onsdag 28 mars 2018

Utdelningsgalej (1/2)

Äntligen dags för en lika meningslös som glad djupdykning i utdelningarna.

Det är ju trots att flera veckor sedan vi kollade in 1 miljon kr i utdelningar på Stockholms centralstation.

Som utdelningskonnässör är en av favoritsysselsättningarna att skriva in utdelningarna i mitt Google Sheet för att sedan beskåda dem i allehanda grafisk form.




Lite som en vinsamlare som piper ner i vinkällaren med ett stearinljus för att njuta av sin samling. Välkomna på smakprov i Seglarens vinkällare, klicka för större bild.

Utdelningar per månad

Utdelningar per kvartal


Utdelningar per halvår

Utdelningar per år



















I morgon bjuds det på de två allra finaste utdelningsgraferna, nämligen utdelnings-EKG och de ackumulerade utdelningarna.


Santé!

Till del 2 >


PS Mallen som jag använder för att få fram grafer hittar du under rubriken Verktyg på sidan Bag-of-Trix


Följ bloggen via mejl, Twitter, Facebook eller Google+

Innehaven >> Seglarportföljen
Ny på bloggen >> Starta här
Utvalda inlägg >> Bag-of-Trix

4 kommentarer :

  1. Varför har du mer utdelningar 2016 än 2017, gick det dåligt med innehav som sänkte utdelningen eller är det försäljningar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för frågan. Utdelningarna varierar naturligt med de olika innehaven jag haft. Det är ju det fina med utdelningsbolag, att man själv kan bestämma hur stor direktavkastning du ska ha.

      I praktiken är det nog tillfälligheter som att jag kanske missat något utdelningstillfälle när jag köp eller sålt en aktie. Senaste halvåret har jag även justerat innehaven till en lite högre DA.

      Radera
  2. Riktigt grymt, får hoppas att man själv kan nå dessa nivåer någon gång. Snyggt med graferna. Jag känner mig som en grottmänniska till skillnad från alla andra som lägger in snygga bilder och grafer. Tack för en bra blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sånt här är ju förstås bara ren kuriosa men bra för motivationen som för många kan vara det svåraste när man ska vara långsiktig och bara har en vanliga lön att spara på. Man får motivera sig på de sätt som finns tillgängliga - och Google sheets är gratis :)

      Radera