tisdag 12 december 2017

Tips på 6 podcasts

Tittar man runt på bloggar och Twitter verkar det just nu trendigt att tipsa om poddar.

Utdelningsseglaren kan förstås inte vara sämre - här kommer därför mina 6 tips på några kända och mindre kända poddar.



Kvalitetsaktiepodden
Ett tag trodde jag att detta var ekonomivärldens bäst bevarande hemlighet. Sedan gjorde Miljonär innan 30 reklam för den och efter det så har den dykt upp i flödet lite över allt.

Kul tycker jag eftersom jag verkligen gillar både format och innehåll. Framförallt gillar jag att det är personer som likt många av oss andra investerar sina privata pengar och har det perspektivet. Detta till skillnad från den enorma mängden betalda analytiker och förvaltare som framförallt förvaltar och blir rika på andras pengar.

Tyvärr är många av bolagen som de tar upp alldeles för små för Seglarportföljen även om de ibland dyker in på ett eller annat storbolag mellan varven. I nästkommande avsnitt har de lovat att gå igenom ett förslag till en buy and hold portfölj - det blir intressant!


Ett rikare liv
Privata affärers ekonomipodd vilken Marcus Hernhag och andra intressanta personer ibland besöker. Bra och blandat innehåll. De flesta avsnitt är under 30 minuter vilket jag tycker är en fördel.


Krull & Kriminell
Radioprofilen Bobbo Krull intervjuar diverse kriminella personer. Intressant att få höra levnadsöden som man normalt aldrig kommer i kontakt med. Uppskattar de raka frågorna men även format och klippningen som verkligen fokuserar på den absoluta kärnan. Inget prat om väder och vind här inte.


Kapitalet
Jacob Bursell driver denna podd som tidigare hette Fondpodden. Genomarbetade och väl förberedda avsnitt som oftast är mycket bra. Brett innehåll och behandlar allt som har med ekonomi att göra.


Ekonomiekot extra
Fördjupning i olika ekonomiska områden genom att Ekots reportrar och inbjuda gäster dissekerar aktuella ämnen.


Strategipodden
Försvars och säkerhetspolitik. Carl Törner intervjuar intressanta gäster.




Ny på bloggen >> Starta här
Utvalda inlägg >> Bag-of-Trix
Innehaven >> Seglarportföljen

8 kommentarer :

  1. Jag tycker Finanspodden (https://www.acast.com/finanspodden/) håller en väldigt hög klass. Intressanta gäster och bra genomförda intervjuer.
    /H

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner till Finanspodden, den är helt ok men är lite för förutsägbar och tillrättalagd för min smak. Lyssnar ibland.

      Radera
  2. Tack för tipsen! Ska definitivt kolla närmare på dom.
    Skulle vilja lägga till ipo.se's pod "Market Makers" - som naturligt går igenom många IPOer och bolag som är på väg in på börsen (bland lite annat smått och gott).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Market Maker var ny för mig, ska provlyssna!

      Radera
  3. CMC markets "Björn fällan" är mycket intressant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Björnfällan var med i flödet tidigare men lyssnar inte längre.

      Radera
  4. Börspodden med John o Johan då.. kul tycker jag den ene lite negativ o den andre mer positiv till "det hele". En eloge skall John ha då han relativt tidigt förutspådde nedgången i H&M.

    Nordnets Sparpodd kan även den ha intressanta upplägg.

    Mvh
    Pensionären

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Pensionären

      Börspodden och Sparpodden räknar jag kallt med att alla känner till - gillar både mycket!

      Radera