Det här med att gå på årsstämmorna för bolagen i Seglarportföljen är något jag varit sugen på att utforska tidigare men det är först nu som jag faktiskt haft tiden att göra det.
Inte så att jag haft en bild av att detta skulle vara någon fantastiskt rolig aktivitet att närvara på utan mer driven av nyfikenhet samt att det förstås kan sättas upp på utbildningskontot för att bli en bättre investerare.
Hängde på låset när de öppnade dörrarna vid 13:00 och hoppades på att bli belönad med en gratisfika och goodiebag. Och mycket riktigt, efter inregistreringen fick jag Telia-papperskasse och gott kaffe med brownie. Tyvärr var det ingen iPhone X eller mobilt bredband i kassen utan det enda utöver det formellt nödvändiga var en tablettask med mintpastiller.
Med fikat i högsta hugg slog jag mig ned vid ett bord. Det var inte svårt att känna sig hemma eftersom det nästan uteslutande var pensionärer på plats :P
Hann ta ett foto innan stämman öppnades och det blev förbjudet med bild- och ljudupptagningar.
Förde inte några anteckningar men tar med mig följande:
- Företaget hann inte avveckla Euroasien under 2017 som planerat utan nu tror man istället att det ska vara klart under 2018.
- Man satsar i Norden och Baltikum.
- Förlorar 1 miljard kr i intäkter varje år för tjänster och abonnemang (fast telefoni osv) som kunderna lämnar.
- I princip lyckas man kompensera intäktstappet med nya tjänster och allt eftersom den gamla delen blir mindre blir det lättare att påvisa ökad försäljning.
- Har superstarka finanser och är "dunderladdade" men är noga med att inte förhasta sig.
- Man lämnar inga klara svar på hur man ska få upp försäljningen (förutom att köpa bolag förstås) men man nämner strategin att sälja flera olika saker till varje kund samt begreppet "konvergens" som jag inte riktigt förstår vad det innebär.
Var en del som passade på att smita efter första 45 minutrarna när ordförande och VD hade pratat klart. Helt klart ett alternativ om man inte känner för att bränna av över en timma på formaliteter. Å andra sidan hade man då inte heller fått rösta eller höra den engagerade / galna aktieägaren i slutet.
- En aktieägare som fått ett träd nedsågat av Telia föreslog att "företaget ska besvara brev inom 2 månader". När Telias ordförande rekommenderade vederbörande att prata med kundtjänst krävde han votering. Förslaget röstades ned med typ 99,99% majoritet.
Följ bloggen via mejl, Twitter, Facebook eller Google+
Hann själv inte gå på stämman, men tack för bra rapportering. Festligt med den ”galne” aktieägaren ��.
SvaraRaderaGalningen var nog bara trött på dålig service. Man kan ju anse att även 2 månader är en lång tid för svar brevledes från Telia. Verkar ju vara kundtjänst som inte svarat, men jag kan ju ha fel. Som vanligt finns ju rekommendationen att det är ok att äga vissa företag hellre än att vara kunder hos dem. Jag äger Telia som aktie och har fiber via dem (som för övrigt fungerar bra). Övriga tjänster som de tillhandahåller kan jag vara utan.
SvaraRaderaSom jag förstod det hade ett brev han skrivit kommit bort hos Telia. Då tycke han tydligen att det var rimligt att uppta 1.000 personers tid med en votering som garanterat inte skulle gå igenom.
RaderaTack för lite rapportering!
SvaraRaderaMissade tyvärr stämman men tack för din rapportering. Hur ser du på Telia i framtiden?
SvaraRaderaTack för din fråga! Försöker dock avhålla mig från att kommentera mina innehav.
Radera