torsdag 3 november 2016

Trumpsäkrar portföljen

E ju amerikanskt presidentval på tisdag och det verkar inte bättre än att dåren till vänster kan bli världens mäktigaste person. Med det som bakgrund tyckte jag att det var dags att se över innehåll och belåning i portföljen.




Sagt och gjort, följande portföljförändringar är genomförda:
- Halverat belåningen från drygt 6% till drygt 3%
- Halverat mina innehav i BHP Billiton, Bonheur och Kinder Morgan
- Köpt Novonordisk
- Köpt pyttelite Kopparbergs
- Ökat i Clas Ohlson

Har med detta gjort avsteg från det jag tidigare sagt - att jag skulle amortera av lånen i lugn takt utan att sälja något innehav. Anledningen till att jag nu ändå valde att göra det var att USD nu står ganska högt, råvaror och energi har stigit en aning från de tidigare bottennivåerna, lång period av uppgång på börsen samt valet i USA.

Ovan förändringar påverkar förstås utdelningarna och portföljens sammansättning. Återkommer med ett blogginlägg om detta samt med köp och säljkurser.

17 kommentarer :

  1. Trump for president, ja jösses, hehe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Google är ju amerikanskt och lyder under amerikanska lagar. Trump gillar ju inte kritik så bloggen blir kanske censurerad nästa vecka :P

      Radera
  2. Har för egen del tagit in säljpositioner för att balansera upp innehaven. Kommer gå +/-noll på positionen men inte följa med ner eller upp i detta slagiga läge. Med förhoppning om att ditt tillfrisknande fortsätter! Hälsar Lars D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir spännande detta. Dock trevligt att vara utdelningsinvestrerare eftersom man vid en bred nedgång alltid kan glädja åt lägre priser och högre direktavkastning :P

      Radera
  3. Får mig att tänka på Melodifestivalen (stora). När något obskyrt land framför sitt bidrag och det är så sjukt dåligt. Då brukar jag fundera på hur dåliga var inte dom andra i den lokala tävlingen om just det där bidraget vann!!? Hur otrolig dåliga var inte dom andra kandidaterna om Trump vart republikanernas representant!? ☺

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo - tänker lite på när finska Lordi vann :P

      Radera
    2. I första hand var de andra republikanska kandidaterna tråkiga. Ickeinspirerande.

      Radera
  4. Det är du och Mark Cuban som Trumpsäkrar =) http://www.di.se/nyheter/mark-cuban-ar-hedgad-mot-en-trump-seger/
    Mvh Kneg till Deg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte om jag är hedgad riktigt - ligger ju investerad med typ 104%

      Radera
  5. Gillar att du ser Clas Ohlson som Trumpsäkring. :) Antar att du syftar till att aktien kommer gynnas av fallande dollar?

    Har också passat på att öka i aktien när den fallit av samma anledning. Hade ett par små order inne runt 124 kronor men de föll aldrig in. Har redan stort innehav och vill inte riskera öka för dyrt.

    För egen del har jag förberett mig genom att "låna av mig själv" så att jag har åtminstone motsvarande ytterligare en månadsinsättning ifall börsen skulle totalkrascha på onsdag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Classe var inte riktigt så genomtänkt - mer att det är ett innehav som jag vill ha långsiktigt. Bara fint att växla över nu när USD står så högt. Bra direktavkastning nu också :)

      Radera
  6. Trumpförsäkring genom Kopparbergs, det gillas! Jag hoppas att resonemanget går som så att om Trump vinner finns det många som kommer att vilja dämpa sorgen.

    Jag kör på Utlandsutdelarens taktik. Jag kommer eventuellt låna av mig själv för att fylla på lite extra vid en eventuell dipp nästa vecka.

    //Humankapitalisten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu verkar det som att Clinton inte blir åtalad för mejlservergrejorna och att Trump återigen inte ser ut att vinna - så inte säkert att det blir så mycket till dipp.

      Radera
  7. Låter vettigt, själv har jag svårt att sälja av, vilket jag kanske får betala för. Har däremot en helt ok summa redo för investering nästa vecka om det blir så.

    Mvh Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att vara fullinvesterad är aldrig fel - det är den bäst och längsta swingtraden man kan göra.

      Radera
  8. Throw back Thursday, som man säger, vi ser tillbaka - -hur blev det så här ett år efter? Jo, den största ökning av aktiemarknaden på ett år sedan FDR (Franklin D. Roosevelt) i USA. 28,5Tänk så det kan bli! Tack för en bra blogg:)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja svårt att sia om framtiden. Blev ju inte några stora förluster för Seglarportföljen eftersom jag fortfarande var belånad med 3% vid tillfället.

      Radera