tisdag 17 oktober 2017

Tre ord som gör dig rik

Varje gång du kommer på dig själv med att vilja köpa något ska du stanna upp och fundera på den helt grundläggande frågan:


" funkar det utan? "






Ytligt sätt verkar det löjligt att tro att man skulle bli rik bara genom att tänka de här tre orden. Men effekterna av att ha etablerat en sådan här vana kan inte överskattas.

Borrar vi i frågan, vad det är som skapar en bra ekonomi, kommer vi fram till att det är:
" allt du skulle kunna göra för pengar men väljer att avstå från "

I praktiken är det alltså saker som dessa gör din ekonomi bra:
- det där onödigt stora boendet du skulle kunna köpt men som du aldrig uppgraderade till, 
- det är den andra bilen som du egentligen inte behöver som du aldrig köpte, 
- vanan du har att inte köpa hämtmat utan istället laga maten själv

Så länge du tillhör kategorin som spenderar dina pengar istället för att investera dem är du för evigt dömd till att ha en dålig ekonomi. Oavsett var pengarna kommer från och oavsett hur mycket pengar du har kommer det alltid finnas goda skäl till att spendera dem. Det spelar liksom ingen roll om du bytt till ett mer välbetalt arbete eller vunnit pengarna på lotto - känslan av att spendera dem på det du vill kommer alltid vara oerhört lockande.

Nyckeln för att bryta det bottenlösa behovet av att spendera sig lycklig är att reflektera över de verkliga behoven. Det är också den processen som startar med de tre magiska orden "funkar det utan?"

När du väl börjat utforska dina valda sanningar kring konsumtion finns förutsättningar för att utvecklingen raskt ska gå åt motsatt håll. Tankar som:
" varför ska jag köpa det här när jag mycket hellre behåller pengarna för att investera dem "

kommer infinna sig allt oftare. Det som i praktiken händer är att du kopplar på din rationella del av hjärnan innan du agerar. Varje gång du ställer frågan kommer du coacha dig själv till ett bättre ekonomiskt beslut. Vilket faktiskt inte är helt olikt den Nobelprisbelönade forskningen om ekonomisk nudging.

Ett inte helt ovanligt scenario bland de som startar denna resa är att de förr eller senare befinner sig i den paradoxala situationen att de har högvis med pengar som de i princip inte behöver. Kort och gott, en spargud.


PS 1 Om du inte är redo att bli rik snabbt går det förstås bra med lite mindre radikala varianter på de tre orden, t ex "Finns det ett billigare alternativ?", "Kan jag lösa det på ett annat sätt?", "Kan jag vänta med att köpa?".

PS 2 Om du i slutändan kommer fram till att det visst är rationellt att spendera dina pengar har du ändå vunnit på så sätt att köpet blivit till ett aktivt val och inte en blind impuls.

PS 3 Egentligen är det ett felaktigt sätt att prioritera att utgå från vad saker och ting kostar. Men eftersom de allra flesta av oss släpar omkring på ett lite för stort ekonomiskt ok är ändå den mest effektiva åtgärden att ta sig en ordentlig funderare på vad man spenderar sina pengar på. När man väl skapat ordentliga ekonomiska marginaler och ett stort sparande är det lättare och agera utifrån en styrkeposition och emellanåt ägna sig åt en rejäl dos ekonomisk lyx inom utvalda områden.




Ny på bloggen -> Starta här
Bloggens bästa inlägg -> Bag-of-Trix

13 kommentarer :

  1. Bara att komma till den ståndpunkten, att jag behöver inte leva på max levnadsstandard, som min ekonomi tillåter.

    Utan känna efter om den nivå jag har nu är tillräckligt för att ge mig det liv jag vill leva!

    Har man lärt sig vad som är tillräckligt för mig som individ, är man en bra bit på väg mot friheten!
    Kalle56

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentar!

      Precis som en kollega sa:

      - Bara för att man kan äta oxfilé varje dag - behöver man inte göra det.

      Radera
  2. Jag motiverar mitt sparsamma konsumtionsmönster med att vi måste leva mer hållbart. För mig är det största vinsten med att vara sparsam, du bidrar till en bättre värld! ��

    SvaraRadera
  3. Jag motiverar mitt sparsamma konsumtionsmönster med att vi måste leva mer hållbart. För mig är det största vinsten med att vara sparsam, du bidrar till en bättre värld! ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är ett intressant fenomen att man kommer till samma slutpunkt även om man startar i olika ändar.

      Radera
  4. Så sant som det är sagt! Har själv levt efter dessa magiska orden sedan sena tonåren och med detta tänkande har jag istället odlat fram "Kan jag skaffa dessa enbart genom utdelningar längre fram eller är detta något jag verkligen önskar i dagsläget?"

    Oerhört givande tänk.

    Allt väl
    Ung & Ekonomisk

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en tidig start och insikt i detta, imponerad!

      Radera
  5. Jag önskar att jag ställt dessa frågor till mig själv innan jag köpte mitt Nintendo Wii U O.o
    http://www.kronantillmiljonen.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man ska ju leva också som en del säger :)

      Radera
  6. Mycket kloka ord som Herr Snålgris dagligen tänker på. Och visst, livet fungerar utan det senaste köket eller den nyaste bilen. Dock tycker jag inte man ska leva som en asket utan hitta något som man vill lägga lite pengar på, t.ex. resa om man gillar det eller EN fin bil om man är jätteintresserad av bilar. Men mycket av dessa förebenade småprylar som säljs i tid och otid, de kan man skippa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det fina, förutom att man spara pengar, är att man frigör mer tid över på kuppen. Vad är inte det värt?

      Radera
  7. Jag har fått ett mer välbetalt jobb, får lön om ca 2 veckor och jag kan redan nu märka jag börjat "kompensera" för den bättre lön med mera spenderande. Runt 3000 kr kvar på kontot... illa. Vill inte hamna i ett ekorrhjul.

    SvaraRadera
  8. Det påstående jag ofta får bemöta är "du har ju råd". Intressant, för de som påstår det har inte förstått styrkan i sparande. Samtidigt, vem är jag att döma. Men jag är less på att få höra det när jag väljer bort eller billigare. Lite som "va ... skall du inte dricka". Något som jag inte heller gör, dock av andra orsaker än ekonomiska.

    SvaraRadera