tisdag 14 mars 2017

Så följer ni bloggen

Tjena

Seglarn här - kort genomgång hur du kan följa bloggen. Välj det sätt du tycker är enklast.



Mejl 
Signa upp dig för mejl-utskick genom att skriva in din mejladress i rutan uppe i högerspalten. Bekräfta sedan din mejladress genom att klicka i mejlet du får.


Facebook
Klicka på Facebook-ikonen längst upp till höger. Du kommer då till min Facebooksida och klickar där på "Följ" och "Gilla". Du behöver ett konto på Facebook för att följa på detta sätt.


Twitter 
Klicka på Twitter-ikonen längst uppe till höger. Du kommer då till min Twitter sida och klickar sedan på "Följ". Du behöver ett konto på Twitter för att följa på detta sätt.

Google+    
Klicka på ikonen G+ längst uppe till höger. Du kommer då till min Google+ sida och klickar där "Följ". Du behöver ha Google+ konto för att följa på detta sätt.

RSS 
För de som föredrar att läsa blogginlägg genom en App i telefonen eller datorn hittar länken till RSS-feeden längst uppe till höger. När du klickat på den gula ikonen med "radiosignaler" kommer du till den URL som du ska kopiera och mata in i RSS-läsaren. 

Atom / Feedburner 
Bloggens inlägg finns att följa i ett förenklat flöde (tror det heter Atom) på denna adress feeds.feedburner.com/blogspot/EAyNz

Olika bloggportaler


Övrigt 
Blogger - är man själv bloggare och använder verktyget Blogger så kan man följa och läsa inlägg även där. 
Länklistor - Klicka dig vidare till denna blogg från andra bloggares länklistor.  
Google / sökmotor - Helt manuell metod där man söker på bloggen på Google varje gång man vill läsa ett inlägg. Fungerar det med men är relativt omständigt.


Follow my blog with Bloglovin

8 kommentarer :

  1. Kul att se hur många flöden du har. Själv kör jag mest med Twitter faktiskt :) Känns som rätt forum för mig.

    Ska se till att signa upp mig på din mail-lista

    SvaraRadera
    Svar
    1. Perfekt, då har du alltid ett nybakat inlägg på mejlen när jag har uppdaterat bloggen :)

      Radera
  2. Hej! Då kan jag passa på att tipsa om vår nya bloggportal för aktiebloggare, www.stockblogs.se . Vi följer dig noga ska du veta i allt du skriver ��. En lite kul funktion är att vi även kategoriserar och taggar allt innehåll så att det blir lättare att hitta. Välkommen att titta in!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Henrik

      Tack för tips, nu uppdaterat inlägget med länk.

      Radera
  3. Hej Seglaren!

    Jag har läst en igenom ett gäng liknande bloggar och sprang in i din härom dagen. Är hemma sjuk och har köttat igenom allt nu. Inspirerande och kul.

    Det här blir väl kanske mitt första lite mer fokuserade och strikta år som utdelningssparare.Har varit mkt konstiga moves och kli i fingrarna som för det mesta bara resulterat i dåligt fokus och otydligt mål / delmål.

    Två saker slår mig när jag läser din (och andras) blogg(ar). Den första lite mer filosofisk och den andra mer strategisk.

    1. Det blir väldigt tydligt för mig att jag anstränger mig alldeles för lite för att bli mer kostnadseffektiv gällande mina utgifter, men också för mig väldigt tydligt att jag inte tycker det är värt att göra den uppoffringen du/ni gör. Jag värderar nuet alldeles för mycket i vetskap om att en morgondag kanske aldrig kommer. Resor och vänner är för mig och kommer alltid vara den bästa investeringen du kan göra i livet. Alternativet skulle vara att leva ett liv jag inte trivs med mot att jag kan leva det till fullo om 10år, men tänk om det är försent då.

    Jag vill då hellre boosta sparandet genom att ha flera inkomster vid sidan av (lägenhetsaffärer, kanske en webshop eller både och) och kunna fortsätta unna mig ett leverne där man reser mkt och inte tackar nej till att umgås med kompisar för att dom ska "äta ute" eller något annat som kostar pengar. Ska dock påpeka att gällande extra inkomster så lever jag inte riktigt som jag lär än, utan sitter fortfarande med tummen i..

    2.
    Jag saknar diskussioner om vad som är en vettig och realistiskt genomsnittlig direktavkastning på portföljen. Du har en väldigt diversifierad portfölj som många påpekat. När jag kikar på dina aktier du äger så har vissa en väldigt låg DA som i vissa fall är under 2% även om man skulle få till ett lågt GAV på den aktien.

    Jag antar att du har många aktier med DA på över 6% som väger upp och ger dig din genomsnittliga DA på +5% annars är det obegripligt för mig att du inte har en lägre genomsnittlig DA med alla dom olika lågutdelarna som du har.

    Nu har du kommit jäkligt långt och gjort ett grymt jobb, men finns det saker du kommit på att du kunnat göra bättre? Exempelvis varit mer strikt i dina val av aktier (färre, men med högre DA) och mer noga med att köpa till lägre GAV?

    Om man räknar att du har aktier för 4,2milj. Så blir årliga utdelningen 42k mer om du har en direktavkasntning på 6% istället för 5% på portföljen.

    Jag har ingen erfarenhet utan försöker lära mig, så här får du hejda mig om jag är ute och cyklar. Kanske är det inte nåbart i längden med en DA på 6%? Det skulle kanske helt enkelt bli för lite diversifiering?

    Jag är sjukt impad över vad du åstadkommit och tackar för att du delar med dig! Hoppas heller inte du tog något som kritik och gällande sätt att leva så är vi alla olika och har olika krav. Personligen skulle jag inte palla ha en öppen diskmaskin som extra diskställ :)

    Segla ut och se gla ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mr G och tack för din fylliga kommentar

      Kommentar på nr 1: Handlar ju om att följa sina värderingar och inte fundera så mycket på pengarna. Om man kan fylla sitt liv till 80% av saker och upplevelser som man vill göra och som dessutom är gratis eller billiga har man kommit långt. Resterande delar som du nämner som t ex resor och äta ut är saker som jag själv slösar rejält på.

      Kommentar på nr 2: Som jag ser det är ju företagens utveckling tillsammans med tidsfaktorn de två viktigaste komponenterna. Går företagen bra över tid så kommer man få ta del av utvecklingen antingen genom stigande kurser eller utdelningar. Vid stigande kurser kan du alltid sälja en liten andel varje år. Har haft varierande inriktning på portföljen över tid. Nu handlar det mest om att sänka risken för utdelningssänkningar en aning. Ligger man totalt sätt runt 4% i direktavkastning borde risken för stora utdelningssänkningar vara liten och man har ändå chans för stigande kurser över tid.

      Känner man sig osäker på investeringar i enskilda företag skulle jag satsa på en mix av utdelande ETF:er (globala fonder, sverige fonder osv) samt investmentbolag. Är direktavkastningen för låg för att klara att leva på så kan man alltså sälja en eller ett par procent per år att leva på.

      Totalt sätt över tid tror jag inte man ska räkna med att kunna skörda så mycket mer än 5% per år av portföljen.

      Ny diskmaskin inhandlad och installerad så du behöver inte oroa dig längre :P

      Radera
  4. Tjena seglaren,
    Jag gillar allra bäst en av de sista du nämner; Blogglistan. Via min egen och andra bloggars blogglista surfar jag mig in på din och andra bloggar. Titt som tätt ramlar man in på nya bloggar och hittar nytt intressant att läsa.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Petrusko!

      Håller med dig - blogglistan är något Google/Blogger verkligen fick till bra!

      Radera