torsdag 2 mars 2017

Icke-konkurrensen bland storbankerna

Känner att jag behöver skriva av mig lite frustration efter mina senaste kontakter med Sveriges storbanker.













Tillfälle 1
Innan jag flyttade mitt bolån till Avanza hade jag det hos SEB. Vid det årliga samtalet till det lokala kontoret för att pruta bolånemarginalen verkade det helt omöjligt att sänka bolåneräntan på något meningsfullt sätt.

Kommer inte ihåg exakt vilken rabatt jag siktade på förutom att det var rimliga förslag på rabattnivåer från min sida. Speciellt med tanke på min goda ekonomi och därigenom extremt låga risk som jag var för banken. När jag frågade om de hade något motsvarande upplägg som Avanza med en bolåneränta under 1% så var handläggarens rekommendation att jag skulle flytta bolånet till Avanza (!)

Tillfälle 2
När jag nyligen knallande ned till det lokala Handelsbanken för att öppna ett företagskonto. Först var det köande och sedan var det tagande av legitimation och lite frågor på det. De hade inte bemanning att gå vidare där och då utan man skulle återkomma efter helgen.

Tre dagar försent (totalt nästan en vecka efter mitt första besök) hör de av sig på telefon. Råkar vara i närheten av bankkontoret så piper förbi och får träffa banktjänstemannen i fråga. Förklarar att jag är intresserad av att öppna ett företagskonto hos dem eftersom jag fått rekommendation av min ekonomibyrå att de har bra funktioner.

Efter blivit bombarderad med lite väl påträngande och omotiverade frågor om vilka andra banker jag har låter tjänstemannen mig veta att de inte är intresserade av att ha mig som kund om jag inte flyttar hela mitt engagemang (bolån, sparande, aktier , sparkonto osv). När jag ifrågasätter denna märkliga attityd rekommenderar han mig att öppna konto hos SEB (!)



I vilken annan bransch säger man nej till affärer och rekommenderar konkurrenter?


Eftersom bankerna själva sätter konkurrensen ur spel återstår bara att med en oomkullrunkelig (ja det är ett ord, länk, länk, länk) vilja fortsätta hacka banksystemet!



Kolla gärna in denna sammanställning på andra bra blogginlägg.

25 kommentarer :

  1. Konstigt bemötande, inget jag själv känner igen. Hade du några seciella krav?

    Själv har jag aldrig haft problem att förhandla ränta (swedbank) och fixa bra företagskonto hos seb (bara företagskonto). Jag har i dagsläget då jag jobbar 40-50% inte heller någon bra lön att skryta med.

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kraven är att deras erbjudanden ska vara konkurrenskraftiga samt att de i övrigt ska ha bra bemötande.

      Men om man är ok med att få ett sämre erbjudande än det bästa på marknaden så är storbankerna kanske ok?

      Radera
    2. Syftar du till tex avanzas eller nordnets superlån? Jag förstår om de inte kan matcha den räntan. Då är det väl bättre att köra på avanza om man har 3 mille kapital?

      Hur kom det sig att de krävde att du skulle flytta allt för att få öppna företagskonto? Ville du ha rabatt även på företagskontot?

      Mvh

      Radera
  2. Företag som bara vill ha lönsamma kunder säger naturligtvis nej till olönsamma affärer. Inget konstigt med det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Handlar knappast om det är lönsamt eller ej.

      Verkar mer vara ett strategiskt val av samtliga storbanker att sätta konkurrensen ur spel genom att frånta kunderna möjligheten att få bättre erbjudanden genom att byta.

      Radera
  3. Första tillfället känns inte så konstigt. De vill inte konkurrera med Avanza, som saknar kontor och i princip väljer ut de banktjänster de vill hålla på med. Antingen väljer de att sänka utlåningsräntorna rejält eller också offra aktiva kunder. De väljer det senare.

    Andra tillfället är konstigare. De hade aldrig förlorat på att ta in dig som företagskund och ointresset kan leda till att de på sikt förlorar en jättekund.

    På frågan vilka andra branscher som säger nej till kunder och rekommenderar konkurrenter skulle jag tyvärr svara: ganska många. I princip alla hantverksskrån.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns säkert skäl till det mesta. Dock tråkigt att som kund känna att de inte är intresserade av att ha en kvar som kund samt deras lite smådryga attityd.

      Radera
  4. Oj, oj, vad gräset är grönare på rätt sida av stängslet. I detta fall bättre äga aktier i en storbank än att knäppa upp byxorna och böja sig framåt för att bli kund hos någon av dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan bara hålla med, man får vara tacksam för den lilla konkurrens som ändå finns.

      Radera
  5. Problemet är även att den där säljaren du möter på lokalkontoret inte har så väldigt stor makt att ge bättre räntor och liknande. Vissa har mer, andra har mindre, men för att förhandla behöver du ofta ha kontakt med en chef eller privatebanking-folket.
    De säger även att de vill att du lägger hela din ekonomi hos dem, för det är det normala. Är du rik kan det ju se annorlunda ut. Då betyder sparandet att du kanske behöver flytta över flera miljoner, vilket vederbörande bankanställd inte inser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har nog rätt, inte lätt för en enkel banktjänsteman att inse det absurda i sitt förslag då den inte har all info.

      Radera
  6. Jodå, det finns fler branscher. Ringde idag mitt försäkringsbolag (ett av de största) och ville försäkra en ekonomibyggnad då jag köpte en fastighet igår. Men nej, om inget bostadshus fanns på fastigheten och byggnaden inte nyttjas just nu så kunde de inte teckna någon försäkring. Jag sa inget om pris, rabatter eller dylikt. Killen i luren förklarade vänligt att han inte hade möjlighet att erbjuda mig någon försäkring på den här typen av objket och rekommenderade mig att ringa något bolag som är mer inriktade mot gårdar, jordbruk och liknande. Om jag, som jag tänkt, bygger ett bostadshus intill den tidigare byggnaden kunde han gärna försäkra byggnaden som en sidobyggnad, men i det här läget gick det inte. Till saken hör att jag har 6 andra försäkringar hos "mitt" bolag. Man blir lite förvånad när man säger "hej, jag vill vara kund hos er" och får ett nej.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant att de tackade nej till detta då de borde ha en omfattande verksamhet. Hoppas du hittade en lösning som passade dig.

      Radera
  7. Finns bättre alternativ både på spar och lånsidan. Underskatta inte lokala småbanker, de erbjuder i regel bättre sparräntor eftersom de sysslar med gammal hederlig bankverksamhet och behöver låna in för att låna ut. Dessutom får man ett personligt bemötande och kan lösa allt smidigt. Där kör jag mina räntekonton.

    Är av praktiska skäl fortfarande kund (och aktieägare) i Handelsbanken. Min erfarenhet av dem är att det är mycket från person till person. Skräckexemplet var en senior dam som inför att jag flyttade utomlands skulle överföra mitt VP-konto till internet. Det renderade i en faktura på 1 000 kronor om året. Jag förklarade att jag hade haft ett VP-konto hos dem sedan jag föddes som jag aldrig rörde liksom att jag lika gärna kunde flytta det till Avanza eftersom jag inte var intresserad av att betala för en tjänst som jag hade haft gratis utanför internet. Eftersom de har mina inkomstuppgifter och är att betrakta som säker kund passade jag på att informera om att jag övervägde bolån för ett fritidshus. Det slutade med att jag fick som jag ville.

    Ett annat klassexempel var en handläggare på ett av deras mer renommerade kontor som inte kunde hjälpa mig med information om hur jag skulle gå tillväga för att sälja mina teckningsrätter i en aktie (det är väl just sådan service som vi kunder betalar för direkt genom avgift eller indirekt genom obefintlig ränta?).

    Samtidigt har jag fått rapp och hjälpsam service från flera unga handläggare som förstått värdet av att ta ett telefonsamtal till en chef för att smidigt lösa praktiska problem. Det har gjort att jag stannat som kund.

    Var kund i Nordea för många år sedan när de hade smidiga lösningar för överföringar mellan nordiska länder. Det var rent skräp och övergår mitt förstånd att de fortfarande har kunder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för fyllig kommentar om dina bankerfarenheter. Gäller att vara på tå och bara att acceptera att bli behandlad på ett bra sätt. Lätt att få känslan på storbanken att man ska vara tacksam att få vara deras kund - stå med mössan i hand.

      Radera
  8. Jag hade en liknande upplevelse med Swedbank inför mitt första huslån. Erbjöd 0,15 procentenheter högre ränta än konkurrenterna och ingen förhandling. Så nu har jag bytt bank för första gången i livet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snyggt - gäller att ta tjuren vid hornen och gå vinnande ut från bankkontoret!

      Radera
  9. Det viktiga i det läget är att man som kund markerar att man inte äter deras skit. Kolla först med annat kontor eller handläggare, om inte det funkar är det bara att byta bank. Det enda de förstår är förluster av intäkter. Mvh http://investera-pengar.blogspot.co.uk/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kunde inte sagt det bättre själv!

      Verkar som att allt tyder på att man ska ta det bästa alternativet och INTE låta sig bli övertalad att stanna kvar med en halvbra lösning.

      Radera
  10. Håller med om att bankerna inte är speciellt serviceminded. Lyckades dock öppna ett företagskonto i SEB utan att behöva flytta sparandet från Avanza, och sen mörkade jag även att jag hade ett vanligt lönekonto hos Marginalen.

    Gillar dock SEB:s internettjänst, är väldigt lättanvänd, så det är inte helt omöjligt att jag flyttar lönekontot dit. Det finns trots allt vissa fördelar med att ha allt samlat, blir väldigt rörigt om man håller på och sprider ut pengarna lite varstans.




    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, ja det är nog det man ska göra. Låtsas gå in som en vanlig enkel Svensson med bara ett lönekonto. Lite sjukt att man ska behöva mörka ens "engagemang" för att få bli kund i en bank.

      Radera
  11. Hej Utdelningsseglaren!
    Vet inte om du svarat på det i någon tidigare kommentar men vilken ränta har du på ditt bolån hos Avanza? =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sist jag kollade var det 0,79%. Med ränteavdraget blir det 0,553% vilket jag tycker är ganska lagom nivå att låna pengar till :)

      Radera
  12. Jag har tyvärr också dåliga erfarenheter av storbank med bortslarvade dokument, oförmåga att besvara frågor och tillslut göra precis tvärtom det jag uttryckligen önskat. I mitt fall handlade det om Nordea, men slår man ihop exemplen i de olika kommentarerna verkar svenska banker ha svårt för service och kommunikation.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentar - förstår din irritation!

      När jag läser den minns jag ytterligare en händelse.

      För ett gäng år sedan skulle jag starta upp en IPS med pensionssparande och jag bad dem specifikt om att jag själv skulle välja i vilka fonder pengarna skulle sättas. Men de pytsade förstås in dem i deras egna dyra och usla fonder - precis tvärt mot min vilja.

      Radera