torsdag 15 mars 2018

Upp till kamp mot junket

Precis som många andra för jag en ständig kamp mot allt junk som tenderar att ackumuleras.

Genomfört en serie relativt ambitiösa utrensningar och nu lyckats kommit ned till en nivå som jag är hyfsat bekväm med.



Inte så att man kan flytta till husbil eller så men volymmässigt kanske jag har lyckats beskära en tredjedel av totalen. Resultatet? En luftig lägenhet och halvtomma förråd - underbar känsla!

Men säg den glädjen som varar. För 1,5 år sedan flyttade min flickvän in och för några månader sedan sålde hon även sin egen lägenhet. Det här betyder att volymen med junk raskt har ökat igen men som tur är är vi båda två inne på att försöka downsizea.

Ett alternativ är förstås att köpa större lägenhet men med bostadspriser här i Stockholm på 50.000 - 100.000 kr / kvm känns det inte speciellt lockande. Som det är nu bor vi 2 personer (plus vissa helger med extra tonåring) i en två på drygt 50 kvm.

I utrensningarna har sambon nu kommit till CD-skivorna. Här har vi hittat en riktigt grym lösning. CD-skivorna laddas upp gratis (upp till 50.000 låtar) till Google Music och kan därefter avvecklas. När det ska lyssnas är det bara att streama den egna musiken gratis antingen via datorn eller telefonen. Perfekt!

Proceduren i korthet (gäller för Macdator)
1. Ställ in iTunes att importera musiken när en ny CD-skiva sätts in i datorn.
2. Ladda ner och installera Google Music och ställ in den på att bevaka iTunes-mappen.
3. Mata på med CD-skivor, varje skiva tar ungefär 5 minuter. Uppladdning till Google Music sker helt automatiskt i bakgrunden.
4. Verifiera att det går att lyssna på musiken via Google Music.

Med ovannämnda förfarande blir man förstås beroende av Googles tjänst men vad jag har förstått går det att ladda hem musiken igen.

Vips har vi trollat bort några hyllmeter med onödigt junk och kan ägna oss åt mer väsentliga saker än att förvara och administrera små plastbitar.



Gillar du bloggen? Följ via mejl, Twitter, Facebook eller Google+


Innehaven >> Seglarportföljen
Ny på bloggen >> Starta här
Utvalda inlägg >> Bag-of-Trix

19 kommentarer :

  1. Fantastiskt. Jag blir inspirerad till att börja minska prylarna hemma. Har du några tips? Äger inga CD-skivor 😉.
    Hur började du? Jag gillar att ta små steg i taget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den försiktige går igenom allt den inte har använt senaste 3 åren - sedan sälja, skänka eller dumpa.

      Är man lite modigare sätter man gränsen på ett år eller så.

      Blir förstås bakslag och man kan inte slänga sakerna pga en eller annan orsak. Men när man sedan kommer tillbaka till samma grejor efter ytterligare 3 år och kommer fram till att man fortfarande inte har använt dem så blir det lite lättare :P

      En ögonöppnare för mig var flyttkartongerna jag inte hade öppnat senaste 2 flyttarna. Där var det lätt att komma fram till vad jag skulle göra med grejorna :)

      Radera
  2. Även fast prylarna är utspridda i lägenhet och förråd är det som att bära runt dem i en ryggsäck, att bli av med junket gör en så mycket lättare.

    SvaraRadera
  3. Mitt tips är att rensa ut kök, förråd etc med grejor du inte använt på ett tag, lägg i låda och skriv vad som finns i den, t.ex "kökskrimskrams". Har du inte rört lådan på ett år, skänk innehållet till loppmarknad. Kan tillämpas med det mesta där hemma och är väldigt effektivt. Vi har ofta för mycket skit som ligger och distraherar och som borde tas bort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För att komma någonstans med sina rensningar gäller det att försöka utmana sig själv lite.

      Med mellanlagringsvarianten har man en livlina men i praktiken behövs det nog bara av sentimentala skäl.

      Radera
  4. Ett alternativ till Google music fast för både film och musik är Plex media server, https://www.plex.tv/
    Det ingår inte att man har filmer och musik i molnet så det är inte riktigt samma sak, men om man till exempel vill lägga in sina dvder på en hårddisk för att visa på alla enheter i hemmet är det en bra lösning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Google har gratis lagring och även streamning(tror jag) av både bilder och videos i hög kvalité.

      Tjänsten heter google photos!

      Radera
    2. Undrar om man kan koppla den gamla dvd spelaren till datorn....krävs nog en speciell sladd förstås.

      Radera
  5. Suck, själv köper jag aldrig nåt, men frun drar hem ena prylen efter den andra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här gäller det att snacka ihop sig och ha gemensamma mål.

      Blir ju även ekonomisk fråga när varje kvadratmeter kostar minst 50.000 kr

      Radera
  6. Nybliven utdelningsinvesterare (du har nog hjälpt till med inspiration).

    För att slippa alla småpengar som drällde i huset fångade jag idag den fallande kniven i form av BILIA A. Hädanefter kommer jag utslaget per månad att erhålla 525kr (6,08%/år). Tveksamt om man ska inteckna någon utdelningstillväxt de närmsta åren.

    Tänker nu fortsätta med HM, Byggpartner, Allianz SE och Swedbank när kurs är attraktiv.

    Förutsatt ett rejält börsras blir det även Skanska, Telia, Swedish Match, Ratos, Coor, Nobia och Investor.

    Tack för inspiration!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara att gratulera och hoppas du fortsätter investera långsiktigt.

      Radera
  7. Eller varför inte Spotify? Finns i gratis variant...har kanske inte alla "skivor" som ni har idag? Har en arbetskollega som envisas med att prata "mp3"...håller folk fortfarande på med såna? :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med Google Music har man ju fortfarande kontroll på filerna och slipper reklamen -
      stor skillnad imho.

      Radera
  8. Har ju ingen läsare på min dator dock. Bra idé.

    SvaraRadera
  9. Var kan man slänga alla sina skivor ? Jag har tusentals skivor hemma och använder inte längre eftersom allt finns på datorn nu men vad ska jag göra med de:/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns fortfarande skivaffärer som tar emot dem, jag lämnade in en del CD för något år sedan och fick typ en tusenlapp.

      Radera
    2. Skulle du kunna säga vilken skivaffär det var ? Har liksom massor av skivor som jag inte använt på flera år

      Radera