fredag 2 mars 2018

Seglarfredag

Fredagen har spenderats enligt följande.

Sambon ska till jobbet och lämnar hemmet kl 07:15. Sover som en gris utan att vakna och går istället upp 08:30.





Fipplar lite hemma, bäddar sängarna, ordnar med diskmaskin samt följer börsens öppning kl 09:00.

Kl 10:00 är jag på lokala gymmet och kör 20 min löpband, 20 minuter crosstrainer, 7,5 min rodd och 7,5 min trappmaskin.

Går hem för att duscha och fixar i ordning mig för att träffa en kompis i stan 12:30. Vi tar en härlig vinterpromenad och sedan blir det nyttig lunch på Dr Mat "Curry blomkål" inkluderande deras ögonöppnare till "antiinflammatoriska shot".

Spänstiga diskussioner om allt mellan himmel och jord och sedan obligatorisk stopp på en av stans bästa espressobarer Sosta. Där inmundigas sedvanlig "dubbelmacka" (dubbel machiato) och chokladbit "Baccio".

Efter detta blir det ytterligare en prommis på kanske 45 minuter för att sedan mellanlanda på NKs mataffär - behöver nämligen handla inför kvällens matlagning. Vi strosar runt och jag plockar på mig lite gosaker. Sedan får vi syn på vinbaren mitt i affären. Efter ett kort övervägande bestämmer vi oss för att det blir varsitt glas vin och en delad charktallrik.

Angör hemmet 17:30, träffar sambon som också nyligen kommit hem. Får idén till detta inlägg, slänger mig i soffan och börjar skriva. Sambon läser inlägget och det blir publicerat kl 18:35.

Äntligen dags för lite vila innan tjänstgöringen i köket drar igång. Det blir färsbiffar på högrev, ugnsbakad sötpotatis och dragondoftande majonäs på brynt smör.

Maten kommer att inmundigas runt 20:30 tillsammans med en torr kall Oloroso sherry "Alburejo". Bedömningen är att matkoman är oundviklig och med stor sannolikhet leder till tidig sänggång.

Dagens genomförande hade knappast imponerat på tidsstudiemannen men kanske kan stilla lite oro bland de läsare som inte har 100% förtroende för min förmåga att njuta och spendera :P






Innehaven >> Seglarportföljen
Ny på bloggen >> Starta här
Utvalda inlägg >> Bag-of-Trix

8 kommentarer :

  1. Känns bra att läsa :-). Hälsar Lars D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Toppen med nöjda och trygga läsare :)

      Radera
  2. Haha...Jag tvivlar inte. Jag har varit hemmafru i 20 år och jag skulle ha petat in lite cocktail-hour hemma i köket med grannfrun innan mannen kom hem från jobbet.
    Mitt blogginlägg i morgon bitti (lördag) kommer att handla om det här med att folk inte vet vad de skall ta sig till på dagarna om de inte jobbar.

    Ha en fin fredagskväll!

    Mvh, Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Cocktailtimmar med grannen låter som en relativ hög grad av dekadens ;)

      Precis, det här med att kunna välja själv borde vara en fördel och inte en nackdel.



      Radera
  3. Tack för en bra blogg! Och skönt att se att inte alla utdelningsjägare frossar i Eldorado-kyckling och snabbmakaroner. Har också upptäckt torr sherry nyligen, fantastiskt till chark och ostar. Du som nu har tid och gillar mat borde satsa lite på lufttorkning av kött. Provade nyligen att lufttorka karré (Coppa), kan jag verkligen rekommendera. På två månader har man förvandlat en karré till en charkprodukt som dom lätt kan ta 499kr/kg för i affären. Även Bresaola går fint att göra hemma i en vanlig kyl.
    Go for it..

    /Sudden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sudden och tack!

      Har inga problem med att ha låga matkostnader, finlir med sherry och andra extravaganser är en bra kontrast till gröt och linsgrytor.

      Aldrig tänkt på att man kan lufttorka sitt eget kött - det ska jag kolla på. Spontant känns det lite creepy när man inte har ett dedikerat utrymme för att lufttorka men kanske är fördomar.

      Radera