torsdag 17 november 2016

Så maxar du sparandet

Här kommer checklistan för i princip allt du behöver veta om sparande.

Eftersom de allra flesta spenderar hela sin lön - oavsett vad de tjänar - kan man kort uttrycka det:

sparandet är avståndet mellan din lön och ditt ego






Gäller inte att krångliga till det - nu kör vi!

Boende
  • Flytta till billigare och mindre boende närmare jobbet
  • Dela lägenhet eller rum
  • Hyr ut ett rum

Transport
  • Sälj bilen, båten, husvagnen osv
  • Cykla och promenera överallt du ska
  • Cykelkärra för att transportera eventuella barn och för att storhandla
  • Komplettera med kommunala färdmedel och bilhyra vid behov


Mat
  • Lär dig att laga mat om du inte kan det
  • Laga maten du äter från grunden
  • Matlåda till jobbet
  • Handla nyttiga, goda och billiga råvaror - t ex grönsaker, rotfrukter, bönor, linser och frukt
  • I ryggsäcken har du alltid en påse nötter och russin samt vatten så att du slipper nödhandla på dyra ställen

Prylar
  • Sälj, ge bort eller släng
  • Sluta köpa nya
  • När du väl har blivit av med större delen av ditt junk kan du flytta till ett mindre boende - om det nu var ett problem från första början

Abonnemang och tjänster
  • Säg upp
  • Teckna inte några nya
  • Gå till biblioteket
  • Läs tidningar och bloggar på nätet
  • Lyssna på gratisradio

Finans
  • Ställ in all konsumtion tills du har amorterat bort lån med hög ränta
  • Sätt upp automatisk överföring av pengarna du sparar - försök klara dig på det som finns kvar på kontot
  • Fortsätt med att köpa ingenting tills du har en ekonomisk buffer på minst 3 månadsomkostnader på bankkontot
  • Läs och utbilda dig själv hur pension, skattesystem, indexfonder, avgifter och ränta-på-ränta effekten fungerar
  • Börja investera långsiktigt i aktier genom globala eller svenska indexfonder

Försäkringar
  • Läsa på och utbilda dig om försäkringar
  • Ju bättre ekonomi du har desto fler försäkringar kan du säga upp

Fritid
  • Välj valfri fritidssyssla som inte kostar dig några pengar
  • Ännu bättre är det förstås med en fritidssysselsättning där du tjänar pengar
  • Häng med vänner och bekanta som har samma värderingar som du själv
  • Lär dig meditera
  • Ha lite medlidande med dem som lägger alla sina pengar på ytliga ting
  • Se hur länge du klarar dig utan köpa nya saker eller ersätta prylar som går sönder - försök lösa behovet på annat sätt
  • Räkna antalet prylarna som du använder så länge att de går helt sönder och samman


Träning
  • Eftersom du cyklar och går nästa överallt så är du redan är i ganska bra form
  • Komplettera gärna med lätt styrketräning (armhävningar, sitsups osv) hemma på vardagsrumsgolvet

Nu återstår bara att du använder din kreativitet för att komma på hur du ska lyckas genomföra sakerna ovan - you go!


Läs vidare: Allt du behöver veta om privatekonomi

Gillade du inlägget? Klicka nedan för att dela!


Läs också: Allt du behöver veta om privatekonomi

24 kommentarer :

  1. Underbart inlägg, en komplett guide till hur man blir en "bad ass" på att spara! Tack för en grym blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Antar att de flesta läsare redan är riktiga "sparomaner". Men vem vet, kanske sår ett frö hos någon som om 10 år går i tidig pension :)

      Radera
  2. Hmmm...vad skall du med alla pengar till när du är 70-80 ?Spara absolut,men unna dig att resa,att ha kul,att ej välja hobby utifrån om dessa kostar eller ej.Lev livet,det är alldeles för kort för att bara jaga kronor och ören!En som älskar att spara men älskar även att njuta av livet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pengarna jobbar dygnet runt för min räkning fram tills det att jag väljer att använda dem. Njuter fullt av livet fram tills dess - don't you worry ;)

      Radera
  3. Bra lista! @Unknown: Jag tror inte Utdelningsseglaren menar på att man ska följa listan slaviskt, för då håller jag med dig om att livet (åtminstone i min mening) förblir ganska tråkigt och meningslöst. Det handlar nog snarare om att få in en sparmentalitet. US får gärna rätta mig om jag har fel.
    /S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får göra vad man vill med informationen. Följer inte allt själv - men bra att få en referens på vad som är möjligt i kontrast till konsumtionshetsen.

      Radera
  4. Mycket bra! Enkelt och resolut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enkelt att skriva den. Vissa tycker det är enkelt att genomföra själva sparandet också.

      Radera
  5. Mycket bra lista! Kan bara instämma - det är verkligen så enkelt.

    Lägg dock till ett par väl investerade joggingskor under träning - det är en ovärderlig investering som håller dig i form till en kostnad på en 50-lapp i månaden över en tvåårsperiod.

    Boende och mat har varit nyckeln för min sparkvot som tack vare hänsyn till dessa bägge faktorer sedan jag började arbeta aldrig har varit lägre än 50 procent över en tolvmånadersperiod. Det gör verkligen stor skillnad i längden.

    Har hittills matutgifter på 561 kronor under november månad - det är extremt och lägre än vanligt men kan man hålla låga matutgifter gör det ganska stor skillnad på några års sikt. Vegetarisk kost byggd på varsamt urvalda basvaror på marknaden i lösvikt är nyckeln - behöver inte ens kompromissa med kvalitet eftersom jag köper precis vad jag behöver och slipper slänga mat.

    Jag har haft turen att aldrig behövt äga en bostad och därmed sluppit lån. Det gör också att man kan spara i aktier istället för att amortera. Även om du inte har annat val än att köpa bostad bör du inte belåna dig upp till öronen. Se till att du har utrymme att betala minst 25 procent kontant - då får du en mer sund nivå på ditt lån.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om att joggingskor är en riktigt bra investering.

      Låga kostnader för mat - verkligen :)

      Senaste 10-20 åren har ju bostadsköp verkligen varit en grymt lönsam affär. Men så behöver det nödvändigtvis inte fortsätta att vara.

      Radera
  6. Bra lista. Då jag för 5 månader sedan gick klart min universitet utbildning så har jag inga problem att fortsätta leva på 10000kr i månaden och samtidigt lägga undan ca 20000 i månaden. Jag har bara hunnit köpa aktier för 18000kr och resten har åkt in på buffert kontot. Lägger även undan en slant i aktieportföljen varje månad. Kommer leva så här ett tag tills jag har en fin buffert och sedan resa lite varje år och kanske köpa mig en ny dator, då det är ett stort intresse för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håll konsumtionen skild från det långsiktiga sparandet.

      Radera
    2. Starta ett företag, där allt du köper, kan du dra av moms på,när du startar, se till att fylla i så många sin-koder du bara kan. Helst inom flera yrken, som jag gjorde. Jag har mat, mekanik, skogshugg, timmer, snöröj.Värdepapper.Budtjänst. Så allt inom mitt leverne, kan jag dra av moms på. Sen är det en annan sak om jag betalar in moms på allt, Jag kan köpa en ny släp, å dra av moms,tanka bilen, motorsåg, Handla mat, mm ....allt inom mitt 24 timmar / dag går åt att hur kan jag enklast dra av moms ( 25 % är bra rabatt, som moms ligger på, å 12 på mat..
      Eftersom jag har kontoret hemma så dras det av en kostnad där. Och all el som förbrukas hemma, dras av på företaget, eftersom en del är reggat där.
      Å ett tips som jag år efter år gör, vid deklaration. Som alltid går igenom
      Ett exempel : Du köper aktie A, för 100 kr. Och säljer den för 150 kr.
      Har du depå istället för isk, så ska du betala skatt på vinsten.Men eftersom skattemyndigheten bara ser den summan du sålt för, så är det helt upp till dig vilken köpkurs du skriver dit som köpkurs.
      I detta fall skriver jag alltid köpkursen om jag köpt aktie A för 130 ( fast jag köpt för 100 ) och det betyder att du betalar bara vinstskatt för 20 kr/aktie , istället för 50 kr / aktie

      Radera
    3. En fråga gällande det sistnämnda du skriver om anskaffningsvärdet vid en försäljning. Det är väl inte korrekt att göra så som du skriver, vad skulle hända om skatteverket fick info om dett?

      Radera
    4. Styrman: Låter som att du kommer gå fast-track till ekonomiskt oberoende :)

      Unknown: Lagar/regler är inte samma som uppföljning/kontroll.

      Radera
    5. Testa med ett köp å sälj, så ser du att ingen har koll på det

      Radera
  7. Man kan även spara på ett bra sätt.
    När du reser, stanna alltid på ställen där det finns hotell, nära vägen. Parkera bilen vid sidan. Blöt håret i bilen, innan du går in på hotellet.
    Sen är det bara sikta in sig på frukostbordet, med håret vattenkammat.
    Dom som jobbar där, tror du kommer nyduschad ner för frukost. Men i själva verket så har du en gratis frukost

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, det var ett spännande spartips. Platsar i superspararna på kanal5?

      Radera
  8. Jag kan nog anses som en ganska enkel människa och trivs bra med det. Jag äter billigt svenskt, bor billigt och går/cyklar jämt. Men det jag absolut inte kan tänka mig kompromissa med är långresor. Även om jag ser mig som en hard core environmentalist är de där resorna min akilleshäl ( Dock sällan men de ska vara läääääänge. ) Trots att jag bara är 22år har jag spenderat väldigt väldigt mycket pengar på resor.. Och det vägrar jag spara in på trots att jag hade kunnat spara massvis.
    Jag kan dock spara in på kläder, inredning, äga en bil, äta kött med mera.

    Sammanfattningsvis: tänkt ut det just du gillar och ger dig lycka (såklart med omvärlden i omtanke). Unna dig det och spara det som inte ger dig nämnvärd glädje :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra summerat.

      Ja resor har varit en grej jag aldrig heller dragit in på.

      Radera
  9. Skattebrott och bedrägerier som supersparna tycker jag inte alls har något med sparande att göra egentligen att spara pengar utan bedrägeri är att föredra

    SvaraRadera
  10. Burpees är bästa hemmaövningen. Ger kondition också! Utan gym.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med - problemet med Burpees är bara att man måste vara hyffsat vältränad för att kunna köra dem :P

      Radera