måndag 4 juli 2016

Lever fattigt enligt EU

Var en läsare som tidigare tipsade om att EU:s fattigdomsgräns går vid ca 11.000 kr. Sökte på nätet och hittade denna artikel. Enligt den räknas man som fattig om man i Sverige har mindre än 11.800 kr efter skatt att röra sig med.

Hur ligger jag till gentemot detta? Konsulterade min ekonomiska uppföljning som visade att jag de senaste 12 månaderna (juli 2015 - juni 2016) haft kostnader på 10.217 kr / månad. I dessa ingår inte kostnaderna för portföljen eller ränteavdraget på bolånet.



Har lite svårt att greppa att man skulle vara fattig om man kan spendera så mycket pengar varje månad. För mina lite drygt 10.000 kr / månad har jag, förutom levt mitt vanliga liv, även gjort följande semesterresor:

- 10 dagars resa till San Francisco
- 7 dagar på Gran Canaria
- 4 dagars midsommarfirande i Skellefteå
- Bilsemester i Österlen
- Cykelsemester på Bornholm
- En heldags kurs i vindsurfing

Och jag skulle fortfarande kunna bränna ytterligare nästan 19.000 kr och fortfarande räknas som fattig - minst sagt fascinerande.

För att vara helt rättvis och korrekt så är vissa semesterkostnader bokförde den månaden de köptes och inte när resan genomfördes. Men den effekten följer ju med successivt så borde jämna ut sig med tiden.

Vad säger ni läsare - skulle ni känna er fattiga om ni bara skulle kunna spendera 11.800 kr per månad?




Ny på bloggen >> Starta här
Utvalda inlägg >> Bag-of-Trix
Innehaven >> Seglarportföljen

FreeImages/Gilbert Tremblay

60 kommentarer :

  1. Ja, efter att hyran är betald på 9 000 så skulle inte 2 800 räcka till mycket för mej och min 4 barn :( Jag skulle känna mej mycket fattig.
    Per..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det låter lite tufft men 11.800 kr är ju förstås räknat på 1 st vuxen person.

      Förstår att det lätt drar iväg när hyran är så pass hög.

      Radera
  2. Hmm.. huslån/billån/bensin/mat.... jag och min familj skulle verkligen inte klara oss på 11 800 kr på en månad! :-( Tråkigt men sant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok, men på det dubbla då - 23.600 kr?

      Radera
  3. Hej. Intressant då jag efter ha räknat ut ett genomsnitt de senaste 6 månaderna och kom fram till just summan 11800. Då har jag spenderat väldans mycket pengar på utemat alkohol och kläder samt även betalt en del saker för sommaren. Sägas ska dock att jag har delade fasta kostnader och ett mål i min budget att ligga på cirka 10000 kr i utgifter. Känner mig inte alls fattig utan snarare tvärtom. Handlar mycket om att fördela resurser till det man verkligen prioriterar som ger mycket värde tillbaka!

    Tack för en grymt inspirerande blogg som gör mig motiverad att fortsätta sparandet som får snöbollen att rulla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra att det åtminstone finns en läsare som kan bekräfta att hen inte känner sig fattig på 11.800 kr i månaden :)

      Radera
    2. Får erkänna att jag och frugan ligger över 11 800:- var, men vi är förvånansvärt nära fattigdomsgränsen, trots att vi "vräker på" med weekendresor & restaurangbesök. Får kanske re-etablera oss under...

      Är ju rätt stor skillnad på om man 0:at kontot varje månad eller om det finns buffert som kan balansera större kostnader.

      Radera
  4. Jag skulle känt mig grymt fattig. Skulle inte kunnat köpa bostad,inte spara något och antagligen inte kunnat hålla på med någon av mina hobbies. Klart att man kanske inte svälter men lite högre förväntningar på livet har jag allt.

    /Benny

    SvaraRadera
  5. Jag har en inkomst på 10.200 kr efter skatt.
    Mina utgifter varje månad är 9.284 kronor.
    Sparar de överstigande 916 kronorna. Jo, jag känner mig fattig...
    Anna-Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna-Karin

      Det låter riktigt tajt. Har du något sparat eller är det 916 kronors marginal att du fixar budgeten varje gång?

      Radera
    2. Liten peng sparad som jag inte rör. 916 kr marginal över varje månad. Ja det är tajt... Mycket oro för ekonomin.

      Radera
    3. Går det att dela kostnaderna med någon? Antar att boendeutgifterna utgör en stor del?

      Radera
  6. I våran familj snittar vi 23tkr i månaden i utgifter. Hus 2 vuxna 1 barn o 2 bilar. Detta inkluderar exakt alla utgifter över året. Då blir det gott pm deg över till sparande. Fungerar utmärkt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grymt - bra exempel på att det går att leva riktigt bra på den sk fattigdomsgränsen. Även om det är effektivare att dela på boendekostnaderna som ni gör.

      Men det går förstås att gör även om man är singel. Hyra ut till kompisar eller ha inneboende genom airbnb o liknande.

      Radera
  7. Det där är också min budget och livsstil. Men det är enklare att leva på 10' sek i månaden när det samtidigt finns ett rejält sparkonto att luta sig mot. Frivilligt fattigt (eller snålt) är något helt annat än samma budget utan buffert. De första åren är värst. Bravo Anna-Karin som sparar 900 i månaden! Inte många som klarar det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena

      Visst är det. Också det bästa anledningen till att spara - att kunna agera ur en styrkeposition. Det är dyrt att vara fattig. Så när man har som minst pengar så blir det ännu viktigare att leva på ännu mycket mindre bara för att skaffa sig en liten marginal som blir större med tiden. Hårt men bara att bita ihop för ta sig förbi känslan att känna sig fattig och istället ersätta det med att en skön känsla att vara i kontroll över sin ekonomi.

      Radera
    2. Onevikinggirl: Så sant!

      Själv ligger jag hittills i år strax över 7 500/månad. Inkluderar semesterresa utrikes och några dito resor inrikes. Har 8 500/månad som riktmärke (där har utgifterna landat av sig självt de senaste åren). Då känner jag att jag inte avvarar något jag önskar. Lyxliv med andra ord, och det finns kvar på svångremmen att dra åt om det skulle behövas.

      Men inser att leva så här med rejält med kosing på bankkontot eller som ekonomiskt oberoende utan arbetsinkomster är en helt annan sak än att vara tvingad till det av yttre omständigheter. Den som trots det sparar, om än så lite, är värd all beundran.

      Radera
  8. Jag antar att det gäller per vuxen person i ett hushåll, eller? Vi skulle få det svårt, men med barnbidraget så skulle vi klara fyra barn också utan större problem.

    SvaraRadera
  9. Barn och sambo, mina utgifter på 8000-9500 i månaden. Hushållets på ~15000. Sambon tjänar bara aningen mer än 11800 efter skatt. Hon sparar ändå ca 3-6k i månaden. Vi bor (för) litet, båda cyklar, mycket bönor :-) Det enda jag skulle vilja ändra är storlek på boende men vi vill inte bo någon annanstans.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack för din kommentar.

      Riktigt bra nivå med utgifter om totalt 15.000 kr, snyggt!

      Du nämner tre saker som är helt helt avgörande för låga kostnader
      - inte för stort boende
      - cykla istället för bil
      - laga den mat man äter och dessutom äta mycket vegetariskt

      Blir lite nyfiken på vilken sparkvot ni kommer upp i?

      Hälsar Seglarn

      Radera
    2. Runt 50-75% för mig och 30-40% för sambon. Glömde nämna att vi har hund också (dock väldigt billig hundpassning under arbetstid). :-)

      Kan även tillägga att det går att få in lite lyxkonsumtion i kalkylen. Händer att det äts ute, åks på utlandssemester (inte varje år) och köps en och annan pryl eller aktivitet.

      Radera
  10. Hade väl klarat mig på 23000 om frugan chippar in sin del. Ungefär vad vi går runt på idag och då lever vi inte på barkbröd direkt. Den stora posten är nog boendet, och i mitt fall en massa försäkringar (villa, sjuk/olycksfall/barn/a-kassa/facket/bil. Utdelningsseglaren, hur ser det ut med lån på din lägenhet? Du betalar inte mycket för boendet idag va? Många är ensamstående och har ju hyror på lätt 7-8000 för en 2:a och då hade jag inte klarat mig... å andra sidan hade jag inte heller betalat så hög hyra utan flyttat nånstans, eller raggat upp någon...

    SvaraRadera
  11. Äntligen någon som visar att det går.

    Jag har fru och tre barn 7, 4 och 1 år. Vi lever betydligt under 23.000Kr per månad och då bor vi i ett hus i Stockholm som jag kan lova inte var gratis :) Vi reser utomlands 1 gång per år till varmare land. Vi har 1 bil. Vi är ganska lata och använder den egentligen för mycket. Men lite badass måste man väl ändå ha?
    Skulle det krisa skulle vi komma ner runt 15.000Kr per månad men då får vi skippa den hängmörade oxfilén som ligger på gillen varje helg!
    Går räntan upp till 6% ja då hamnar vi i ett helt annat läge eftersom vi är tungt belånade på vår bostad. Det som tynger många verkar vara väldigt höga boende kostnader. Vi har haft turen att sparat mycket och kommit ner under 75% lån, vilket med de gamla reglerna gör att vi inte behöver amortera...fast amorteringen ska väl ändå inte räknas in som boendekostnad?

    Allt gott
    /DanielWikstrom

    SvaraRadera
  12. Hos oss är vi två vuxna, ett barn och en bil. Båda av oss jobbar. De senaste 5 månaderna har vi haft en genomsnittlig sparkvot på 70% Månatliga utgifterna (inkl räntor + amortering på huslån) är ca 17000 kr. Senaste månaden blev sparkvoten "bara" 58% pga dyr bilreparation. Sparandet består av dels Avanza, utdelningsaktier och kontantsparande för buffert, och det var buffertsparandet som tog stryk av detta, aktiesparandet är intakt. Har årliga utdelningar på ca 50000 kr som prognos, målet är 100000 kr sen ska vi båda gå ner i arbetstid och påbörja köpet av en lägenhet i Asien. Vi lever på intet sätt snålt, unnar oss bra mat som vi gör själva, goda viner, minst en långresa till Asien om året. Dock har vi skurit ner på allt skräp, tidningsabonnemang, elektronik, krimskrams, fika ute, köpluncher osv. Ingen av oss saknar det dock. Så svaret är ja, vi klarar oss absolut att leva på fattigdomsgränsen om man slår ihop oss båda. Vi hade haft svårt att göra det om vi var separerade då huset har en del fasta kostnader som inte går att undvika.

    SvaraRadera
  13. Underhåll barn 3 a 5000 kr/mån, boendekostnad 7000 kr, hoppsan redan uppe i 12 000 kr. Ser ut som jag inte klarar det heller. Tur det rullar in 32 000 varje månad efter skatt.

    SvaraRadera
  14. Hyra 3500. Mat 3000. Övriga småkostnader (kläder, försäkring alkohol mm) 2500. Resespar 1500. Nöjen 1000. Totalt ca 11500 bagis per månad.

    Går rätt bra. Men kalkylen ändras nog något pga tjejen är gravid. :)

    Går rätt bra ändå vill jag påstå. Studenter lever än fattigare.

    SvaraRadera
  15. Jag, min fru och vårat barn (samt en stor hund + två katter) har totala utgifter på 21.000 kronor / månad. Då är även 3000 i långsiktigt sparande inräknat i den summan.

    Resterande delen av vår nettolön (drygt 20.000 just nu med föräldraledighet etc) sparas den också. En del långsiktigt och en del till resor/amortering/buffert.

    Förstår inte hur gränsen för fattig kan gå vid det beloppet som du angav. Det beloppet för oss är mycket mer än vi behöver.
    Värt att notera är att i våra månatliga utgifter ingår lyxsaker så som leasad bil (5000/månad), försäkringar + lyxmat till hund (1200/månad).

    SvaraRadera
  16. Tack för en intressant och inspirerande blogg!

    Bor i storstad med sambo och ett barn. BR (med lån), bil och svindyr garageplats. Gemensamma kostnader på ca 17.000 kr/.mån, men då avsätter vi ca 2000 kr av dessa pengar till buffertsparande som också utgör semesterkassa. Ofta blir det ändå pengar över. På tog för mycket mat handlas (enligt min mening) på den lokala ICA, och matkostnaderna skulle sannolikt kunna sänkas en hel del vid behov. Lever enkelt men gott, med god marginal, trots att vi spenderar långt under budgeten för fattigdom.

    Låga boendekostnader är givetvis en förutsättning för detta, och om räntan går upp kraftigt blir ju läget ett annat. Men i dagsläget skulle vi vara långt ifrån fattiga med 2 x 11.800 kr/mån.

    /Em

    SvaraRadera
  17. Som många är inne på är 11800 ganska mycket pengar att leva på om man redan äger sitt boende med och kollar på de löpande utgifterna. Är man två vuxna blir det ännu lättare och med barn lite svårare.

    Det man inte får glömma är ju dock att om man inte redan äger sin bostad så är det inte så lätt att köpa något med den inkomsten. Med "historiskt normala" räntor är nog läget ett annat för många också. Finns även många stora utgifter som kanske skulle vara vettigt att periodisera i sådana här fall, såsom möbler och vitvaror etc som kanske inte blir jättesummor per månad men ändå ett par hundra i månaden sett över tid äger man sitt boende så har man även underhåll på det. Badrumsrenoveringen kanske bör periodiseras på 20(?) år, ett par hundra i månaden, har man hus så har man tak och fönster, par hundra vardera i månaden där också osv så är man snart uppe i ett par tusen.

    Med det sagt så håller jag ändå med att det går om man vill och Anna-Karin ska ha beröm för att hon lyckas spara trots ännu lägre inkomst. Har själv pluggat de senaste 5 åren men kunnat jobba en del och tror jag levt snålare än många studenter trots att jag inte alls levt "studentliv" i korridor utan köpt radhus och lever familjeliv med semesterresor och fritidsaktiviteter för barn etc som kostar pengar.

    Vi drar idag 16000 till ett gemensamt konto som täcker alla löpande gemensamma utgifter (mat, bil, boende, försäkringar etc) med råge vilket lett till att buffertkontot stadigt ökat trots semesterresor och renoveringar. Jag tror dock att det varit betydligt tuffare om vi inte haft sparade pengar sedan tidigare, vi hade aldrig kunnat köpa radhuset tex med små inkomster om vi inte kunnat lägga in så pass mycket som vi gjorde.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äger man sitt boende ska man inte heller glömma att räkna in alternativkostnaden för det bundna kapitalet med ca 6% avkastning. Annars får man inte en rättvisande bild av sina faktiska kostnader.

      Radera
    2. Det är givetvis helt korrekt. Där ligger säkerligen ett par tusenlappar per månad för många, beroende på vilken avkastning man räknar med. Sen räknar nog många med att "boendet ökar med 10% i värde varje år" vilket det kanske gjort under en tid nu och ser därför att det inte varit en alternativkostnad utan snarare en överavkastning. Kan vara mycket farligt med den inställningen om vi får en nedåtgående marknad ett par år då det både blir alternativkostnad men även en förlust av kapital. Det visar också på svårigheterna med sådana här räkneexempel, dels vilka kostnader men ska ta med och hur de ska vägas in.

      Radera
    3. Den kloke gör ett rimligt antagande om värdetilllväxten på sitt boende. Historiskt stiger fastigheter i värde motsvarande inflationen.

      Radera
    4. Inflationen håller jag med om är ett rimligt antagande (förutsatt att huset underhålls). Tyvärr har många endast sett bostadsmarknaden de senaste åren och extrapolerar utan att tänka på vad som är rimligt

      Radera
  18. Kul inlägg :)
    Brukar hamna på 6000 kr, oftast stax under men ibland ngt över. Men sen har jag extremt låg boendekostnad på ca 1200 kr just nu. För övrigt reser jag ett par gånger om året, åker och vandrar i Norge om två veckor och då har jag köpt nya skor för 1200 kr som även ligger med i min månadskostnad. Ägare till både hund och bil.

    /MJ

    SvaraRadera
  19. Hej och tack för en bra blog och kul att många kommenterar!
    Om man läser på eurostat (http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Glossary:At-risk-of-poverty_rate) ser man att detta inte är en fattigdomsgräns utan en ekonomisk indikator på inkomstfördelning. Dessutom justeras den drastiskt för hushåll med flera medlemmar.

    "This indicator does not measure wealth or poverty, but low income in comparison to other residents in that country, which does not necessarily imply a low standard of living."

    Så EU påstår faktisk inte att man är fattig om man tjänar mindre än 11800 efter skatt och bor i Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast det är väl vad som avses med "relativ fattigdom"?

      Janne Josefsson visade i ett av sina program att fattigdom i någon seriös bemärkelse inte finns i Sverige. Det blev han givetvis bespottad för. Här kan man ha allt, och ändå anses "fattig" bara för att det finns andra som har det bättre.

      Radera
    2. Inte riktigt.
      Testa wikipedia och sök på "fattigdom".

      Radera
  20. Oj jösses, 11 800 låter som rena lyxlivet för mig!

    Jag är student och min månadskostnad är runt 7000kr. Då bor jag centralt i Gbg, äter mkt eko/väljer alltid svenskt när det går, ger till välgörenhet, reser utomlands varje år...

    Dock är jag ekonomiskt och köper väldigt lite, nästan bara secondand, cyklar överallt och har mina kära roomies.

    Det som ständigt slår mig dock är att betydligt högre levandskostnader hade knappast gjort mitt liv bättre. Det bästa i livet, att hänga med människor jag gillar, vara i skogen och träna är så gott som gratis :)

    SvaraRadera
  21. Hamnade själv i en "fattig" sits då jag och tjejen skulle köpa bostadsrätt. Hon är student och får typ 9000 i månaden och detta var enligt banken under gränsen för möjlig självförsöjning. Hur tänker de då? Är alla landets studenter som endast går på CSN inte självförsörjande? Hade själv absolut inga problem att klara mig på 6000 kr i månaden när jag pluggade. Hyrde liten men fullt duglig lägenhet för 3000 i månaden, spenderade i snitt inte mer än 100 kr per dag på allt vad man nu kan tänkas handla. Blev en bra bit över som placerades på börsen. Nemas problemas.

    Förstår att man hamnar i en annan sits om man har bolån och kanske en familj att försörja, men man jag känner att man ständigt måste sträva efter att minimera kostnader om det är knapert. Börjar man spendera överskottet så går det undan med en väldans fart.

    Lyckades hur som helst via Handelsbanken övertyga dem om att tjejens inkomst var en tillgång och inte en belastning, så löste sig det hela.

    SvaraRadera
  22. Blev inspirerad av kommentarerna och gjorde precis en månadsbudget som hamnade på 58.100kr/mån.
    Men då har vi hus, tre barn, två bilar och 4 mil till jobbet. Inkluderar 11kkr sparande och 15kkr fritt disponibelt åt oss vuxna per månad.
    Så nix pix skulle inte klara mig på fattigdomsbeloppet.

    SvaraRadera
  23. Hej! Spännande fråga...
    Det beror ju helt å hållet på ens utgifter.
    Med låg hyra och låga fasta kostnader så går det överleva men jag får nog hålla med om att det går vid gränsen.
    Vet inte om man ska kalla det fattig dock. Finns extremt många fattiga i andra världsdelar som skulle döda för dessa summorna.
    Men i eu..jao. det kanske är fattigt.
    Svårt haha!

    Mvh

    SvaraRadera
  24. Du (Utdelnings seglaren) är inne på det själv. Det är dyrt att vara "fattig". I Stockholms området som ännu ej medborgare, alltså inte asyl sökande eller liknande. Får du lätt räkna med 7-8000 kr i månaden för en liten etta i typ Tensta eller liknande som du hyr i tredje hand, kan med andra ord bli utkastad på dagen för det priset. Inte så mycket över till att försörja dig själv.

    Allt handlar om perspektiv. Själv ligger jag en bit under gränsen, men känner precis som du mig inte fattig eller snål.

    SvaraRadera
  25. Hmm... under ganska många år hade jag en inkomst på någonstans mellan 5500 och 7500kr efter skatt. Jag betalade för de pengarna all mat utom sambons lunch, för två vuxna personer, fack och a-kassa, försäkringar, telefon och lite småräkningar (sambon stod för hyra, el, bil, sina jobbluncher etc) . Jag stod även för alla presenter och sådant, födelsedagar, student, julklappar osv. Vissa månader blev det inte mycket över men det fanns alltid pengar kvar på kontot när nästa inkomst dök in och det var aldrig tomt i skåpen. Jag lyckades under dessa år ta körkort på bilskola samt att jag under tre av dessa år betalade av mina CSN-lån (nästan 80000kr) och jag sparade 500kr/månaden varje månad. Vi åt bra, gott och varierat, mkt grönt, eko och närproducerat och hade ofta folk hemma på mat.

    Hur jag gjorde? Jag kan trolla *smiles* så kändes det i alla fall ibland när jag satt och såg över ekonomin.

    När CSN-lånen var borta och körkortet klart så hade jag helt plötsligt massor av pengar att röra mej med...


    Åsa

    SvaraRadera
  26. Jag antar att kostnaderna skulle stiga NÅGOT om bolåneräntan gick upp ett par procent... ...hade inte du barn förresten? Då kan väl 10-11 papp bli rätt knapert...

    Anders

    SvaraRadera
  27. Grym blogg och tack för inspirationen! Hur ser du på inköp av Telia och Tele2 till utdelningsportföljen på dagens nivåer?

    SvaraRadera
  28. Lever på 5-6000 i månaden utan några som helst problem. "Fattig" student. :)

    SvaraRadera
  29. Hur går allt för dig? Vi saknar dina inlägg!

    SvaraRadera
  30. Allt över 10.000 kr sparar jag av lönen. Dessa 10.000 kr räcker till alla mina fasta utgifter, mat och nöjen. Inga problem alls! jag har efter min examen helt enkelt fortsatt att leva efter en CSN-budget.

    SvaraRadera
  31. Antar att det blir rejält tajt om man har barn. Men som ensam har jag aldrig "behövt" spendera mer än 6k / månad (hyra, räkningar och mat). Det ar dock för att bygga upp ett sparkapital under 5 år. Så höll ner all lyx. Gick dit jag skulle, ca 3 km till skolan, 1 km till mataffären. Reste aldrig, köpte enbart mat/ kläder på reor. Sparade resten av csn i aktier och ledde till en portfölj på 350k. Så nu lever jag mer runt 9k / månad, känns som jag spenderar som bara den. Dock inga resor då jag själv inte riktigt ser poängen i de flesta resmålen och jobbat på tok för hårt för att spendera det jag sparat. Men det blir väl ändring på det när jag får finfin lön.

    SvaraRadera
  32. Kanske dags för ett nytt inlägg?!

    SvaraRadera
  33. Livstecken?!

    SvaraRadera
  34. Utdelninseglaren var är du? Vi saknar dig!

    SvaraRadera
  35. Hoppas att allt är bra med dig!

    SvaraRadera
  36. Har de ackumulerade utdelningarna passerat 700 000? :)

    SvaraRadera
  37. Jag spenderar en vanlig månad cirka 6000kr.
    Boendekostnader inkl försäkringar.
    Mat
    Mobil
    Träning
    Transport
    Övrigt

    - Hyran (under 2000kr inkl försäkringar) är låg då jag hyr ut en del av lägenheten. Det gör otroligt mycket med ekonomin om man orkar ha en inneboende hemma hos sig! =)

    // https://frihet-innan-40.blogspot.se

    SvaraRadera
  38. Alla studenter inklusive mig själv klarar det ju. Visst har vi fördelar med många rabatter och bara 10-månadershyra i vissa fall, men det betalar jag genom att dela badrum och kök med människor som varken kan städa eller diska.
    Att leva billigt är en kick i sig om man har något att se fram emot.

    SvaraRadera
  39. 11800 är hela min hyra och det är där nästan alla pengar jag skrapar ihop går. Hade jag inte haft en rumskamrat som bidrar med lite hade jag varit hemlös.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som ett rejäl summa att lägga på boende, iaf om man har en vanlig lön. Att bo lite större och ta in inneboende hyresgäster är utmärkt!

      Radera