fredag 3 juni 2016

Portföljen exposed

Nu drar vi igång en skön låt samtidigt som vi tittar på innehållet i portföljen!















Alla popsnören lyssnar här:




Och de som hellre föredrar en akustiskt
tolkning av samma låt kör denna:


Det totala värdet på portföljen är ungefär 4,2 miljoner kr - varav 320.000 är portföljlån. Detta ger ett netto om ca 3,9 miljoner kr.




Portföljen ger nu årliga utdelningar om ca 227.000 kr vilket motsvarar en direktavkastningen på lite drygt ca 5,4%

Skulle jag sälja av alla aktier och bara leva på pengar räcker de 300 månader eller 25 år. Då har jag tagit i och räknat på en månadskostnad om 13.000 kr.



Ny på bloggen >> Starta här
Utvalda inlägg >> Bag-of-Trix
Innehaven >> Seglarportföljen

FreeImages.com/Carol Garbiano

29 kommentarer :

  1. Hej!

    Riktigt fin portfölj med många bra innehav. Jag blir riktigt avundsjuk på dig. Du har ett större innehav i H&M än vad jag har men i mitt fall utgör H&M 14 % av portföljen, i ditt fall 0,59% av portföljen.

    Riktigt kul att du delar med dig av portföljen så här i detalj, riktigt motiverande tycker jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar. Gäller bara att spara, vara långsiktig och ha tiden på sin sida så fixar det sig :)

      Radera
  2. SATS-musik! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kör ju #sparadkrona genom att cykla och springa istället för att ge mina pengar till gymmets ägare. Men kan tänka mig att det är populärt med popmusik där :)

      Radera
  3. Bästa låten i dagsläget, tillsammans med den bästa bloggaren och ett bra blogginlägg... 10/10!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :)

      Lundaluppen - först med bevakningslistor.

      Utdelningsseglaren - först med musik till blogginläggen?

      Radera
  4. 5,4% snitt är fett optimerat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Faktiskt skönt att ha kommit ned i direktavkastning då den var högre förut. Närmar man sig 7% så får man nog räkna med ett gäng utdelningssänkningar.

      Med tiden kommer jag köpa fler bolag som har större tillväxtpotential och därmed lägre direktavkastning.

      Radera
  5. Det var ingen dålig portfölj det! Vilken inspirationskälla:)

    Trevlig helg!

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bara att köra på så är du där själv en dag.

      Sen är ju situationen nu lite märklig då jag grymt min budget så pass mycket att jag bara bränner runt 7-9 tusen i månaden.

      Fram tills att jag köper ett hus eller nått :)

      Radera
  6. Fin väska. Gillar extra mycket det faktum att du har såväl Industrivärden som Invsetor som stora innehav. Kör samma då jag tror att investmentbolag alltid kommer att slå index. Varför inte låta ngr andra sköta väskan åt dig, om de historiskt sätt visat att de mer än väl klarar av detta? ;)

    /Sofokles

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ska du ha filosofen. Vill gärna vikta över mot investmentbolagen på sikt. Drömmen vore att råvarubolagen jag har skenar i pris och att det sker någon typ av skandal i Lundberg, ICA-gruppen och Latour. Men sån tur lär jag väl inte ha :)

      Radera
  7. Äntligen!

    En sann inspiration, måste vara skönt att veta ifall allt skiter sig med jobb/inkomst har man 300 månader på sig att lösa biffen, eller bara skita i det o utnyttja inkomstförsäkringen och låta maskinen tuffa på :)

    /MA

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är lite olika fokus i de olika faserna. Nu funderar jag mest på hur jag ska få till en portföljmix med tillförlitliga utdelningar över tid samt i vilken takt jag ska amortera lånen.

      Frågan hur jag ska arbete har också kommit närmare. Som det känns nu ligger halvtid som konsult ganska högt upp på önskelistan.

      Radera
  8. Underbart att se!! Tack för fin inspiration. Du ligger nästan lika tung i North West som jag;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Dan - era kommentarer är det som gör bloggen riktigt rolig att skriva :)

      Radera
  9. Har en del gemensamma bolag men själv bet jag i det sura o kasta ut KM i vintras.Nu blev jag inspirerad så nu jävlar ska det sparas mer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Antar att du menar KMI? Ja det har varit några bolag som sänkt utdelningen med typ 75%. Intressant och lärorikt att se hur man reagerar på det.

      Inspiration behövs i stora mängder! Gäller fylla hjärnan med rätt information och hänga med rätt människor som stöder en i kampen mot FI :)

      Radera
  10. Grymt inspirerande inlägg och riktigt fina bolag :)

    Jag har dock en liten fundering, hur mycket tid lägger du på analys av ett företag innan köp, som utdelningsinvesterare? Räcker det med att känna till företaget, ha kollat igenom årsredovisningen och kikat på siffrorna i ex. börsdata?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan inte säga att jag analyserar bolagen speciellt mycket. För mig handlar det främst om att köpa företag av "rätt sort" till ett pris som inte är för högt. Och blir bolagen av rätt sort billigare köper jag gärna mera.

      Det ska vara tillräckligt stort
      Vara lönsamt
      Betala stabil utdelning
      Inte ha för stora lån
      Trovärdig ledning
      P/E tal

      Bara med dessa enkla kriterier så kan man väl sortera bort typ 75% av företagen på börsen.

      Investering är enligt mig en form av "losers game" d v s att det viktigaste är att göra så få misstag som möjligt.
      https://jagborjarom.wordpress.com/2016/04/04/winning-the-losers-game-en-av-de-battre-bocker-jag-last/

      Kan rekommendera att titta på Lundaluppens investeringskriterier.
      http://lundaluppen.blogspot.se/2014/04/analysmodell-version-11.html

      Radera
  11. Tack Utdelningsseglaren för en titt i din portfölj! Det som detta ger mig mest är dels hur andra diversifierat sina innehav och förslag till nya aktier. Du har en toppenblandning med innehav! Inspirerande och motiverande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ska du ha. Ja, den är så diversifierad att utvecklingen ligger nära index/börsen i stort.

      Radera
  12. Tack för en bra blogg och för att du delar med dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej FruG - tack för att du kommenterade :)

      Radera
  13. Snygg portfölj, har som du ganska stora innehav i Investor, Industrivärden, Ratos och Handelsbanken. Lycka till önskar Peter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ska du ha. Innehaven är lite grann som bra viner. Ju längre de ligger till sig desto goare blir de :)

      Radera
  14. Intressant att du har så lite HM! Själv har jag inga alls, men jag har förstått att det är ovanligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade tidigare en rejäl bit av portföljen i H&M men sålde successivt av när priset steg. Denna gång kommer jag förmodligen behålla aktierna för evigt och även fylla på om det blir billigare.

      Radera
  15. Sen kommentar, men jag ville bara säga att det är mycket inspirerande att se dina framsteg.
    /Mats

    SvaraRadera