onsdag 5 april 2017

800 000 kr i utdelningar

*********************************************************************************************

Viktigt Meddelande till Allmänheten:

Utdelningsseglaren har nu mottagit 800.000 kr
i totala utdelningar sedan starten 2007

Du kan nu återgå till din ordinarie sysselsättning

Slut på meddelandet

*********************************************************************************************


Ni som har något vettigt för er ska förstås inte slösa er dyrbara tid på att läsa vidare här men alla som delar mitt lite udda intresse för utdelningar är välkomna att läsa vidare. 
Enligt plan passerade jag nu i april alltså 800.000 kr i totala utdelningar sedan starten 2007. Uppdelat i 100.000 kronors sprintar ser utdelningsflödet ut så här.


Total utdelningUppnått datum
Startapr 2007
100 000 krfebruari 2013
200 000 krapril 2014
300 000 krdecember 2014
400 000 krapril 2015
500 000 krnovember 2015
600 000 krapril 2016
700 000 krseptember 2016
800 000 krapril 2017
900 000 krmaj 2017p
1 000 000 krdecember 2017p

900.000 kr kommer att passeras nu i maj och den magiska gränsen - en miljon kronor - kommer spräckas i december i år såvida inte något högst oförutsett händer med mina innehav eller börsen som helhet. 
I värsta fall kan miljongränsen skjutas fram någon månad eller så - det är ju trots allt bara 100.000 kronor till som ska betala ut till mig efter maj månad för att miljonen skall nås.


Låter mig inte begränsas lika mycket som den gode John D. Rockefeller för vad som ger mig njutning - utan här är jag betydligt mer generös mot mig själv och tillåter mig även att räkna in sparandet.
Gäller ju att inte vara för snål mot sig själv 😉


















Klickar här om du är sugen på att läsa mer om mina utdelningar och innehaven i portföljen.

20 kommentarer :

  1. Svar
    1. Tack, som jag skrev på twitter vidarebefordrar jag det tacket till den 10 år yngre versionen av mig själv som började spara :)

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Svar
    1. Tack, nu återstår bara successivt att sänka risken i Seglarportföljen så att hon blir "osänkbar" :)

      Radera
  4. Grymt!! 👌🏻

    /Aktieflickvännen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är mina bolag flitiga som arbetar för mig dygnet runt.

      Radera
    2. Perfekt! Underbart när man ser kapitalet växa utan att göra några större insatser!

      Radera
  5. Svar
    1. Ja, nu hoppas jag att pianot fortsätter att spela själv.

      Radera
  6. Hur mkt kapital har du för att få den utdelningen? Vilka aktier har du? Hur mkt sparar du varje månad?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skriver inte längre ut portföljstorleken i kr här på bloggen. Är man lite flink på procenträkning och direktavkastning kanske det inte är så svårt att själv räkna ut hur stor portföljen skulle kunna vara.

      När jag sparade och investerade som mest av lönen låg det en bit över 30.000 kr / månad. Nu är det amortering och bygga buffertar som gäller.

      Portföljen ser du här:
      https://utdelningsseglaren.blogspot.se/p/portfoljen.html

      Radera
  7. Stort grattis det där är något man har att se fram emot. Hur har ditt sparande sett ut under dessa åren, har du t.ex legat stadigt på ungefär samma lön med nån tusenlapps lönehöjning per år och sparat ungefär lika stor sparkvot, eller är det några arv eller liknande som har tryckts in och dopat utvecklingen? Kurvan sticker onekligen upp rejält efter några år, är det bara ränta-på-ränta eller nåt annat? Det ökar rejält runt 2014-2015

    /Snålgrisarna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Snålgrisarna!

      I allt väsentligt är det sparat av egen kraft. Fick ett fondsparande av mina föräldrar som motsvarande ett par månaders sparande hårt sparande.

      Svårt att summera 10 års sparande på några rader men kan kort säga att det startade med några enstaka tusen kr i månaden som successivt eskalerade till en bit över 30.000 kr i månaden plus utdelningar.

      Har ökat på skuldkvoten för boendet med några procent så att jag ligger på 50% belåning. Räknat i kronor så har det förstås bidragit till portföljen.

      Radera
    2. Tack för svaret! Ja det är roligt att det finns en sån stor spridning på hur långt folk har kommit i sin strävan mot ekonomisk frihet, allt ifrån nybörjare, halvvägare och ni som ligger där med kapital uppemot 10 mille och håvar in rejäla utdelningar. För er börjar det bli dags att gå över i nästa fas, att faktiskt börja leva det liv som alla vi som ligger efter endast har som ett fjärran mål. Kul och inspirerande!

      Radera
  8. Stort stort stort GRATTIS!

    Hur firades detta?

    /Sofokles

    SvaraRadera
  9. Stort grattis och bra jobbat!!

    SvaraRadera
  10. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  11. Grattis!
    Du är en stor inspiration!!

    SvaraRadera
  12. Din graf över ackumulerad utdelning över tid ger mig rysningar. Vilka härliga siffror!

    SvaraRadera