tisdag 7 juni 2016

Money at work

Vid det här laget hoppas jag verkligen ni vet vad som gäller - pengar ska hållas i arbete! 

Alltså... slantarna som ni lagt så mycket möda på att dra in MÅSTE snarast möjligt sättas i arbete enligt punkt 3 i inlägget om de 4 finansiella superkrafterna.



Till skillnad mot en själv kan dina pengar arbeta för dig dygnet runt. De blir aldrig trötta, behöver aldrig paus eller utvecklingssamtal. Lite grann som en modern form av slaveri.


Så hur stor del av mina egna slantar arbetar för mig i just detta nu? Förstås beroende på hur man räknar men lite förenklat* kan man säga att jag har en sysselsättningsgrad på 99,65%. Motsvarar en arbetslöshet om 0,35% - slå det Magdalena Andersson :P

Så räknade jag
Kontanter: 14.000 kr - arbetslöst kapital
Totala tillgångar: 3.964.000 kr

Sysselsättningsgrad blir "arbetande pengar" delat med "totala tillgångar" = 99,65%
Arbetslösheten blir "kontanter" delat med "totala tillgångar" = 0,35%

* Har exkluderat lägenhet och alla former av pensioner. Att både värdepappersportfölj och PPM-pengar (Såfan) är belånade har jag inte heller tagit hänsyn till.

FreeImages.com/Adam Brokes


10 kommentarer :

  1. Haha!

    Snyggt, jag har lite högre arbetslöshet jag men jag sållar mig till Löfven och uttrycker mål istället. 2018 så ska jag ha bloggsfären minsta arbetslöshet, jag hoppas på 100% sysselsättning då.

    Jag vet att målen är tuffa men samtidigt är det bra med tuffa mål :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ha ha :)

      Härligt att planera för full sysselsättning. Funkar säkert bra om du även har några månadsutdelare i portföljen.

      Radera
  2. Jag har belånat portföljen 10%, så jag har 110% sysselsättningsgrad ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst är det grymt! Massvis med soldater som krigar dygnet runt för att släpa hem pengar till pappsen :)

      Radera
  3. I tider när det pratas en himla massa om att stå utanför börsen tycker jag det är grymt uppfriskande att läsa detta inlägg :) Underbart att se att det finns två sidor av myntet även i ekonomibloggdjungeln :)

    Jag ser fram mot att skicka ut mer och mer soldater på slagfältet. Just nu har jag dock en på tok för hög andel arbetslösa arbetare. Dom börjar bli otåliga och uppkäftiga så det är bäst jag gör något åt det:)

    Ha det fint!

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis - det är tiden som pengarna som är i marknaden som avgör avkastningen!

      Radera
  4. du skulle enkelt kunna få 100% sysselsättningsgrad då vi antar att du utgår från den i Sverige rådande definitionen på sysselsättning:

    Enligt arbetsmarknadsundersökningarna är en person sysselsatt ifall hon eller han den senaste veckan har arbetat minst en timme, varit tillfälligt frånvarande eller haft utbildningsvikariat, beredskapsarbete (tex där staten betalar upp till 100% av din lönekostnad) eller liknande (liknande innefattar även tex att man hjälpt en släkting)

    Och eftersom undersökningarna endast görs per månad, behöver du alltså endast arbetat en timme under månaden. Dina pengar kan väl annars definieras om "tillfälligt frånvarande" och därmed anses sysselsatta ;-)

    Det finns väl en anledning till att politiker sällan talar om vad det egentligen innebär att "vara sysselsatt"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok - hade för mig att det var något sådant. Om vi översätter det till privatekonomisk arbetslöshet för kontanter borde det innebära att även traders har 0% arbetslöshet för sina pengar :)

      Radera
  5. mina soldater verkar ha fått pesten eller något för de generar väldigt lite pengar för tillfället, så får verkligen hoppas att den tillfälliga pesten som drabbat staden snart kommer på fötter igen.
    Jag har väl en sysselgrad på 90% skulle jag tro men jag kan ha räknat fel de så sent på kvällen.

    SvaraRadera