måndag 12 december 2016

Verktyget byt eller behåll

På begäran kommer här programmet jag gjort som bevakar aktiespreadar.




Spread: Skillnaden i procent mellan priset i A och B aktien
Värdepapper: Vilken företag som avses och vilken aktie som jag ska behålla eller köpa. Förstås beroende på vilken det är jag har från början (A eller B). Verktyget är konfigurerat utifrån de innehav jag själv har.
Förtjänst: Den förväntade förtjänsten räknat i kronor exklusive avgifter. Beräknas på följande sätt: antal aktier gånger priset på aktien gånger spreaden. Det står N/A så länge som det INTE lönar sig för mig att byta. 

Klicka här för att komma till det bakomliggande dokumentet på Google spreadsheet.

För att ladda ner dokumentet och göra din egen version klickar du på länken ovan.

Se till att du först är inloggad på ditt Googlekonto, sedan väljer du:
- File / Arkiv
- Lägg till på Min enhet

Sedan letar du upp dokumentet på din Google drive, öppnar det och väljer där:
- File / Arkiv
- Kopiera

Nu har du en egen kopia på dokumentet som du kan anpassa till dina behov.


Om är du INTE är inloggad på ditt Googlekonto måste du först ladda ner dokumentet som excel. Då kan du vid senare tillfälle ladda upp det till din Googledrive.
- File / Arkiv
- Download / Ladda ner som
- Microsoft Excel (.xlsx)

Tyvärr följer det inte med någon support - det är helt upp till dig själv att flippla runt med dokumentet och se om du kan förstå hur det fungerar :P Se det som en chans att lära dig Excel om du vill men inte kan.

Uppdatering: Har nu lagt upp en generell bevakning av alla aktier på Largecap här.



Läs också: bloggens bästa inlägg samlade på ett och samma ställe.

11 kommentarer :

  1. Hej,

    Vad innebär det här i praktiken?

    Tex: Spread; −24,39%; Behåll i Ratos B

    Tack på förhand.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det kanske är lite otydligt - har därför uppdaterat blogginlägget.

      A-aktien är alltså 24,39% dyrare än B-aktien. Det står minus framför eftersom det är Ratos B som jag själv har. Skulle jag byta skulle jag alltså förlora 24,39% - därför lönar sig det alltså att behålla i Ratos B.

      Radera
    2. I see.

      Tack för en bra blogg. Uppskattas.

      Radera
  2. Stort tack och bock Utdelningsseglaren, jag ska gå igenom dina instruktioner och se om jag får till det.

    //Humankapitalisten

    SvaraRadera
  3. Ett tips är att lägga till en kolumn för courtage i din flik 'Uträkning' så du får fram verklig förtjänst. Courtaget äter ju tyvärr upp en del vilket gör det mindre värt att byta vid liten spread. Om det nu inte bara är så att man är ute efter den mer likvida aktien.

    Mvh DF

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips. Vanligt förekommande med olika courtagemodeller så väljer att inte ha med det. Men borde inte vara allt för betungande att göra en egen överslagsräkning.

      Radera
  4. Hej, tack för detta! Noterade ett typo - spreadfunktionen skall vara =((G3-G4)/G3)). Du vill se hur priset på den andra stamaktien skiljer från den du äger.

    /P

    SvaraRadera
  5. Hej och tack igen för en bra blogg och många intressanta instrument.

    Jag har lekt lite med detta instrument och lagt till följande i alla boxar under förtjänst

    =(J3*D3)/1,0025

    Då jag har 0.25% courtage när jag handlar för att det ska visa hela sanningen. Går givetvis att förfina ännu mer men känner att det fyller en bra funktion :)

    Sen undrar jag även, hur stor skillnad känner du att det ska vara innan du gör ett byte. Hoppar du mellan aktierna så snart det täcker courtaget eller ser du över dina innehav och gör ett byte när skillnaden är 2-3-5-10%?

    SvaraRadera
  6. Tjenixen Seglaren! :=) Dags att uppdatera detta härliga verktyg då Google Finance flippar ut?

    Jag har försökt få fram kurserna med "OMFEL":

    =OMFEL(GoogleFinance(CPH:SCA-B,"Price"), VALUE(SUBSTITUTE(IMPORTXML("https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/5263/sca-b","//span[@class='pushBox roundCorners3']/text()"),",",".")))

    osv men utan framgång. Någon? :)

    SvaraRadera