onsdag 23 augusti 2017

Gästinlägg om att flytta till Portugal (2/2)

Här kommer gästinlägg från en av bloggens läsare. Ämnet - att fullfölja sina drömmar och att flytta utomlands - hoppas jag är intressant för många.

Inlägget är i två delar varav den andra kommer här. Del ett publiceras igår.






Del 1Del 2

Ankomst Lissabon
Så förra sommaren körde jag tillsammans med en god vän min bil från Stockholm till Lissabon. Vi gjorde det till en kultur och nöjesresa och anlände målet på Midsommarafton.

Det har nu gått ett år och mitt ”projekt” (som jag ersatt jobbet med) har bestått av en del myndighetskontakter bl a för att bli registrerad inom sjukvården här, registrera in bilen och avregistrera i Sverige, språkstudier, tennis, gym, sociala evenemang och grupper, upptäcka mitt nya hemland, förstå bakgrund i form av kultur, musik, historia. Det har lett till många givande personliga möten. Sedan blev jag tvungen träffa en tandläkare också!

Jag har valt att lägga pengar på språkkurs för jag vill lära mig portugisiska hyggligt och inte vara besökare för evigt. Många portugiser, särskilt yngre generationer, pratar dock engelska. Förutom den allmänna sjukvården här har jag tagit en olycksfallsförsäkring som ger mig möjlighet till privat akutvård. Som pensionär har jag möjlighet att även få vård i Sverige.

Jag tänker att det viktigaste är hålla mig frisk och kunna bli gammal så jag lägger en del pengar på gym, personlig tränare etc. Levnadskostnaderna sägs vara 25-30% lägre här jämfört med Sverige. Då främst mat, dryck, restaurangbesök, kollektivtrafik etc. Nationalrätten är bacalhau, dvs lutfisk, torkad fisk som man nuförtiden importerar från Norge.

Vad gäller grönsaker och frukt så är det mesta odlat i Portugal. Dessutom spännande nya möten med grönsaker och frukter jag inte tidigare visste fanns! På lokala marknaderna säljs det direkt av bönderna. Småskaliga odlingar oftast ekologiska från första början.

Boendekostnaderna är väldigt mycket beroende av var man bor. Skulle säga att Lissabon och Cascais-området toppar listan. Bilkostnaderna beror också till stor del på vad man kör för bil. Här är det mycket småbilar. Städerna saknar ofta parkering och man parkerar överallt där det inte är ett fysiskt hinder som räcke eller stenblock. Enligt mottot: går det så går det! Shoppingcenters har nästan alltid bra parkeringsmöjligheter.

Min erfarenhet av Lissabonområdet (boende)
I bostäderna finns det ofta gasdrift här samt el. El uppskattar jag till dubbelt så dyrt som i Sverige. En äldre fastighet får man se upp med otäta fönster, ingen isolering och dåligt med ventilation.

Vintertid regnar det mycket här och blir rått och fuktigt inomhus om man inte värmer ordentligt. Där får man räkna med en del i uppvärmningskostnader. Nyare bostäder (senaste 10 åren) har oftast någon typ av luftkonditioneringsanläggning som fungerar som luftvärmeväxlare vintertid.

Varje lägenhet har sin egen uppvärmning och kostnad för den driften. Om man t ex köper en lägenhet här är det att jämföra med en ägarlägenhet. Man betalar en liten avgift för el till trapphuset, hiss, trappstädning etc. Finns det pool, tennisbanor, gemensam trädgård etc så ökar såklart avgiften.

Summering och eget tyckande
Ibland är det som en resa i tiden att vara här, jag känner igen lösningar och inställningar från 70-talets Sverige – på både gott och ont. Det är min jämförelse som svensk och inte ett värderande, rätt eller fel. Varje land har sin historia och man har valt att lösa saker på sitt sätt.

+ Enkla genuina värderingar som t ex brottslighet, glömmer jag min plånbok, väska, kreditkort på en restaurang så är det med största sannolikhet omhändertaget och i orört skick när jag återvänder. Det betyder inte att man ska vara oaktsam! Som i alla större städer, särskilt sommartid med mycket folk/turister så måste man se upp för ficktjuvar etc.

- Synen på trafiksäkerhet. Det har gått framåt vad jag förstår av berättelser jag fått höra. Men jag är inte bekväm med att gå på en smal trottoar näst intill trafiken med självutnämnda formel-1 förare som saknar konsekvensbedömning. Trafikreglerna följer man eventuellt, och gör man det så är det för att slippa böterna – inte för att det finns en anledning till reglerna.

Efter ett år så har mina intryck förstärkts av Portugal som ett av de trevligaste, tryggaste och fridsammaste länderna. Portugals ekonomi har repat sig något och har en positiv trend. Min uppfattning är att Portugal kommer att öka i attraktionskraft för att t ex driva sin verksamhet, nätverka (design, produktion, utbildning mm.), leva och bo – oavsett vilken ålder man är i.

Länkar:
Facebook grupp: Vi som bor i, eller vill flytta till – Portugal 
Svenska klubben - Portugal

Bilden är från bondens marknad, lokal marknad med allt i matväg.


Är du själv sugen på att skriva ett gästinlägg som du tror kan passa bloggens läsare är du välkommen att kontakta mig: utdelningsseglaren snabela gmail.com

9 kommentarer :

  1. Hej!

    Tack för intressant och väldigt välskriven beskrivning av hur det är att bo i Portugal. Jag läste med mycket stort intresse.

    Tack till dig också seglaren som la ut den på din sida. Ser redan fram emot nästa redovisning från nästa skribent och land :) Följetong kanske?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst - är det fler läsare som bor utomlands och är sugna på att skriva gästinlägg är det varmt!

      Radera
  2. En sak till!

    Jag ser att min blogg i ditt bloggflöde är kopplat till min gamla adress 6mille.mot6miljoner.se. Min nya adress är mot6miljoner.se så du får gärna uppdatera din länk och skriva rätt namn på bloggen :)

    Mina inlägg uppdateras inte i ditt flöde nu :(

    Ok ha det bra!

    SvaraRadera
  3. Mycket trevlig läsning. Jag hade gärna sett en kalkyl på skillnaden i kostnader mellan Sverige och Portugal. Pension, mat, boende, försäkringar, nöjen mm. Man läser ofta att det är billigare och att man får mera ut i pension på grund av lägre skatt men hur stor är skillnaden? "Levnadskostnaderna sägs vara 25-30% lägre". Så om jag har en månadskostnad på 10000 i Sverige så bor jag för 7000 i Portugal + att man får högre pension eller ingår pensionen i 25-30% lägre?

    Hoppas du förstår mina frågor. Har själv en dröm att kunna flytta därav mina funderingar.

    /Leva drömmen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas gästskribenten ser detta.

      Min egen uppfattning om just Portugal och boendet är att marknaden är uppdelad mellan de lokala och de som flyttar dit för tex pensionering. Som svensk har du kanske (?) högre krav på boendet än den genomsnittliga lägenheten kan leverera.

      Men om du kan tänka dig en lägre standard än i SV och att inte bo på de populäraste ställena finns säkert bra möjligheter att komma ner i kostnad jämfört med Sverige.

      Det var mina 5 cent - vi får se vad experterna säger.

      Radera
  4. Mycket intressant att läsa för oss om gärna vill flytta utomlands men inte riktigt vet hur man ska gå till väga. Några frågor:

    - Är det max 6 månader per år man får bo utomlands för att kunna få svenska förmåner såsom sjukvård etc?

    - Vilka månader är bäst att bo i Portugal vädermässigt? Kan tänka mig det blir väldigt varmt på sommaren, något som en pensionär kanske inte riktigt uppskattar?

    - Budget? Klarar man sig på en "normal" pension säg 13-14000 kr netto? om man tänker på dagens pensionärer som knappt har tjänstepension?

    - Har du någon bostad kvar i SVerige, vad gör du med den?

    Tack för ett bra inlägg!

    /Snålgrisarna

    SvaraRadera
  5. Väldigt intressant! Även kag är intresserad av levnadskostnader Sverige vs Portugal, kanske ett uppföljningsinlägg om det? :)

    SvaraRadera
  6. "Nationalrätten är bacalhau, dvs lutfisk, torkad fisk som man nuförtiden importerar från Norge."
    Man har importerat fisk från Norge ganska länge pågrund av ett katolskt hittepå.
    https://norskfisk.se/sjomat-fran-norge/klippfisk/

    SvaraRadera