söndag 20 november 2016

Coop - Sveriges sämsta matkedja?

Nu kan jag inte hålla mig längre. Butikerna närmast där jag bor är båda två Coop-butiker.



Så nu när jag inte haft så mycket energi att handla på mina favoritbutiker Willys, Lidl och ICA så har jag blivit tvingad att handa där. Coop åtnjuter faktiskt en litet geografiskt monopol där jag bor vilket jag misstänker är enda sättet att få folk att handla i dessa usla butiker.

Missöden kan nog hända i alla butiker och kedjor men hos Coop verkar det vara mer regel än undantag att jag går ut missnöjd och irriterad. Sånt jag stör mig på:

  • Senaste månaderna har jag fått hem frysskadad glass inte mindre än tre gånger
  • Idag var brödet jag köpte mögligt
  • Ungefär varannan gång jag handlar är någon vara jag vill ha slut i butiken
  • Sortimentet är ganska begränsat med tanke på hur pass dyra priserna är
  • De ställer upp backar med billigt "skräp" lite här och var i butikerna. Antar att de tycker att det ska stärka känslan av att det är billigt.
  • De kör märkliga extrapriser om att köpa två för 40 kr när en vara kostar 21 kr

Kort och gott - schaskig lågpriskänsla samtidigt som de tar ut premiumpriser.

Totalt sätt tycker jag allt ovan visar på en total disrespekt för mig som kund. Vill jag handla billigt åker jag till en butik med bra priser. Jag handlar inte på Coop för att betala dyrt samtidigt som jag får en känsla av en billig butik med dålig koll.

Vad säger ni - är det bara jag som råkar ut för dessa problem eller är Coop så dåliga som jag beskriver?

Om det jag upplever är en röd tråd för Coops butiker tror jag inte det tar speciellt många år innan Axfood och ICA har ätit upp stora delar av deras marknadsandelar. Tur att jag redan har aktier i ICA-gruppen. Fattas nu bara att komplettera med Axfood :P

34 kommentarer :

  1. Jag tror nog att du har haft otur, handlar själv ofta på Coop, och har inte råkat ut för så många konstigheter. Däremot är de dåliga på affärer, och jag skulle aldrig satsa pengar där (ja förutom den hundralapp jag placerat där som ägare i den ekonomiska föreningen förstås!). Från att ha varit ett av nordens största företag för några årtionden sedan har man krympt ihop till en bråkdel... Märkliga prioriteringar, ogenomtänkt och hattigt varumärkesbyggande, dåliga affärer osv. Suck, tragiskt.

    Ett mycket färskt exempel: i en av butikerna jag brukar handla i ställer man så här års fram ett berg med alladin chokladaskar som säljs till högt ordinariepris. Efter jul finns såklart nästan alla askarna kvar, och de reas ut för en tia styck. Och det här händer varje år, de 3-4 år jag har handlat i butiken.

    Men de är riktigt bra på en sak: ekologiska produkter! Men där jobbar ICA och Axfood sakta men säkert ikapp...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentar. Skönt att höra att inte alla Coop-kunder är missnöjda.

      Det är med affärssidan är ju viktigt - funkar ekonomin dåligt kommer man som kund till slut drabbas.

      Radera
  2. Tycker inte COOP är nämnvärt bättre än Axfood och ICA på ekologiska produkter. De har hög profil och marknadsför sig där men satsar samtidigt mer på sina egna varumärken. Hemköp har kvalitet, vilket inkluderar mycket ekologiskt, ICA har en del bra ekologiska produkter också i sina egna varumärken - de är bara usla på att skylta med det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har nog blivit bättre, men de gånger jag försökt hitta motsvarande ekologiska produkter där har jag inte lyckats i alla delar. Men utvecklingen går fort...

      Radera
    2. Är inte så duktig på ekologiskt utbud. Får konsultera min sambo så kan jag få en second optionen från henne - hon gillar nämligen att köpa ekologiskt.

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Själv tittar jag förresten på motsvarigheter i Sydamerika, är enda ägaren på Avanza i chilenska Cencosud, en av de dominerande på kontinenten:

    http://framtidsinvesteringen.blogspot.se/2016/08/cencosud-chilensk-detaljvarujatte-med.html

    20 november 2016 15:01

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant - kul med bolag från lite mer ovanliga marknader.

      Radera
  5. Jag misstänker att det är lika många kålsupare oavsett kedja. Det jag däremot har märkt av under min exkursion i finanskretsarna är att ALLT som har med kooperativ/vänstern/"inte moderatifierat" anses vara fullkomlig skit, oavsett vad det är. Folk är verkligen inlåsta i sin egen bubbla och tänk. Här i den minimala håla där vi bor (kommunen har väl en sisådär 12 000 invånare) är den lokala COOP ungfär 1000 gånger bättre än vår lokala ICA-butik. Det är som att jämföra natt och dag, vansinnigt stor skillnad. COOP-butiken har splitt nya kyldiskar av senaste snitt, allt är fruktansvärt fräscht och rent. ICA däremot... ojoj, det är mer att jämföra med en slaskig sylta i Rumänien.

    Jag tror korven har två ändar och det gäller nog även COOP/ICA/ANDRA. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte tänkt på det på det sättet men kan säkert stämma för vissa. Själv utgår jag endast från kundupplevelsen (tror jag i alla fall :)

      Radera
  6. Tråkigt om du fått mögligt bröd. Själv har jag aldrig varit med om det trots att jag nästan alltid handlar på Coop.

    Du kan väl ändå inte förvänta dig samma utbud och priser på Coops små närbutiker som hos stormarknaderna? Åk till Coop Forum för bättre priser och utbud.

    Som coop-medlem har jag fått 10% rabatt på ett helt köp två gånger de senaste månaderna. En trevlig bonus.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Invändningen mot de höga priserna var mer att det då skulle vara bättre utbud och bättre kvalité. För att matcha så att säga.

      Radera
  7. Brukar bara handla på coop när dom har riktigt billig frukt eller något i den stilen. Tycker att det du skrev om snåla rabatter stämmer klockrent. Köp dessa 3 för 50 kr så sparar du en hel krona! För varje krona är ju steget mot en ny miljon ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Påminner mig också om de lustiga erbjudandena på pressbyran och seven eleven. Köp en vatten för 20 och två vatten för 35..... vem går på sånt?

      Radera
  8. Som en sann kapitalist går jag endast motvilligt in på Coop och jag tror att Excentuis har lite rätt i det han nämner. Iaf när det gäller mig. Dock är jag en del i Simrishamn och där är faktiskt Coop klart bättre än Ica så när jag är på besök där blir det Coop som får mina pengar. Dock märker man att de planerar butikerna helt annorlunda än vad Ica gör så det blir svårt att hitta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad är det som du tycker är dåligt med Coop förutom att de är icke-vinstdrivande/förening?

      Radera
  9. Handlar mycket på både Coop forum, Coop nära och på nätet.
    Bor i en stad med ca:60' invånare.
    Bra utbud, bra priser och den lilla närbutiken har spottat upp sig 3-4 klasser.
    Dessutom bra bonus på all mat som man handlar hos dom.
    Har värsta Coop mastercard kortet, vilket är grymt bra när man reser.
    Dubbla poäng hos Coop och en handfull samarbetspartners, 1/2 poäng per krona hos övriga.
    Detta ger mig ca:6000 kr i bonus per år =gratis mat i december

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul med någon som är helnöjd kund till Coop. Misstänkte nästan att det fanns några sådana :P

      Radera
  10. Jag har tre olika Coopaffärer inom handlingsavstånd av tre olika storlekar. De två större är riktigt professionella medan den minsta (liten!) är en typisk närbutik med minimal bemanning. Min gissning är att det beror mer på storleken på affären än på varumärket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan säkert vara så. I mitt fall är det inga småbutiker. En av dem är dessutom nyrenoverad från topp till tå

      Radera
  11. Handlar omväxlande på Coop, ICA och Willys runt mig och tycker inte att någon är nämnvärt bättre/sämre än någon annan. Willys har ryckt upp sig rejält när det gäller frukt och grönt. För 2-3 år sedan var det omöjligt att handla något på den avdelningen utan att få med sig något mögligt hem.

    Apropå konstiga extrapriser så är följande från ICA för något år sedan:
    • Köp 2 för 30! (Ord pris 14,50 kr styck)
    • Rabattkupong i reklambladet som gör att man får köpa ett paket mjöl för 11,90 kr. (Pris utan kupong: 11,90 kr)

    Det jag främst har emot Coop är deras konstiga affärsmässiga beslut. Hade de varit ett aktiebolag hade jag aldrig investerat i dem. ICA sålde till slut av sin verksamhet i Norge som bara gått med förlust år ut och år in. Vem köpte? Jo, Coop!
    När jag (för rätt många år sedan nu) jobbade på Coop så störde jag mig enormt på att vi i butiken inte själva fick bestämma vad som skulle vara den lokala butikens ordinarie sortiment, utan det beslutades uppe i Stockholm. Detta ledde till att vi hade varor som aldrig sålde, men som vi skulle ha i det ordinarie sortimentet för att man i Stockholm beslutat att det är sådant man köper ute i glesbygden, samtidigt som vi fick lägga konstanta specialbeställningar på sådant som man i Stockholm bestämt att man inte köper ute i glesbygden och därför inte ska ingå i vårt ordinarie sortiment, så om någon prompt vill ha det så får det bli specialbeställning. Förhoppningsvis har de slutat med denna absurditet i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du delade med dig av dina erfarenheten. En insider från Coop är inte så illa :)

      Lite den känslan om centralstyrning och oflexibilitet man får från butikerna.

      Radera
  12. Brukar storhandla på Coop forum, men närhandla på ICA. Ett problem med Coop är dock konstigt koncerntänk. Igår var jag ute i andra ärenden och svängde därför in på det som numera heter Stora Coop. Trots att butikerna ligger i samma kommun skiljer sig priserna åt på samma varor. Både till för och nackdel, även om mina varor oftast tycks ha bäst prisnivå på Forum. Rabatterbjudanden är inte heller enhetliga, och eftersom jag nu var på "Stora" och inte "Forum" fungerade inte vissa rabatter, trots att det är samma kedja? Som kund förväntas jag alltså inte bara handla på Coop, utan måste också hålla reda på om det är Forum, Stora eller Nära. Värst igår var dock att svensk matlagningsgrädde saknades. Kanske var den slut, men det fanns ingen tom hyllplats som indikerade detta. Istället kunde jag få rabatt om jag valde Coops egen variant som dock riskerade innehålla utländsk antibiotikamjölk. Nej tack! Slutsatsen är dock inte att andra kedjor är bättre. Istället är det lite som att välja bilverkstad. Det gäller att hitta en lokal butik som har rimliga priser och kan leverera det jag oftast efterfrågar samt som möter min servicenivå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snygg summering. För mig är det antingen pris eller kundupplevelse/sortiment som styr - allt beroende på vad jag är ute efter. Att handla billigt eller kvalité :)

      Radera
  13. Lidl för nötkött, rökt skinka, grekisk youghurt med jordgubbar, röd mjölk med längre hållbarhet, glass och nötter. Allt övrigt köps i vår lokala större ICA-affär med 100:- rabatt om man köper för minst 500:- (varje vecka). Jag väljer sällan Willys då ingenting sticker ut som bättre/billigare och detsamma gäller Coop som ändå är en stor och modern butik där jag bor. De har inte heller något som sticker ut som bättre eller billigare och då väljer man inte dem. Inget fel på butiken som sådan dock...men passar inte mig.

    Lidl är nog den största överraskningen. Jag trodde det var en billig skitbutik, men det är riktigt hög klass på deras lite udda (ofta tyska) sortiment...mjölken och grekiska youghurten är fantastisk och rekommenderas starkt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om Lidl, vissa varor är riktigt riktigt bra.

      Fattar inte hur du får 100 kr i rabatt på ICA när du handlar för 500kr - vill du berätta mer?

      Radera
  14. För mig är coop en andrahands butik där man hela tiden måste vara noga med att kolla datum osv. Har kommit hem för många gånger med utgått datum.

    Visst händer sånt på vår ICA butik också men mycket mer sällan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant. Lite osäker på hur Coop-butikerna drivs och om det finns ett samband där. Alltså om vissa är privatägda?

      Radera
  15. Själv undviker jag coop helt.För våran del så har personalen inget kundbemötande alls och allt är kunden fel känns det som att tex varan är slut (som ofta händer), dem minskar på utbudet osv. Butiken har även blivit mindre då dem sålt av halva sin butik till systemet och apoteket och samtidigt byter namn till Stora coop.. Lite motsägande i mitt tycke. Men men den butiken kommer nog inte finnas kvar länge till då deras parkering är tom varenda dag.

    SvaraRadera
  16. COOPs eget varumärke har mycket ojämn kvalitet. Högkvalitativa märkesvaror har rensats bort eller har på tok för höga priser. Intern
    kritik tystas effektivt ned, allt styrs centralt. Jobbade där i 35 år,
    men nu går jag sällan in på en COOP butik. Sorgligt att se eländet.

    SvaraRadera
  17. Hej! För det första vill jag så klart beklaga att du fått undermåliga varor som frysskadad glass och mögligt bröd. Det bästa är att påpeka det omgående för butiken, så ska de så klart kompensera för detta. Även om alla varor vi säljer i butiken ska vara av bra kvalitet. När det gäller våra egna varumärken så jobbar vi främst med tre märken Änglamark, Coop och Coop Xtra. Det första är ekologiskt, Coop är det breda märket och X-tra är lågprisalternativet. Ambitionen med de egna märkena är att det ska hålla en kvalitet som den breda marknadsledaren. I de tester som görs klarar vi detta allt oftare och ibland bättre än så. Men självklart har vi även produkter som behöver bli bättre och det utvecklas ständigt. Jag delar inte synen på att allt styrs centralt, både lokala föreningar och butiker har stora frihetsgrader när det gäller att välja sortiment som ska passa sina kunder, till exempel genom att samarbeta med lokala leverantörer (de måste dock klara Coops centrala varukrav på livsmedelskvalitet etc). Även om ägandeformen är annorlunda än våra konkurrenter är även Coops mål att vara ett lönsamt företag och det har Coop Sverige också varit de två senaste åren. Av Coops ca 650 butiker drivs ca 100 stycken av franschisetagare.

    Hoppas det klargör några av frågorna ovan. Och än en gång ursäkta för dåliga varor.

    Mvh, Tobias Rydergren presschef på Coop

    SvaraRadera
    Svar
    1. Uppskattar att du tog dig tid att kommentera på bloggen Tobias!

      Lätt att kostnaden för mig personligen med både tid och energi blir lite väl hög för att byta en enskild vara. Även om jag inte tvivlar på att jag skulle kunna få varan ersatt om jag gjorde det.

      Intressant med den fakta du delar med dig. Hoppas COOP kan fortsätta utvecklas så att sortiment och varuförsörjning på sikt blir bättre.

      Radera
  18. Förlåt, men det finns ingenting som heter "disrespekt" i svenska språket. Du menar respektlöshet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. App app, det är min blogg och det jag som bestämmer reglerna här :)

      Radera