söndag 26 februari 2017

Första kalenderåret som ekonomiskt oberoende

Nu blir det återbesök av min favoritfråga: lever jag på utdelningarna?






Vid senaste kontrollen för perioden juni 2015 - maj 2016 uppnådde jag statusen som ekonomiskt oberoende enligt min egen definition. Dvs att utdelningarna minus alla kassaflödespåverkande kostnader ger ett överskott. Vid den senaste mätningen uppstod ett överskott på cirka 40.000 kr. Dags att kolla igen.



Vi gör't!


Förra mätningens värde inom parentes.


Utdelningar brutto, före avdragen källskatt: 243.627 (233.278) kr
minus levnadsomkostnader om 139.169 (131.994) = 104.458 kr
minus portföljkostnader om 14.554 (19.294) = 89.904 kr 
minus skatter om 18.814 (12.773) = 71.090 kr
minus tvångssparande om 22.206 (26.099) = 48.884 kr

Detta blir alltså mitt första rena kalenderår som ekonomiskt oberoende. Känns skönt att se att marginalen ökar från förra mätningen med 20% från 40.000 kr till 48.000 kr.

Anledningen till att marginalen ökar är att utdelningarna har stigit med ca 10.000 kr, lägre portföljkostnader om ca 5.000 kr samt att tvångssparandet gått ner ca 4.000 kr.

Även intressant att se att levnadsomkostnaderna ligger stadigt runt 130 - 140 tusen kronor.


Förklaringar:
Levnadsomkostnader = Mat, boende, fasta- och rörliga kostnader 
Portföljkostnader = Räntor för portföljlån, courtage, växlingsavgifter (köp, sälj samt utdelningar) och depåbevis 
Skatter = Schablonskatt på investerarsparkonto (ISK) och avkastningsskatt på kapitalförsäkring (KF) 
Tvångssparande = Ränteavdrag för alla lån samt källskatt på utdelningarna


Läs vidare om hur du bygger ditt badass.

22 kommentarer :

  1. Stort grattis - inspirerande att läsa!

    SvaraRadera
  2. Grattis! Kul se hur bra du fixat ett oberoende.
    Kommer jobba hårt för att komma ikapp dig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nu när du vet att det "fungerar" finns inga ursäkter längre ;)

      Radera
  3. Tjena,
    Ser ju bra ut. Tack för att du delar med dig och bra gjort hörru!
    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  4. Du är en enorm källa till inspiration och jag kan bara ta av mig hatten och säga...Stort grattis!

    SvaraRadera
  5. Stort grattis till denna fantastiska målgång. Nu får du ju inte sluta blogga, utan vända blad och skriva om alla utmaningar och möjligheter med att vara ekonomiskt fri och samtidigt förvalta den portfölj som försörjer dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack till dig med. Inga planer på att sluta blogga än så länge så ni får stå ut med mig ett tag till.

      Radera
  6. GRATTIS! =)

    Stabilt!
    En sann inspiration.

    /Sofokles

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare och tack filosofen. Vi inspirerar varandra här i bloggosfären :)

      Radera
  7. Svar
    1. Tack ska du ha!

      Jag i min tur tackar den tio år yngre versionen av mig själv som började spara.

      Radera
  8. Wow! Grattis och tack för inspiration!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du känner dig inspirerad av bloggen - så blir jag också inspirerad :)

      Radera
  9. Bra jobbat! Hoppas kunna ansluta mig till den klubben inom en snar framtid :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och kul med din egen blogg. Den hade jag missat och nu lagt till på blogglistan här till höger.

      Radera
  10. Riktigt bra gjort - och ett väldigt inspirerande inlägg så här i frihetsdagarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis till dig själv! Inte illa att kunna leva 33 år på kapitalet. Med god marginal FI alltså :)

      Radera
  11. Hej och Grattis!
    Får man fråga värdet på portföljen för att kunna ha denna fina utdelning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väljer att inte ha portföljvärdet lika publikt som tidigare men kan säga att det representerar över 300 månadsomkostnader. Vilket är samma sak som att säga att man är ekonomiskt oberoende enligt 4%-regeln.

      Radera