hen har tjänstepension. Når sin ekonomiska frihet först när staten har råd och finner det lämpligt.




På gång
sparar mellan 5 och 25%

Lever ett ekonomiskt balanserat liv och har kompletterat upp sitt konsumtionsintresse med aktiviteter som man inte är tvingad att betala för. Är väl insatt i ekonomiska frågor och har ganska bra koll på sparkvoter, tjänstpensioner, bolåneräntor och andra avgifter.

Tycker det är kul med ekonomi eftersom det skapar möjligheter men betraktar sig inte som en ekonominörd. Ekonomin är redan relativt trimmad så det som krävs är kanske högre lön parat med en helt ny syn på vilka möjligheterna egentligen är. Viktigt att ha med sig sin familj för att kunna nå upp till nästa kategori Storsparare.

Kan använda sin ekonomiska muskler på olika sätt. Total ekonomisk frihet kan uppnås på 32 år.




Storsparare
sparar mellan 25 och 50%


Är helfrälsta på det här med ekonomi och går igång när de ser vilka möjligheter det för med sig. Reflekterar innan pengarna spenderas och slösar väldigt lite över lag. Börjat identifiera sig med andra saker än att konsumera och tänker utpräglat långsiktigt.


Det dyker inte upp många ekonomiska överraskningar. Med tiden ökar förmodligen både lön och sparsamhetsmuskler vilket ofrånkomligt leder till ett hopp upp till nästa kategori.

Den finansiella friheten är bara en tidsfråga och är möjlig att nå efter 17 år.




Badass
sparar mellan 50 och 75%

Är ekonomiska fullblodsproffs och betraktar sina liv som företag som genomför affärstransaktioner istället för konsumtion. Ekonomisk effektivitet är ledordet och inget område är för litet för att optimeras.

Sätter en ära i att inte betala för mycket och älskar att prata privatekonomi och investeringar.



Tycker det är roligare att spara istället för att konsumera eftersom pengarna finns kvar. Har väldigt lite gemensamt med Svennson när det kommer till konsumtion, privatekonomi och investeringar. Gör tydlig skillnad på pris och värde i sin privatekonomi.

Kan nå sin ekonomiska frihet på bara 7 år.




Spargud
sparar över 75%


Har utvecklat sitt ekonomiska ekosystem till perfektion. Kan spara mer på en månad än vad en Svenssonsparare lägger undan under ett helt år. Löser problem och gör aktiviteter på ett alternativt sätt som inte kostar några pengar.



Helt väsensskilda från majoriteten i samhället och ser möjligheter där inga andra gör. Har högvis med pengar - men behöver dem i princip inte.

Har kortare än 7 år tills de kan checka ut.


Så - i vilken kategori befinner du dig i dag och i vilken kategori skulle du vilja befinna dig?




You are bound to be successful







Läs också: Checklista för värstingar


64 kommentarer :

  1. Hörde nog hemma i övre segmentet av Storsparare fram till dess att jag checkade ut. Hade jag läst din blogg för 20 år sedan hade jag nog utan problem flyttat upp mig en nivå och kortat ned utcheckningstiden rejält :-) Det var inte bättre förr, och vi har oanade möjligheter här och nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar Storugglan!

      Misstänker att du har helt rätt. Bara under den korta tid jag intresserat mig för ekonomi har det exploderat med information och inspiration. Vi med sådana här ovanliga intressen har nu nästan svårt att inte hitta varandra :)

      För övrigt riktigt inspirerande att ha dig här på bloggen då du gjort resan och kan berätta att det fungerar :)

      Radera
  2. Då är jag väl på gång även om familjen Penning nosar på andra sidan 25 procent ibland. Storsparare vill jag gärna bli men inte mer - kostnaden är för stor och allt ska vara i balans. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Per och tack för din kommentar!

      Med 25% sparkvot tillhör du garanterat spareliten om vi räknar på samhället i stort.

      Visst kan sparandet blir för stort. Var själv där och funderade när jag låg med ett sparande om 50% men sen ramlade det i väg till över 75% av bara farten.

      Ibland funderar jag på om jag ska försöka bränna hela min lön och alla mina utdelningar en månad - bara för att se om det är möjligt :)

      Men ska bli intressant att se om någon läsare frivilligt har sänkt sin sparkvot!

      Radera
  3. Vi har under året blivit en "Badass" på att spara. Tjejen skulle nog hellre vara en "storsparare" medans jag siktar på att bli en "spargud". Detta skapar tyvärr onödiga konflikter och vi skall ta en liten kickoff för 2016 där vi pratar igenom sparandet inför 2016 :)

    Den där uträkningen med 50% sparande så kan man gå i pension om 17 år lockar något enormt och vår tanke är att när jag är 40 (om 12 år) kunna säga upp sig och jobba med det man faktiskt vill och i den utsträckning man vill. Har du möjligen bra tips på hur man motiverar en ekonomiskt ointresserad flickvän att bli intresserad och förstå kraften av stort sparande? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar Aktienovisen!

      Impad över er sparkvot! Kickoff för målsynkning tycker jag låter som en bra idé.

      Min egen erfarenhet från att ha gått från 50% till över 75% är att det inte längre handlar om pengar. Det är en inställning och ett sätt att tänka som blir otroligt stärkande med tiden. Har planer på ett inlägg som heter "odla ditt badass" som kanske kommer beröra det du tänker på.

      För mig går en vattendelare bland spararna
      - de som sparar och känner sig snåla
      - de som sparar och känner att det är smart och grymt

      Gäller alltså se och tänka på alla fördelar som sparandet ger och sedan få igång kreativiteten för alla sätt som sparandet kan göras i praktiken.

      Bästa knepet jag sett är (från Mr Money Mustache ) att göra två listor på ett papper med ett streck emellan. Du ska lista alla saker ni vill göra och i den vänstra skriver du upp alla som kostar pengar och i den högra skriver du ned alla som är gratis. Totalt sätt blir det förstås långt fler saker än ni någonsin kommer att hinna med att göra. Så det är bara att fokusera din energi på att göra sakerna i högra kolumnen. Problemet löst. Kanske bra övning att göra på kickoffen?

      Har faktiskt svårt att motivera mig att "handla" när jag väl vande mig av med större delen av mina köpvanor. Varje gång jag inte handlar och löser det på annat sätt får jag får jag numera en rejäl endorfindusch - på riktigt!

      Sen tror jag också det handlar om att hitta - the silver bullet - grejen som man går igång på. I mitt fall är det att helt kunna bestämma över min tid. Men det kan förstås vara vad som helst annat.

      Radera
    2. Vilket härligt inlägg och vilka klockrena sparprofiler! Har själv haft ungefär samma mentala indelning av folk när man tänker på sparande… ☺

      Riktigt kul att se Aktienovisens inlägg också. Konstaterar att vi båda är i samma ålder och har samma delikata problem. I vårt förhållande så är det jag som är mest intresserad av ekonomi och som kan se ekonomisk frihet inte alltför fjärran i horisonten (även om sambon är ekonomiskt lagd och glatt hänger med på resan). Vi är ännu ganska tidigt på resan, men jag tror att inom knappt 2 år när vi bräcker miljonvallen så kommer det även lossna för henne mentalt. Jag tror att även om man rent matematiskt kan visa hur (relativt) snabbt man kan spara ihop en förmögenhet, så har många svårt att tro och greppa det eftersom man inte känner/hört om någon annan som gjort samma sak. Precis som Aktienovisen så har vi också planerat in en kick-off där vi ska diskutera och sätta målsättningar för 2016 och framåt (inte bara ekonomiska målsättningar). Känns jättespännande och utvecklande för förhållandet att sätta mål och jobba ännu mer som ett team. Jag satsar på att driva igenom målet att vi ska tangera Badass under året, dvs överskrida 50 % sparkvot!

      En annan reflektion på temat ”målsättning och team” är att sedan jag och sambon slog ihop vår ekonomi till en gemensam ekonomi så har det gått lättare att öka sparandet. Upplevde det som att ekonomin blev enklare och mer översiktlig, blev lättare att sätta gemensamma sparmål som vi båda kunde förhålla oss till mm. Jag är ödmjuk och inser att det finns många bra ekonomiska lösningar för olika par, men ibland undrar jag hur vårt förhållande skulle sett ut om jag t.ex. klev upp till ”badass”, medan sambon stod kvar på ”på gång”. Dels eftersom vi då skulle förhålla oss helt olika till konsumtion, dels för att ju mer tiden går så skulle jag få extremt mycket mer kapital än min partner. På sikt ser jag att det skulle kunna skapa en klyfta när hon inser vad jag lyckats uppnå, men inte involverat henne. Jag tror helt enkelt att det (för de flesta) är viktigt att ligga på ungefär samma sparprofil som sin partner. Vad tror ni?

      /Henrik

      Radera
    3. Hej Henrik och tack för din fylliga kommentar!

      Miljonen är en viktig mental gräns, men var också beredd på att det lätt kan sjunka under den gränsen om ni har investerat på börsen. Kom då ihåg att det är en möjlighet och inte är ett problem då ni fortfarande är tidigt i uppbyggnadsfasen.

      Om ni båda är med på resan och jobbar mot gemensamma mål finns förstås förutsättningar för ett grymt team som kan stötta varandra när molnen tornar upp sig. Lite grann som ett ess i rockärmen :) Själv tror jag det viktigaste är att ha liknande värderingar och en gemensam bild av hur pengarna spenderas bäst.

      Radera
  4. Jag gillar tänket och att spara är viktigt, men för egen del försöker jag att hitta en balans genom "investeringar" som går att njuta av under resan som inte som kan definieras som renodlat "sparande". Det sänker vår sparkvot men samtidigt gör det resan till en del av målet... Hälsar Lars D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men det är ju utmärkt! Tänker bland annat på utbildning som kan vara dyrt men som förmodligen lönar sig i längden. Gäller att inte vara dumsnål!

      Men antar nästan att du menar något annat när du säger njuta :)

      Radera
    2. Själv stor-njuter jag när jag varje månad summerar utdelningarna :-)

      Radera
  5. Det är i dessa lägen forumet sätter stopp för fortsatta intressanta diskussioner... ;-)
    Hälsar
    Lars D

    SvaraRadera
  6. Själv dinglar jag mellan storsparare & badass!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar Spara för livet!

      Med den sparkvoten så är det med tiden i princip omöjligt att misslyckas - your are bound to be successful - som en vis man har sagt.

      Radera
  7. Jag tillhör badass och har gjort sen dess att jag fick min första lön för 2 år sedan.
    Men jag är, som du nämnde ovan, en blandning mellan -De som sparar och känner sig snåla och -De som sparar och känner att det är smart och grymt.
    När man är 21 år som jag är är det svårt att förklara för kompisar VARFÖR man är "snål" VARFÖR man är tråkig när man drar sig för att köpa en tröja man klämt på ett x antal gånger på. Jag dras lite mellan vad jag vill (badass) och mina kompisar (lyxfällan), inte egentligen för att det är svårt att vara badass men ibland är de jobbigt att känna sig "tråkig" för att man inte shoppar lika mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag var i din ålder brände jag alla pengarna på krogen så du ligger miltals före de allra flesta tycker jag. Så jag tycker du ska sträcka på dig och konstatera att över hela ditt liv så kommer du kunna spendera enormt mycket mer pengar än alla dina shoppingkompisar - badass!

      Och du sätter huvudet på spiken , så länge som man har ett behov av att vara som alla andra så kommer ens ekonomi också vara det. Om du vet att det du gör är rätt innerst inne så är det bara köra tycker jag :)

      Radera
  8. Tack för en bra blogg med mycket bra tips.

    Idag har jag en sparkvot på 52%. Mitt mål varje månad är 65%, och enligt mina uträkningar ska det gå fast det dyker alltid upp extra utgifter m.m. Jag är väldigt tävlingsinriktad och därför blir jag väldigt besviken när jag inte når målet, månad efter månad...hehe. "Sänk målet" tänker man då, men då blir man inte lika triggad när man väl klarar det. Måste vara en utmaning!

    Vad gjorde du för att gå från 50% till 75%? Några bra tips?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar 26-åringen!

      Ja en sablans hög lön underlättar förstås. Även om det är bra förutsättningar så är det nog ganska ovanligt att självvalt leva runt socialbidragsnivå samtidigt som vänner och kollegor bränner pengar på sportbilar, lyxresor och gud vet allt.

      Förutsatt att du har rätt psyke och inställning så är det bästa tipset att helt enkelt inte tänka på pengarna utan istället se det som en utmaning där du ska hitta alternativ som är gratis. Faktiskt riktigt roligt att köra denna alternativa livsstil. Skrev tidigare ett inlägg som handlade om att spara 100% som förklarar det lite mer.

      http://utdelningsseglaren.blogspot.se/2015/10/spara-100.html

      Min erfarenhet är att sparkvoten mer eller mindre ökar med tiden pga högre lön plus att man vänjer sig av med att konsumera. Så med tiden löser det sig med automatik om man fortsätter att fokusera. Är man för "hård" mot sig själv och slutar tycka det är kul så blir det nog svårt att hålla i sparandet även under 7 eller längre år. Så se för bövelen till att ha kul! :)

      Radera
  9. Hejsan!

    Tack för ditt inlägg! Jag har aldrig tänkt på det så förut.
    Denna månad (dec 15) har jag lyckats spara 74% av min nettolön, julklappar och allt. Vågar nästan inte säga det av rädsla att det ska försvinna :p.
    Jag är uppvuxen med en mycket ekonomisk förälder och alltid sparat - sedan första veckopengen. Men tror jag slog rekord denna månad.

    Denna månad var också den då jag gick in på börsen för första gången i mitt liv. Jag är 29 år och har jobbat 2,5 år sedan jag slutade plugga. Jag har länge tittat på börsen och samlat på mig lite lärdomar för varje månad.

    Kapitalet kom från sparkapitalet, jag har under året varit på semester x 2 samt köpt en lägenhet. Jag har aldrig förut investerat utan bara sparat på sparkontot. Jag köpte HM, Klövern och Swedbank.

    Det hela är lite överväldigande. Jag kommer nog inte kunna klara 74% varje månad men över 50% ska jag definitivt klara. Jag är ensam, inga barn, ingen bil, ingen katt.

    Min fråga är hur jag ska investera för att nå ekonomisk frihet inom 7-10 år.

    Hälsn Nystartaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nystartaren och tack för din kommentar.

      Otroligt bra jobbat med 74% sparkvot. Men det är nog precis som du säger att det gott kan få variera för att det ska fungera i längden. Skönt att ha kunnat åka på semester, två gånger dessutom :) Det är 1 gång mer än mig!

      Tycker du gjort helt rätt som samlat kapital för lägenhet och eventuella investeringar.

      Kan inte svara på hur du ska investera eftersom det är något du behöver komma fram till själv. Men jag själv försöker få tillgång till börsen långsiktiga utveckling om ca 7-8% per år genom att främst köpa stora stabila företag med utdelning. Mitt enda konkreta tips är att hålla dig undan allt som har med teknisk analys och trejding att göra och i stället satsa långsiktigt. Tråkigt men borde löna sig i längden om man har tillräckligt med kapital och kan leva på avkastningen. Med ränta-på-ränta effekten så går det ändå rätt snabbt när snöbollen väl är i rullning.

      Börsen har ju gått upp under många år och om det är problem med att hitta enskilda bolag är det bara att månadsköpa billiga indexfonder mot t ex världen och Sverige.

      Radera
    2. Rättelse:

      Minnet är bra men kort och min flickvän hjälper till när det behövs. Har haft fler semestrar än 1. 2015 var det följande utlandssemestrar, Kanarieöarna, San-Francisco och Bornholm. Sen har det varit en del inrikes också :)

      Svårt att greppa att jag fått in allt det på en snittkostnad på ca 13.000 / månad under året, men så är det!

      Radera
    3. Hej, tack för ditt svar!
      Kul med semestrar, jag är också förvånad över att jag lyckats spara och resa samtidigt, är riktigt roligt!

      Jag kan leva med tråkighet, är ingen thrillseeker och uppskattar min nattsömn så stabilitet är ett nyckelord.

      Mitt första mål var bara att köpa några aktier och se till att de flöt - mitt mål om ett år är att ha 250t investerade i aktier. För att nå det målet på årsbasis så måste jag investera knappt 25t i månaden (gick in med 29t nu). Fortsätter jag som jag gör så kommer jag ha mer än 250 vid 2016års utgång. Men det viktigaste är inte summan i portföljen utan kvaliteen på innehållet vilket för mig till min nästa fråga. Hur väljer du bolag? Jag vet att du inte är prof investerare och ber dig inte om specifika aktietips, bara överlag vad du tittar på och vad som är viktigt för dig. After all så är det resultaten som räknas och dina siffror talar för sig själv.

      Tack för en bra blogg och GOTT NYTT ÅR!

      Radera
    4. Tycker att de bästa tipsen finns på Lundaluppen - http://lundaluppen.blogspot.se/2014/04/analysmodell-version-11.html

      och 4020 - http://40procent20ar.blogspot.se/

      och läsa/kolla klipp om buffet https://www.youtube.com/watch?v=2-e3Wm68DaA

      Men enklast och säkrat är nog att månadsspara i globala indexfonder!

      Men kort om hur jag brukar tänka:

      Att jag köper en del i företaget
      Köper för att behålla så länge som möjligt

      Bara köpa företag som
      - jag förstår
      - är tillräckligt stora (värda minst 10 miljarder kr)
      - varaktigt tjänar pengar
      - varaktigt delar ut pengar (du vill ha utdelning ju :)

      Inte köpa företag
      - som har för höga skulder (eftersom det då kan bli nyemision eller konkurs)
      - där ledningen försöker blåsa ägarna/styrelsen, inte går att lita på/brottsmisstänkta

      och sedan inte betala ett för högt pris för aktien! Gör man det dröjer det väldigt länge innan man blir rik.

      Med en sådan här enkel checklista sållas minst 50% av alla aktier lätt bort vilket är mycket skönt.

      När jag köpt bra bolag och priset går ner så är det oftast bra läge att köpa mer. Om tex bomullspriset eller dollarn ändras så att H&M-aktien sjunker tycker jag det är utmärkt tillfälle att handla :)

      Lättast att börja med tycker jag är de största svenska investmentbolagen (investor och industrivärlden). Att investera på samma sätt som Sveriges rikaste och mäktigaste människor (som äger dessa investmenbolag) är nog inte helt fel :)

      Funderar ibland på vart jag som kund alltid betalar för mycket, tex
      - bank
      - telekom
      - el
      - ica
      Vilket skulle kunna indikera att företagen kan ta rejält betalt och förmodligen är ganska säkra kassakor!

      Sedan ska de klara "svärmorstestet" där du sorterar bort aktier som du inte fixar en rekommendation till svärmor!

      Vill vara tydlig med att jag inte riktigt lyckats hålla dessa kriterier för alla mina aktier. Brukar sälja hälften om bolaget blir för stort i portföljen.

      Radera
  10. Hej inspirerande blogg. Att vara 21 och kunna spara mycket pengar medan polarna shoppar och festar är imponerande. Själv festade jag upp allt på den tiden. Dessutom krävdes det stora förluster i bioteknik och olja för att inse att något måste ändras. När jag insåg att mitt jobb som chef är blodspengar periodsvis, blev jag mera rädd om dem. I dag 15 år senare är det utdelningsaktier och så hög sparkvoten som möjligt som gäller. Med amorteringar snittar vi 25% i familjen. Och då har jag hus 2 bilar barn och en fru. Det går inte o ändra så 25% tycker jag är hyggligt :) tack för bra bloggande

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Frank!

      Intressant att läsa om dina slutsatser om arbete och lön. Har själv kommit fram till liknande. 25% sparande är förmodligen långt mer än vad de flesta kommer upp i och med tiden som en faktor blir ränta-på-ränta effekten riktigt trevligt! Har själv inga hus att underhålla ännu men hoppas en dag kunna äga någon form av fastighet så jag han hyra ut om jag känner för det.

      Radera
    2. Vet inte om det är min kommentar du syftar på Frank Hunter... Men de är väl tillfällen som dessa man inser att man kanske ligger ganska bra till ändå med tanke på att man "bara" är 21.
      Ofta känner jag mig ganska fartblind och man kan inte låta bli att jämföra sig med storbloggare där man ligger duktigt i lä ;)

      Radera
    3. Det är bara att köra på så länge det känns bra! Inte omöjligt att bli ekonomiskt fri redan till 30? :)

      Radera
    4. Ingenting är omöjligt ;) Men idag har jag ett lågavlönat jobb som jag trivs sådär med, tanken är att börja plugga under 2016 vilket kommer göra de svårare för mig att fortsätta spara i samma takt :)

      Radera
    5. Plugga är nog en riktigt bra långsiktigt investering för högre lön och roligare jobb.

      Förstår vad du menar, de flesta skulle nog inte ens komma på tanken att spara under själva studietiden - badass!

      Radera
  11. SkönhetenInvestera2015-12-29 22:21

    Hejsan!!

    Tack för ett underhållande inlägg.
    Tack även för ett inlägg som fått många spargnetare att krypa fram från sina hörn för att lära känna varandra!
    Jag inspirerades av badass på 21 år att skriva ett inlägg.
    Själv är jag 22 år och bor under kategorin badass likaså, har under ett år sparat på ett accelererande vis efter att mer och mer sett möjligheter till expandering.
    Senaste tre månaderna har jag fört procentsatser för mitt sparande, vilket resulterat i okt 83,7%, nov 93,85%, dec 34,46%.
    December innebar finansiering av skidresa, ingen julklappsslösare.
    Jag har alltså doppat tån i sparguden och ska känna mer på den härligheten.

    Tack för inspirationen miljonjakten, här finns fler som inte köper tröjor till höger och vänster.

    /SkönhetenInvestera

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack för din kommentar!

      Antar att det blir lite knapert att stabilt ligga på 93,85% sparkvot så skönt att det bara var en månad. Men nu är det säkert flera på bloggen som blir nyfikna på hur du kan komma upp i en så aktningsvärd sparkvot när du bara är 22 år, berätta gärna mer!

      Radera
    2. Oj, kul att kunna inspirera någon! Säger som Utdelningsseglaren -berätta gärna mer om hur du lyckats med de fantastiska resultat :)

      Radera
    3. SkönhetenInvestera2015-12-30 00:03

      Det har du det fullo rätt i.
      Till att börja med var november en månad med en del övertidsarbete vilket då generade mer kosing, samt inga extra utgifter än standard.
      Faktorn som drar ner prestigen i min sparkvot drastiskt är den att jag bor hemma och inte betalar något för det, förutom matinhandling i omgångar.
      Jag började dock tyvärr yrkeslivet med att spendera de mesta av pengarna, mycket gott av det men med det man vet idag så är gratis boende såklart en guldgruva att utnyttja till spar.
      Utöver det så som sagt, jag lär mig nytt hela tiden på området, hittar nya ändar att pusha på.

      Radera
    4. Om man kan bo hemma för att plugga eller bygga sitt badass tycker jag det är riktigt bra! Är nog en vinstlott även för föräldrarna. Stor skillnad mot att använda föräldrarna för att maxa sin egen bekvämlighet och bara glida omkring.

      Radera
  12. Har bara ett tips till de unga super spararna, när man sparar som en Gud är det j...surt om man förlorar pengar i dåliga affärer, satsa bara på säkra bolag, [eftersom man avstår ganska mycket annat] med sparkvoten ni har kommer det gå fort ändå, det är inte värt risken för er att gå på högre risk. Ni kommer bli rika ändå :) bor man hemma och kan spara har man chans att få ihop en stor pott pengar snabbt, "kickstart" det är bra eftersom det tar ett tag att få igång snöbollen om man börjar från noll. Har man eget boende är det så klart dyrare och svårt att hålla 90% sparkvot, såvida man inte bor i husvagn eller har vd lön :) kör hårt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart är det den långsamma och säkra vägen som gäller! Jag är grymt nöjd om jag kan få 7% i genomsnittlig avkastning räknat på 10 år och därutöver. Ränta-på-ränta effekten på 7% är enorm!

      Radera
  13. Själv så ligger man på "på gång spar" men vill komma till Badass. Just nu med skulderna man har ett liv med speldjävulen som kompis så får man kämpa i några år tills man är där.

    Men har äntligen fått i gång ett spar och det är mer än vad jag hade så sen som för ett år sen. =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fondmiljonen2015-12-30 08:54

      Edit: Har HAFT ett liv med speldjävulen som kompis. =)

      Radera
    2. Hej Fondmiljonen och tack för din kommentar.

      Riktigt starkt jobbat att ha gått från spelberoende till att spara regelbundet, bara att gratulera. Sen gäller det att hålla i. Hoppas kunna ge dig inspiration på vägen här på bloggen.

      Hälsar Utdelningsseglaren!

      Radera
  14. Kanoninlägg!

    Räknar mig till Badass typen, även om jag med nöd och näppe når dit i år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ska du ha Tom, särskilt kul att höra från dig som skriver drösvis med högkvalitativa inlägg!

      Tycker det var något alldeles speciellt med att komma upp en bit över 50% sparande. Det var väl där som konsumtionskickar tog slut för mig och ersattes av sparkickar :)

      Radera
  15. Kul med dina kategorier. Har läst inlägget på telefonen under ledigheten men orkar inte skriva några långa kommentarer då:-)

    Det är nog svårt att hållbart gå från Lyxfällan till Spargud snabbt utan att få bakslag. För egen del så började vi spara på allvar för ca 10 år sedan och var då "på gång" under de första åren varefter lite högre inkomster och goda vanor gjorde oss till storpsarare. 2011 hittade vi ERE och senare MMM vilket tog oss till nästa nivå och blev ganska direkt Badass med sikte på tidig pension. Vi kommer nu avsluta med ett år som spargudar innan jag slutar få lön och vi återigen blir "storsparare" men då på en lön...En graf över hur vårt sparande har utvecklast finns här.
    http://frivid42.com/2015/10/29/var-sparkvot-2007-till-2016/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt att det uppskattas!

      Bakslag från nog anses vara ett allmängiltigt inslag i all utveckling. Men speciellt relevant då som du skriver när man går framåt med stora steg. Kan tänka mig att det faktiskt utgör en reell risk då man helt kan ruttna på sparandet. Därför är det viktigt att ha sin supportgrupp genom ekonomibloggarna för att hålla motivationen på topp!

      Tycker ditt inlägg visar väldigt tydligt vad som är möjligt att göra bara man har rätt inställning. Blir nu lite sugen på att göra min egen spargraf :)

      Precis som i ditt fall har ERE och MMM haft en alldeles speciell betydelse för mitt sparande och min motivation. Egentligen är det helt fantastiskt att en eller två personers bloggande kan få en så pass stor påverkan!

      Radera
  16. Nu när en 21 åring (miljonjakten) och en 22 åring har kommenterat så får jag modet att också göra det.
    Jag är också 21 år och fick mitt "uppvaknande" i februari 2015 då jag började spara pengar. Jag studerar på heltid så inkomsterna är endast csn lån + bidrag. Men hade trots allt ändå en genomsnittlig sparkvot på 28,49% under 2015, vilket jag är väldigt nöjd med givet mina förutsättningar! Nu under 2016 så ligger januari på 49% sparkvot vilket jag vill eftersträva hela året!

    Jag investerar i stora globala företag som gärna har 5% direktavkastning eller lägre om tillväxten är högre, målet är att inta tajma marknaden utan att kontinuerligt köpa månadsvis.

    har precis fått ett deltidsjobb så jag hoppas kunna spara ännu mer :)

    Vänliga hälsningar
    A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du delar med dig - för det är nämligen helt underbart att höra att du lyckas med denna bedrift!

      Fattar inte riktigt hur det går ihop men gissar att det är en fördel om man kan bo hos föräldrarna och inte har behov att göra som alla andra. Vet inte hur mycket bidrag och lån från CSN blir men antar att det inte är så mycket mer mer än mina 6-7.000 kr som jag minst bränner varje månad.

      Det ni kan spara ihop innan ni bildar familj/köper hus etc kommer växa till en enorm ekonomisk fördel (om ni bara undviker de värsta misstagen) som ni sedan kan rida på likt en våg resten av livet.

      Bara att gratulera! Så kör bara kör!

      Radera
  17. Är mellan badass och spargud vanligtvis. Under en bra månad är jag mellan 70-80% sparkvot, men tyvärr har jag även en bil (utan bil klarar man sig tyvärr inte med jobbet där jag bor) som ibland gör att sparkvoten kan dala till 50-60% under de månaderna då bilen behöver lite attention - som under februari. Min rekordsparkvot är väl kring 86%, men då ska man påpeka att jag bor väldigt, väldigt billigt och inte har barn, sambo eller någon typ av lån ;).

    Tack för en väldigt bra artikel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sebastian och tack för din uppskattande kommentar.

      Kommer man över 50% i sparkvot så trillar det nog på av sig själv, blir lätt att sparandet stiger med tiden när man märker hur lätt det är. Visst är det knivigare med barn osv men finns flera om gör motsvarande resa även med familj - så det går om man vill. 86% vet jag inte om jag kommit upp i någonsin, det är riktigt riktigt bra :)

      Radera
  18. Hej sailor!

    Kalkylen är baserad på per månad. Hur tänker du kring där jag sparar 70% av månadslönen (badass) i 11 månader och månad 12 spenderar jag allt som jag sparat ihop i 11 månader. Är jag fortfarande badass? För kollar man på kalenderåret så är jag på 0 kr sparat.

    Tacksam kring dina tankar.

    Mvh Faraz

    P.S Riktigt bra blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Faraz och tack för din kommentar.

      Man får förstås använda sparprofilerna som man själv finner bäst lämpligt. Alla sådana här modeller eller skalor är ju förenklingar av verkligheten vilket visar sig i o m din fråga.

      Klarar du att leva på bara 30% av din inkomst under en längre period (typ ett år eller så) så är det ju ingen tvekan om att du har badasset i dig. Att sen bränna av allt sparande (på konsumtion?) har jag svårt att relatera till men det finns förstås situationer där det är befogat. Min egen erfarenhet är att om man investerar det man sparar så kommer det ta emot rejält den dagen du ska spendera den sparade pengen eftersom du då har sett vad utdelningar och värdeökningar på börsen kan göra med ditt kapital.

      Om man ändå spenderar sina pengar månad 12 som du skriver så kommer man ju ingenstans gällande det långsiktiga sparandet. Man är riktigt bra på att spara (badass) fast kommer aldrig att kunna sluta jobba innan staten vill det (pension osv) eller göra andra kostsamma investeringar som att köpa hus osv.

      Har hänt att jag funderar på hur det skulle vara att bränna hela lönen plus en månads utdelningar under en månad bara för att prova på hur det känns. Det som du beskriver är ju samma sak fast på sterioder.

      Blir ju lite nyfiken på om det bara är en hypotetisk fråga eller om du gör som vi pratade om i exemplet. Då infinner sig förstås den spännande frågan vart alla pengarna tar vägen :)

      Radera
    2. Tacksam för ditt svar.

      Det är faktiskt verklig exempel. Jag är mycket kostnadsmedveten och har extremt låga avgifter därav den höga sparkvoten. Nu drog jag exemplet till 11 månader men i det verkliga händelsen hade jag en sparkvot på hela 70% av nettolönen exkl pension då jag inte räknade med det som inkomst. 70% av nettolön sparades undan i 9 månader och summan gick oavbrutet till en faktura för totalrenoveringen av min lägenhet. Månad 11 & 12 uppgick sparkvoten till 70% och sen dess haft samma nivå.

      Räknas detta till investering? Visst gick det åt mycket pengar men jag tror definitivt att jag får tillbaks vartenda krona och lite till.

      Numer går pengarna direkt till aktier och fonder (månadsvis) Jag har just börjat ca 1 år tillbaks och det kommer krävas ett par år till innan jag får den känsla som du just beskrev :)

      Kommentera gärna dina synpunkter.

      Radera
    3. Investering = pengarna finns kvar eller förräntas och blir fler. Konsumtion = värdet av pengarna byts till något annat (nyttigt eller onyttigt) som gör att pengarna inte finns kvar eller minskar.

      I mina öron låter det som en investering då du kan få tillbaka dem när du säljer alt. tjäna/spara pengar på uthyrning, sambo, kompisbo osv.

      Tycker det låter som att du är mycket fokuserad och målmedveten plus att du har jobb. Lägger du sedan till tid och tålamod så har du mer eller mindre alla egenskaper som krävs för att långsiktigt bli ekonomiskt oberoende. Sen gäller det iofs att inte tabba sig med investeringarna oxo men det löses ju enklast med månadssparande i indexinvestering.

      Radera
  19. Läste ditt inlägg och gjorde en beräkning över min sparkvot. Eftersom jag har inkomst som varierar från månad till månad. Kikar man på ett Max-Min-förhållande mellan november 2015 - juni 2017, lägst har varit 35,6% och högst 70,26, medel 57,29% vilket gör att jag kvalar in på en medel-badass. Startat en blogg också, priusinvest.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt över 50% är ju enormt bra sparande så bara att gratulera!

      Kul med din blogg :)

      Radera
  20. Jag har börjat studera på gamla dar och spar+investeringar ligger på runt 15%. Det känns svårt att öka men det ger bra övning inför när det börjar rulla in slantar på riktigt, vilket jag hoppas det gör om 4 år när jag är klar.
    Inspirerande bloggar hjälper så klart till också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Soulflower!

      Låter ett spännande drag att plugga på gamla dar och imponerande att spara 15% som student.

      Lycka till med din resa!

      Radera
  21. Läser din blogg och det är verkligen super du driven denna agendan och hjälper med stor säkerhet många (inklusive mig). en fråga. i det totala sparandet - räknar du då bara med lönen eller även pension (jag har tex tjänstepension). mvh henrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack för kommentar!

      Tycker man får räkna lite som man vill men man är förstås ansvarig för eventuella konsekvenser själv. Det finurliga med att bara mäta sparkvoten på det du själv sparar undan är att du direkt kan se hur länge det är innan du kan sluta jobba enligt 4% regeln. Räknar du med tjänstepensionen blir det mer komplicerat då du inte förvaltar den själv och inte heller kan bestämma när du ska börja ta ut pengarna.

      Så enklast att räkna utan pension och tjänstepension så får du med en rejäl marginal i ditt sparande.

      Radera
  22. Grymt intressant inlägg som fortfarande är aktuellt.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
  23. Hej! Jag är ingen spargud eller aktieexpert men kommenterar för att ge cred där cred förtjänas. Hittade din blogg av en slump i något länk-rabbit hole i mars/april i år och känner att det verkligen var kängan i arslet jag behövde för att ta tag i min ekonomi. Under dessa sex månader har jag haft detta inlägg i bakhuvudet och gått från absolut nollkoll-kreditkorts-lyxfällan till att lägga minst 50 procent av min inkomst på att förbättra min ekonomi (främst till att betala av skulder).

    Önskar jag hade varit en person som sparat varenda krona från sommarjobb etc när jag var ung, men det ekonomiska kunnandet och perspektivet i min familj har varit obefintligt (skilda föräldrar där mamman förlitat sig helt på sin far för ekonomisk support långt upp i vuxen ålder, och en pappa med alkoholproblem som levt växelvis på sjukpenning och socialbidrag) och varenda krona som kommit in har snabbt spenderats på kläder, prylar, hämtmat, tidningar, festkvällar och övrigt skräp.

    Känner mig grymt stolt nu när jag klippt banden med det beteendet och har betalat av cirka 115000 kr i skulder (CSN är det enda lånet kvar) och skaffat mig en miniutdelningsportfölj på 15000 kr och en liten fondportfölj just nu värd knappa 10000 kr, och för att jag vet att jag gjort det helt själv.

    Trodde man behövde har tur för att bli rik men inser nu att det är många matlådor, busskort promenader, nyktra utekvällar, återanvända kläder, budgetalternativ i mataffären och extra timmar och provision på jobbet som är receptet. Trodde även att jag som växte upp som barn till någon som levde på socialbidrag behövde visa mitt värde och gömma att jag växt upp "fattigt" genom att ha många och dyra kläder, handväskor och prylar så du kan ju gissa om det är självkänslan eller ekonomin som har förbättrats mest nu när jag slutat spendera på onödigheter - tänka sig att mina vänner fortfarande vill umgås med mig även fast mina kläder numera är välanvända ;)

    Tack för en inspirerande blogg!

    SvaraRadera
  24. Mrs Doubtfire2018-10-27 03:23

    Jag/vi är väl BADASS då.. roliga inlägg du gör :D

    SvaraRadera
  25. Sebastian Melin2019-07-04 23:15

    Lägger ca 20-25% av inkomsten i långsiktigt sparande varje månad. Känns bra för framtiden :)

    SvaraRadera
  26. Sambon och jag skulle jag säga ligger i kategorin "Badass". Vi började dock lite sent i livet att fokusera på sparande. Idag sparar jag ca 80% av mina låga inkomster. Mitt kortsiktiga mål är att nå 100K i insättningar MINST under kommande år, sen räknar vi självklart in vår villa som en del av vår ekonomiska frihet när vi väl säljer den / hyr ut den. Grejen är att jag aldrig behöver snåla, jag köper endast det jag VERKLIGEN vill ha istället för massa skit jag inte behöver. Lägger pengar på mina intressen, men är återhållsam och tänker noggrant igenom min inköp/utgifter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skoj med kommentar på detta inlägg från 2015.

      80% sparkvot är rejäla doningar till sparkvot, speciellt om det är en låg inkomst. Låter som du har bestämt dig och kört hårt. Med en sådan inställning går det snabb

      Radera