söndag 22 januari 2017

Skaffa dig en utdelningskalender

En riktig motivationshöjare för mig har varit att planera för och följa upp hur de faktiska utdelningarna strömmar in.

Så en av de första sakerna jag gjorde när jag började fokusera mer på utdelningsinvestering runt 2012 var därför att skapa mig min egen utdelningskalender.

Klicka på bilden till vänster för en skärmdump från min utdelningskalender.





"Hon gör mig glad" passar bra in på min utdelningskalender, även om jag inte är helst säker på att mina känslor är besvarade :P

Utdelningskalendern är alltså ett sätt att åskådliggöra utdelningarna ur ett kalenderperspektiv. För varje månad går det att se vilka utdelningar som ska komma in och hur stora de är i kronor räknat. När de sedan dundrat in på kontot så bockar jag av dem manuellt genom att färglägga respektive cell i grön färg. Det är alltså en utdelningskalendern som fokuserar på utdelningarna som ska komma i framtiden.

Sammanställningen av vilka utdelningar som kommit in på kontot har jag i ett separat dokument som jag skrivit om tidigare, länk till utdelningsmallen.

För att lyckas åstadkomma ovanstående har jag ett relativt omfattande och omständigt Googlespreadsheet som automagiskt räknar fram hur stor utdelningen i respektive bolag är baserat på:

  • antal aktier,
  • utdelning per aktie,
  • aktuell valutakurs och
  • antal utdelningar per år

Eftersom valutakurserna hämtas automatiskt genom de kraftfulla Googlefinance funktionerna så har jag alltså alltid en aktuell och uppdaterad utdelningsprognos - mycket bekvämt och fascinerande att i realtid se hur t ex $-kursen påverkar den prognostiserade utdelningen.

Hos min nätmäklare Avanza finns en begränsad men helautomatiserad variant av detta. Begränsad eftersom den inte täcker de amerikanska innehaven och utdelningarna syns inte i "kalendern" förens det är kommunicerat genom respektive företags årsboksslut. Vet inte hur det ser ut hos Nordnet.

Lovar att återkomma med en nedladdningsbar mall på min utdelningskalender - håll utkik på bloggen!



Läs vidare
  • Mer om utdelningsinvestering här.
  • Mina utdelningar hittar du här.
  • Seglarportföljen hittar du här.

13 kommentarer :

  1. Snyggt uppdelat med frekvensen på utdelningarna! Blir till att se över min alfabetiskt sorterade kalender som ser ut som ett sudoku-pussel i jämförelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir ju lite stökigt hur man en väljer att sortera dem, men visst är det skönt för ögat att det inte är allt för rörigt.

      Radera
  2. Har också ett dokument för mina fn få utdelningar. Dessvärre ser det ut som ett världskrig. Ska göra ett nytt som ser mer ut som ditt! ☺

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aldrig fel att fippla runt med utdelningarna i excel :)

      Radera
  3. Hej!

    Jag tänker precis som du!

    Även om många är kritiska och menar på att det är irrelevant när eller hur ofta man får sina utdelningar så är jag av uppfattning att den absolut enskilt viktigaste aspekten i mitt sparande och investerande är att jag fortsätter investera! Det måste vara roligt och inspirerande och det blir det för mig när jag får positiv feedback från min portfölj i form av utdelningar. Ju oftare de kommer desto gladare blir jag :)

    Jaja, jag kanske överdriver lite i stycket ovan, men jag kan inte blunda för att jag älskar att få utdelningar! Utdelningarna är också en påminnelse om att jag faktiskt är delägare i riktiga bolag som tjänar riktiga pengar, och det ska man inte glömma! Aktierna är så mycket mer än siffror på en skärm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att bli ekonomiskt oberoende handlar främst om att motivera sig för den långa resan - där kommer utdelningarna in på ett bra sätt tycker jag.

      Radera
  4. Fem kolumner räcker och i nederändan får du allt på en rad.

    Datum, värdepapper, antal, utdelning per papper, belopp och längst ner har du summeringen.

    Om du vill ha månadsvis summering kan du lägga in ytterligare en rad eller en kolumn som visar detta.

    När jag var färdig med min började jag hitta på nya uppgifter om antalet delägare och datum för årsstämma bara för att fylla ut skärmen. Det finns säkert fler roliga uppgifter att fylla upp med.

    Fördelen är att jag behöver inte tolv kolumner bara för att visa den månadsvisa utdelningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter rationellt - kanske gör en variant på detta, tack för tips.

      Dock gillar jag att ha det hela som en kalender där man grafiskt kan se hur utdelningarna sprider sig över året, inkl summorna.

      Radera
  5. Håller med! Kör också med grönt för att markera inkomna utdelningar men väljer att redovisa månadsvis i ett stapeldiagram över helåret. Det ger mig en överskådlig bild av var jag bör öka innehaven 3-6 månader fram i tiden för att få ett bra flöde.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare

      Försökte leta på din blogg men hittade inte ditt stapeldiagram med utdelningarna.

      Radera
  6. Kul idé. Har själv ett excel-ark med stapeldiagram som visar månader och utdelningar. En riktig motivationshöjare. Dock lite för mycket manuell hantering med valutakurser. Få se till att automatisera den, för tid är ju pengar ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan också rekommendera Google Sheets. Det är kraftfullt och man kan få med kurser på ett enkelt sätt.

      Radera
  7. Mmmm excel:) Jag kan sitta i timmar och fippla med mitt exceldokument med utdelningar. Helt klart frestande att sortera på månad istället för i bokstavsordning, det får jag ta mig en funderare på;)

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera