söndag 22 november 2020

Kassaflöden och 54% sparkvot under FIRE

Portföljteori
i all ära men som FIRE-utövare är det minst lika viktigt med tillräckliga kassaflöden.


Tänkte kort gå igenom hur jag själv hanterat frågan sedan jag sa upp mitt jobb för nästan tre år sedan.


I huvudsak har jag tre olika inkomstströmmar
  • Aktieutdelning
  • Inkomst från påhugg/arbete
  • Inkomst från bloggen

Utdelningarna kan ni följa här och inkomster från påhugg/arbete är i ren nedlagd tid ytterst begränsad även om ersättningen per arbetad timme är god. Inkomster från bloggen är i sammanhanget mycket små.

Min månadsbudget ligger på 16 000 kr per månad och de faktiska kostnaderna varierar och brukar ligga i intervallet 8 000 - 20 0000 kr.
För att finansiera mitt leverne konsumerar jag först de inkomster jag har från arbete och blogg. Om inte det räcker kompletterar jag med utdelningar i den mån det behövs.

Jag har ett excelark där jag gör en särskild notering vid alla uttag från utdelningarna. Snittet på uttagen har sedan jag slutade jobba legat på strax över 6 000 kr per månad. Räknar vi baklänges betyder det förstås att jag via jobb och blogg får ut ungefär 10 000 kr efter skatt. I alla fall om jag bränt 16 000 kr per månad i snitt sedan 2018. De exakta beloppen har jag tyvärr inte.

Zoomar vi ut och kollar bredare skulle man grovt kunna säga att jag har följande schema för att finansiera mitt liv:

1. Ta av de pengar jag tjänar genom arbete. 
 
2. Räcker inte pengarna från arbetet tar jag av utdelningarna. 
 
3. Räcker inte utdelningarna skulle jag överväga att konsumera mindre eller arbeta mer. 
 
4. Och räcker inte ovanstående är det bara att sälja av en liten udd av portföljen.

Vad det gäller buffert har jag minimala sådana vilket för mig betyder minst ett kvartals utgifter (48 000 kr). Utöver detta är vi två vuxna i hushållet som kan hjälpas åt att hantera oplanerade större utgifter. Med tiden kommer jag öka upp bufferten till att som maximalt ligga på ett års utgifter, s k Wibblekonto.


Sparkvot
Även om jag inte har något fokus på sparkvot nu under FIRE så är det ändå roligt att konstatera att den finns där:

Utdelningar: 300 000 kr / år eller 25 0000 kr / månad 
 
Inkomst: 120 000 kr / år eller 10 000 kr / månad 
 
Utgifter: 192 000 kr / år eller 16 000 kr / månad

Överslagsberäkning av sparkvot: Inkomster på 35 000 kr och utgifter på 16 000 kr ger ett sparande på 19 000 kr per månad och en beräknad sparkvot på 54% vilket jag tycker känns rimligt med tanke på att jag förmodligen kommer vilja öka utgifterna längre fram och att jag i antaganden och planer har satt att mina inkomster efter skatt är minst 5 000 kr per månad framöver.
 




Innehaven >> Seglarportföljen
Ny på bloggen >> Starta här
Utvalda inlägg >> Bag-of-Trix

8 kommentarer :

  1. Spännande. Vad för typ av jobb gör du? Vad för anställningsform?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag byter tid mot pengar i mitt lilla företag.

      Radera
    2. Poängen med Fire är att byta pengar mot tid. När jag gör min exit ska jag leva som karaktären i the big lebowski. Första dagen ska jag gå in i den lokala butiken och öppna ett mjölkpaket och dricka direkt ur det.

      Radera
  2. Det är något provocerande kring hur enkelt du sammanfattar och förmedlar din FIRE-tillvaro ibland. "Ja, jag täcker väl mina kostnader och slipper känna oro i vardagen antar jag. Inget att orda om".

    Fantastiskt fint. Du lever drömmen! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grunden är låga kostnader. Om kostnaderna skulle höjas blir det verkligen inte lika enkelt. Därför föredrar jag att ligga lite före i mitt sparande så att eventuellt framtida högre kostnader inte tar udden av frihetskänslan

      Radera
    2. Underbart att komma ut ur ekorrhjulet och själva bestämma över sin egen tid. Jag är glad att jag förstod tidigt att det är utgifterna man blir rik på, inte inkomsterna.

      Radera
  3. Vad coolt! Väldigt fina kassaflöden :)

    SvaraRadera
  4. Hej,
    Tack för en intressant blogg! Om jag förstår rätt så räknar du utdelningarna som inkomst och tar med i beräkningen för sparkvoten utan att räkna det som ett uttag från sparandet. Det är ett misstag. Korrekt ska vara:
    Inkomst 120k
    Utdelningar 300k
    Utgifter -192k
    Uttag sparande -300k
    Summa: -72k

    Du tar alltså mer från ditt sparande än du petar in och får därmed en negativ sparkvot. Att säga annat är att lura sig själv och kanske andra.

    Jämför någon med en annan strategi, t.ex. fire genom tillväxtaktier utan utdelning med samma värdeökning som dina utdelningar som säljer av aktier för 72k för att leva på. Samma startbelopp, samma slutbelopp, samma cash in hand. Eller någon som swingtradear och gör flera affärer med vinst och återinvesteras, ska man räkna varje affär då ska man givetvis inte räkna varje affär som nysparande.

    SvaraRadera