fredag 17 november 2017

Köp & sälj i Seglarportföljen

Nyligen tillbaka från en semestervecka i Portugal med sambon. Underbart väder där nu med runt 18 - 20 grader på dagarna men ganska mycket kallare på kvällar och nätter. Får återkomma med separat inlägg kring det.


Nu tänkte jag i stället dra senaste ändringarna i Seglarportföljen. Trots att jag siktar på att vara långsiktig i mina innehav verkar det som att det hela tiden uppkommer nya spännande möjligheter som jag inte kan låta bli att agera på.

Blir till att utvärdera längre fram om detta bara medför ytterligare kostnader i courtage eller om affärerna faktiskt bidrar positivt för utvecklingen i Seglarportföljen - time will tell.

Eftersom jag nu i princip inte längre är nettoköpare (inte tillför nya pengar till portföljen) på börsen innebär det att jag behöver sälja ett innehav om jag ska köpa eller öka i något annat. Alternativet är att öka belåningen vilket jag inte är speciellt pigg på.

I kronor räknat innebär nedanstående transaktioner ungefär 700.000 kr vilket inte är en obetydlig del av det totala portföljvärdet.


Ökat  
  • Öresund på 131,25
  • eWork på 96 
  • Swedbank på 200,80
  • Prospect Capital på 5,93

Minskat  
  • Beijer Alma på 253

Nya bolag i portföljen  
  • Europris på 32,80 
  • Pandora på 568 
  • Energias de Portugal SA på 2,94
  
Sålt av helt  
  • BP på 38,96 & 40,64
  • GSK på 34,94 
  • Digital Realty Trust på 122,84

Aktiearbitrage 
  • Inget


Uppdaterad portföljsammanställning finns här >> länk

Uppdaterad utdelningskalender finns här >> länk




 Ny på bloggen >> Starta här
Utvalda inlägg >> Bag-of-Trix
Innehaven >> Seglarportföljen 

11 kommentarer :

  1. Jag har också köpt lite Öresund på sistone och när vi är inne på temat bekräftelse känns det tryggt att du vågar öka i Swedbank, som är mitt tredje största innehav. Nu hoppas jag bara att du är en stjärninvesterare som vet vad du gör!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentar.

      För tydlighetens skull. Var och en är själv ansvarig för sina egna investeringar. Mina köp och sälj är inte menade som rekommendationer.

      Är verkligen ingen stjärninvesterare utan snarare en intresserad amatör som försöker lära mig under resans gång. Skulle det visa sig att mina investeringar går sämre än vanligt förekommande indexfonder kommer jag utvärdera om jag ska låta någon annan sköta mina investeringar.

      Radera
    2. Man man bilda sig sin egen uppfattning om hur min investeringar har gått genom att klicka på länken >Uppföljning som finns uppe till höger på bloggen. Under rubriken Seglarportföljen

      Eller använda denna länk
      http://utdelningsseglaren.blogspot.se/p/p.html

      Radera
  2. Härligt!
    Vilket av dessa bolag skulle du själv se som mest lönsamt i en utdelningsportfölj om vi då tar i hänsyn direktavkastning men även år av positiv utdelningstrend?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänker inte i de banorna för enskilda innehav. Ser portföljutdelningarna som en enhet som ska täcka mina kostnader samt stiga snabbare än inflationen.

      Vad anser du själv?

      Radera
  3. Tjena Seglaren!

    Intressant att se att du ökar i PSEC. Det verkar vara en lyckosam strategi då de har rekylerat en del senaste dagarna. Frågan är väl hur mysigt detta bolag är i det långa loppet. Nästa utdelningssänkning känns vara bakom hörnet. De insider-affärer som gjordes i dagarna känns mest som en droppe i havet. Kommer antagligen att sälja av när de rekylerat så pass mycket att jag går break even.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes, har fortsatt plåga mig själv med detta bolag, vi får se hur det hela slutar.

      Radera
    2. 10% i direktavkastning varje månad är onekligen lockande. Hade de bara varit någorlunda aktieägarvänliga också så...

      Kommer att minska i BDCs och öka aningen i MLPs framöver.

      Radera
  4. Vad är skälet till att du minskade i Beijer Alma? Har själv gått i tankar att sälja innehavet men köpte det till ett bra pris en bit under 200 kronor per aktie för något år sedan så den skadar ju inte precis portföljen och ger fin utdelning, om än kanske utan stor tillväxt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Behövde pengar till de nya köpen då jag i princip har slutat tillföra likvider till portföljen. Inte lätt att välja offer i portföljen.

      Radera
  5. Vad fick dig att sälja Digital Realty trust?
    Tack för en bra blogg!
    / en beundrare =)

    SvaraRadera