söndag 3 april 2016

Köpte Kinnevik

Har klurat en del på det här med hur portföljen ska se ut och kommit fram till att jag kommer satsa ännu mer på investmentbolag framöver.

Sagt och gjort så köpte jag 326 st Kinnevik i nu fredags till kursen 230,51 kr inklusive courtage. Själva köporden lade jag på 230,30 har jag för mig så de 0,21 kr som blev ytterligare per aktie är alltså kostnaden för courtaget hos Avanza - 69 kr. Har nu i runda slänger 75.000 kr investerat i detta bolag vilket också är den minsta positionen jag långsiktigt vill ha.

Gällande Kinnevik är det intressant att de nu köper 10% av företaget Betterment som håller på med automatiserad förmögenhetsförvaltning vilket kommer bli en farlig konkurrent på svenska marknaden om Kinnevik ser till att de etablerar sig här. Här kan ni läsa mer om Betterment.

6 kommentarer :

  1. Jag satt häromdan och funderade på att plocka in Kinnevik. Har inte kollat närmare på den och inte läst särskilt mycket om den heller men även jag vill ha hyffsat stor vikt mot investmentbolag :) Bra köp seglarn :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med svenska investmentbolag får man vissa fördelar:

      - Lite grann som en aktivt förvaltad fond fast där förvaltaren själv är största ägaren av innehaven. Vilket kanske inte är så vanligt bland fondförvaltare.

      - Utdelning. Mycket ovanligt med utdelning i svenska fonder. Löser timingproblemet som kan uppstå om man ska sälja fonder som ersättning till utdelning. Samt att man slipper courtage förstås.

      - Investerar som de rikaste och mäktigaste personerna i sverige.

      Radera
  2. Her själv även sneglat på den! Även Latour är av intresse. Dock har den stigit mycket och snabbt...

    Har samma tankar likt du vad gäller investmentbolag; det finns andra som kan investeringar bättre än mig - låt dem då förvalta en del(!) av mitt kapital!

    /Sofokles

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej på dig!

      Ja i vissa investmentbolag verkar det som att man får betala en premie (istället för substansrabatt) för att få vara mer på resan.

      Radera
  3. Spiltans investmentbolag aktiefond har ju gått bättre än globala och svenska indexfonderna. Synd man inte kan ha den i PPM-valet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst är det härligt :) Substansrabatten har sjunkit en del senaste åren tror jag.

      Radera