måndag 15 juli 2019

Jobba, jobba, jobba, jobba

Äntligen måndag morgon så att alla kan pipa iväg till sina roliga och stimulerande arbeten och bara jobba för att det är så där kul.

För det är väl ingen som enbart jobbar för lönens skull? 😜




Jobba, jobba, jobba, jobba
Jobba, jobba, jobba, jobba
Jobba, jobba, jobba, jobba
Jobba, jobba, jobba, jobba

Vaknar jag på morgon, väntar jobbet då
Fragglar smiter aldrig ifrån, Fragglar hänger på
Och plikten framför allt nu och plikter ska man ha
För sånger ska man sjunga jämt om sångerna är bra

Jobba, jobba, jobba, jobba
Jobba, jobba, jobba, jobba

Och nu ska jag berätta om dé jag jobbar mé
Jag sliter så och samlar på de rädisor som é

Vill tala om mitt tuffa jobb innan det är för sent
.... och håller vattnet rent

Jobba, jobba, jobba, jobba
Jobba, jobba, jobba, jobba
Jobba, jobba, jobba, jobba
Jobba, jobba, jobba, jobba

Jobba, jobba, jobba, jobba
Jobba, jobba, jobba, jobba

[saxofonsolo]

Jobba, jobba, jobba, jobba
Jobba, jobba, jobba, jobba

När jag var väldigt liten, jag minns min pappa sa
Vet din plats i livet pojk och ta ett jobb idá
Res dit du ska resa, kom hem när du är klar

Ta med dig hem, jag ber jag ber
En rosa glass till far, och du ska

Jobba, jobba, jobba, jobba
Jobba, jobba, jobba, jobba

Mitt jobb ska vara tråkigt, trist så det förstår
Ett jobb som aldrig kan ta slut, ett som ...

Mitt jobb är lite knepigt att se någon mening i
Det är bara nått man gör, eller låter bli

Jobba, jobba, jobba, jobba
Jobba, jobba, jobba, jobba

Vaknar vi på morgon, väntar jobbet då
Fragglar smiter aldrig ifrån, Fragglar hänger på
Och plikten framför allt nu och plikter ska man ha
För sånger ska man sjunga jämt om sångerna är bra

Och du ska..

Jobba, jobba, jobba, jobba
Jobba, jobba, jobba, jobba
Jobba, jobba, jobba, jobba
Jobba, jobba, jobba, jobba
Jobba, jobba, jobba, jobba
Jobba, jobba, jobba, jobba
Jobba, jobba, jobba, jobba
Jobba, jobba, jobba, jobba


Originalet på engelska kommer här






Innehaven >> Seglarportföljen
Ny på bloggen >> Starta här
Utvalda inlägg >> Bag-of-Trix

8 kommentarer :

  1. Om man bara har upplevt fullkomligt meningslösa jobb i sitt liv, då förstår jag möjligen inställningen. Men lösningen på det kanske är att skaffa sig ett balanserat liv i en omgivning man trivs med, vilket kan vara helt olika för olika individer?
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken inställning? Hört talas om humor?

      Ibland tillåter jag mig själv driva med de som på fullaste allvar menar att de inte kan komma på något roligare än att jobba.

      Av alla saker man skulle kunna tänkas göra med sitt liv är nog sannolikheten att det skulle vara just 40 timmar i veckan på ett kontor som vore det bästa, ganska liten.

      Själv tycker jag att jobbet varit ett sätt att utvecklas och har givit mig ganska mycket, dock förhåller jag mig skeptiskt till faktum att det ska behöva styra livet till den grad att jag ska behöva planera allt utifrån det.

      Radera
    2. Du är ju själv inne på både lösningen och problemet. På de flesta lite mer kvalificerade jobb (anställningar) är det i praktiken svårt att få till det där balanserade livet som de flesta vill ha.

      Tyvärr är det nog inte helt ovanligt att en del övertygar sig själva att arbetet är roligt eftersom de sitter för djupt i skiten. De har helt enkelt inte något annat val än att gilla sin nuvarande situation och sitt jobb.

      Att erkänna för sig själv att man egentligen vill träffa sin familj mer, att hinna träna minst 3-4 dagar i veckan, att inte behöva stressa så mycket under veckorna och ha någon månad mer semester varje år är helt enkelt för smärtsamt.

      Radera
  2. Håller helt och hållet med dig Utdelningsseglaren. Kan faktiskt nästan, förmodligen blir jag det, bli provocerad av folk som har så fruktansvärt dålig fantasi att de inte kan komma på nåt annat att göra än att arbeta. Faktum är att de flesta av mina vänner är av den åsikten förutom en. De vill inte vara utan att jobba ens om de kunde. Men samtidigt får man ha respekt för att det är ett individuellt val.

    Själv kan jag rabbla upp så många saker jag hellre gör att det skulle ta ett tag att skriva färdigt listan. Jo jobba med Mythbusters skulle jag tycka var sjukt kul iofs.

    Just det här med att inte kunna träna som man vill, vara så fruktansvärt bunden på ett kontor och med tider etc är inget kul. Personligen hade jag det bra med flexibla tider, helt ok lön, frihet att kunna komma loss åtminstone vissa luncher men bytte bort det mot högre lön i tron att det var en bra sak. Resultatet blev katastrofalt dåligt med längre dagar, öppet kontorslandskap med att sitta mitt emot en annan, noll flexibilitet.

    Nåväl, det går fortare mot frihet även om det nog inte var värt det. Har nästan 4 millar nu, så börjar se slutet av jobbandet på allvar nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sen är det väl Nicklas Andersson som kallas Investeraren? Lite idéfattigt att sno hans nick.

      Radera
  3. Snyggt jobbat att segla ihop 4 miljoner pirater :)

    SvaraRadera
  4. Har du någon mail man kan kontakta dig via? :)

    SvaraRadera