söndag 5 november 2017

Portföljmallen kommer här

Har sedan tidigare lovat att dela med mig av min mall för portfölj och utdelningskalender. Den är baserad på Google sheets och går att ladda ner här.


En förutsättning för att kunna använda mallen är att ha grundläggande kunskaper i Excel eller Google sheets.

Disclaimer
Denna mall är en förenklad version då jag bedömer att den jag verkligen använder är för svår för en utomstående att sätta sig in i. Mallen innehåller alltså ett minimum för vad som behövs för att hålla kolla på portföljen samt generera en utdelningsprognos genom en så kallad utdelningskalender.

För att mallen ska fungera behövs ett visst manuella arbete. Det går garanterat att göra en bättre och enklare mall än denna men delar den så får ni själva avgöra om den kan vara till nytta. Mallens uppbyggnad gör att det blir en hel del meck så fort portföljen får ett nytt innehav eller om ett innehav avvecklas helt. Om portföljen endast justeras genom ändrat antal aktier är det manuella arbete mycket litet.

Med anledning av ovan passar mallen framförallt för ganska statiska portföljer.


Ladda ner
Enklast är att vara inloggad på ett Googlekonto när du klickar på länken och då spara den direkt till din egen Google drive.
Det gör du genom att välja Arkiv och sedan Kopiera
Om du inte har Googlekonto kan du ladda ner den som Excelfil genom att välja Arkiv och sedan Ladda ner som.

Användning
Mallen är fylld med "dummy" data så att du lättare kan förstå hur den är uppbyggd.  
Börja med att läs under fliken "Förklaringar"
Under fliken "Portfölj - indata" skriver du in din portfölj  
Mallen är strukturerad så att en utdelningskalender ska kunna skapas. Har du inget behov av utdelningskalendern finns inget behov av att gruppera innehaven på det sätt som finns nu och blir på så vis lättare att hantera.   
Under fliken "Utdelningskalender" bygger du själv upp din utdelningsportfölj med referenser till respektive bolags utdelning 
I övrigt är denna mall osupporterad

PS Gillar du mallar kan du även spana in de historiska utdelningarna - länk här.




Ny på bloggen >>
Starta här
Utvalda inlägg >> Bag-of-Trix
Innehaven >> Seglarportföljen

13 kommentarer :

  1. Hej,
    Mallen verkar intressant och jag laddade ned den för att testa om den var något för mig.
    Men i och med alla celler verkade vara skrivskyddade kunde inte testa med mina egna värden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Säkrast att kolla om du verkligen har skapat en kopia och inte försöker jobba mot mitt delade dokument.

      "Det gör du genom att välja Arkiv och sedan Kopiera"

      Radera
  2. Hur kommer jag åt 'First North STHLM' och Aktietorget via 'GoogleFinance'?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan minnas fel men har för mig att det bara är small, mid och largecap är med där.

      Radera
  3. Ok, finns det något annat sätt att extrahera den informationen? Jag har en del pref.aktier som jag behöver bevaka.

    Tack för arken förresten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du kan programmera kan du säkert köra "screen scraping" på någon sajt. Annars får vi hoppas på tips från bloggens läsare.

      Radera
  4. Hej, Lysande mall & Tack för att man kan leasa den haha.. En liten fråga bara! HUR ändrar jag "utdelning månad" Kliar mej i skallen eller så e man bara morrn trött!?! MVH

    SvaraRadera
    Svar
    1. + Ja kan inte lägga till rad i INDATA som sedan registreras i UTDELNINGSKALENDER?? :/

      Radera
  5. Kurser på aktier och preffar noterade på First North kan hämtas från bloomberg.com i stället för Google Finance. Där är deras ticker uppbyggd med :SS i slutet. Är det en A- eller B-aktie sätts bokstaven direkt efter förkortningen utan mellanslag, SJR B heter alltså SJRB:SS. Preferensaktier som K2A PREF heter K2APREF:SS. Jag fick hjälp av Stefan Thelenius (bloggaren z2036 - tack Stefan!!) att få till en formel för det, hade aldrig fixat det själv. Här är formeln: (där det står A1 i formeln sätter du in referensen till den cell där du har aktiens ticker: =OMFEL(IMPORTXML("http://www.bloomberg.com/quote/"&A1&"","//span[contains(concat(' ', @class, ' '), 'priceText__')]"),0.01)
    0.01 som står sist i formeln är ett värde som man vill ska visas om det för stunden inte går att hämta rätt kurs från bloomberg-sidan. Välj alltså vad du själv tycker blir bra. Jag har i mitt blad lagt in en villkorsberoende formatering som gör att celler med det värdet blir markerade i en viss färg, så ser jag tydligt att värdet för stunden är fel och då är det bara att vänta att det blir rätt lite senare.

    SvaraRadera
  6. Tillägg till mitt inlägg nyss: Aktietorgets kurser går att hämta från bloomberg.com på samma sätt som aktiekurser från First North Sthlm, de verkar vara uppbyggda på samma sätt med :SS i slutet. Gäller förmodligen alla svenska aktier men jag har inte testat så jag vet inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Christina!

      Tack för info om hur man kopplar ihop Google sheets med Bloomberg. Hade tidigare något liknande men beslutade att ta bort det då det slutade fungera ibland. Men toppen info för alla som själva vill vidareutveckla.

      Radera
  7. Hej, Om man köper EPR Properties, får man ta del av utdelningen direkt då?

    SvaraRadera
  8. Hej och tack för inspirationen!!! Har precis börjat med en strikt strategi och börjat bygga upp en utdelningsportfölj. Jag vill gärna använda din mall, men skulle behöva lägga till några rader i Indata, men de följer inte med till övriga flikar. Hur kan jag göra det? Tack för en bra blogg! /Kp

    SvaraRadera