lördag 1 december 2018

Kassaflödet som fri

Då har jag gjort plats på kontona och öppnat slussarna för december månads utdelningar på drygt 8 000 kr.

December är med god marginal den fattigaste månaden under utdelningsåret.




Min genomsnittliga månadsbudget ligger på runt 16 000 kr. Vissa månader gör jag nog bara av med drygt 8 000 kr och andra månader kan det säkert gå över 20 000 kr, lite beroende på vilka kostnader jag väljer att ha.

Har jag inga extraordinära utgifter som resa/semester, något större prylköp eller extra mycket utemat är det med andra ord rejält med luft i den månadsbudgeten.

Att under en månad ha kostnader på 16 tusen men bara utdelningar på 8 är inga problem rent kassaflödesmässigt eftersom jag kör med kvartalsekonomi.

Har alltså en minimal kassa som är tänkt att täcka mina löpande levnadsomkostnader under minst ett kvartal. Skulle det av någon anledning vara viktigt för mig bör dessa pengar räcka ända upp till 6 månader utan jag för den skull gör några större uppoffringar.

Kvartalskassan fylls på genom tre olika sätt:
1. en liten men återkommande ersättning från bloggen  
2. undantagsvis (iaf hittills) gör jag korta konsultuppdrag 
3. räcker inte inkomsterna från blogg och konsultuppdrag att fylla upp kassa med toppar jag upp resten med utdelningarna

Kan låta riskabelt att bara ha en kassa på 3 månader och från början var det ju tänkt att jag skulle ha ett års omkostnader på kontot, sk Wibblekonto.

Vill inte gå in för mycket på min sambos ekonomi (som fortfarande arbetar som vanligt) men hon har i alla fall sålt sin lägenhet och vi har en överenskommelse om att jag kan använda en del av hennes ekonomi om det mot förmodan skulle behövas.

Hade jag inte haft den överenskommelsen så skulle jag nog ha mellan 9 och 12 månadskostnader som kassa.




Innehaven >> Seglarportföljen
Ny på bloggen >> Starta här
Utvalda inlägg >> Bag-of-Trix

9 kommentarer :

  1. Imponerande utdelningskalender!!! Det är så att man blir tårögd :)

    Om du ställer ut lite optioner mot dina innehav på OMX30, så lär du inte behöva oroa dig över ditt månatliga kassa flöde som fri ;). Du kan förmodligen öka ditt kassaflödet med minst 10000kr i optionspremier per månad.

    Ha d gott
    /Glenn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är vad det är :)

      Gillar inte att hålla på med vadslagning utan föredrar att äga riktiga andelar av företag.

      Radera
    2. Jag menar inte att du skall ställa ut naket utan mot dina befintliga innehav, så som t.ex. H&M, Swedbank, Investor etc. Du gör en så kallad covered call, som du erhåller en premie för. Känns som en no brainer för mig, men smaken är som tur är delad.
      Ha d gott
      /Glenn

      Radera
    3. Ser ingen poäng med att slå vad och eventuellt byta mina fina bolag mot pengar. Dessutom tror jag inte jag är bättre på att tjäna pengar än bolagen jag investerat i.

      Men lycka till på din resa!

      Radera
  2. Skönt att se att det fortfarande går ihop bra för dig ändå med att få ihop budgeten. En öppen fråga bara från en som ännu inte är där: Känns det jobbigt att ändå behöva pussla lite med ekonomin och sidouppdrag etc för att komplettera, hade du ev velat gå tillbaka till att jobba något år mer för att förstärka portföljen och kunna leva glatt och helt bekymmersfritt varje månad? Nyfiken på hur du resonerar här

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rent tekniskt har jag ju haft lägre utgifter än utdelningarna senaste 3 åren så handlar mer om vilken ambitionsnivå jag lägger mig på.

      Har även jobbat två år extra för att ha ytterligare marginal mot när jag egentligen hade kunnat sluta jobba.

      För att summera: att ha kärnkostnader på 8 tusen men en lyxbudget på 16 tusen och utdelningar på 30 tusen varje månad är något jag känner mig väldigt bekväm med.

      Pillandet med just kassaflödet per kvartal handlar mer om att jag vill optimera och inte ha för mycket pengar som är arbetslösa.

      Radera
    2. Jag förstår, tack för svaret! :)

      Radera
  3. Bra utdelningar, mer än jag har fått på hela året! Det är bara att kämpa på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes, står här och hejar på, kämpa Minimalistspararen, kämpa!

      Radera