torsdag 15 juni 2017

Uppdaterat sidan Preferensaktier

Har uppdaterat sidan med information om preferensaktier (finns alltid i högerspalten).








Uppdateringen i korta drag:
- Tagit bort Ratos preferensaktie eftersom den är inlöst
- Försökt uppdatera mig om villkoren
- Uppdaterat att det är finansiell kris i Eniro

För er som inte varit inne på sidan tidigare kan jag berätta att den innehåller alla preferensaktier som finns på Stockholmsbörsens small-, mid- eller largecap. Det innebär förstås att preferensaktier noterade på andra handelsplatser inte finns med.

På sidan kan du bland annat ta del av följande:
- Aktuell direktavkastning (yield)
- Hur långt kursen är ifrån den är från lägsta inlösenkursen
- Hur långt kursen är ifrån det lägsta likvidationsvärdet
- Bolagets beslutade ränta som de bestraffar sig själva med om de håller inne utdelningen
- Vilken månad utdelningen trillar in på kontot 

Silverfatsmetoden slår till igen!

7 kommentarer :

  1. Superbra & tack! Denna uppdatering och sida kommer jag att ha nytta av :-). Hälsar Lars D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, kul att den kommer till nytta. Har du någon pref i portföljen redan?

      Radera
    2. Hej US! Cool förkortning ;-)... Jag har just nu bara Klövern faktiskt. Hade Sagax tidigare med. Har varit fokus för mig att välja de som har superlånevillkor och då har det (hittills) bara varit aktuellt med Balder, Ratos, Sagax och Ratos. Balder går bort då det är för dålig DA medan de båda övriga ju nu plockas bort. Har köpt in mig på Hemfosa (stam) samt mer Castellum som ger liknade kassaflödeseffekt som preffarna. Hälsar Lars D

      Radera
  2. Någon anledning till att du inte har med Akelius Pref i listan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentar.

      Akelius pref är noterad på First north, dvs inte på någon av listorna jag beskrev att sidan bevakar i inlägget.

      Radera
  3. Mycket fin sida!

    Hoppas det går bra att jag tipsar mina läsare om den i mitt veckobrev imorgon :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej KTM - självfallet går det bra, tacksam för att du länkar!

      Radera