lördag 22 juli 2017

Två sköna spartips för semestern

Två grejor jag gjort en hel del i sommar. Grilla och blogga.



Spartips nr 1 - smart sätt att tända grillen
Har en portabel Webergrill (go-anywhere) som jag tycker varit ett riktigt bra köp. Hållit i många år nu och ger för en mobil grill helt ok resultat.



Den är alltid med så fort det ska seglas och används även flitigt när jag är hemmavid och grillar utanför huset där jag bor.



Bästa sättet jag hittat för att få fart på briketterna är tändrör (lilla varianten passar till go-anywhere) och hushållspapper indränkt i matolja. Jag lägger helt enkelt det indränkta pappret på grillen där briketterna brukar vara, tänder på och placerar sedan tändröret fyllt med briketter ovanpå.



Sedan är det bara att läppja på rödvinet och invänta den perfekta glöden som brukar infinna sig efter 10-20 minuter, beroende på hur mycket briketter du använder.


Metoden är alltså miljövänlig, billig, ger ett perfekt resultat varje gång och ger ingen bismak på maten som tändvätska kan göra. Papper, olja och tändstickor brukar finnas överallt där man lagar mat och tändröret följer alltid med grillen.




Spartips nr 2 - slipp köpa ny dator





Har en Macbook air från 2012 som jag köpte när jag sålde min gamla iMac för att försöka förenkla mitt liv. Har varit minst lika nöjd med den bärbara datorn som med grillen - även om det med tiden blivit fler och fler tillfällen då den berömda badbollen tittat fram. Även märkt att den kommer oftare när jag endast kör med batteridrift.
Badbollen som kommer upp medans man får vänta när man har Mac-dator

Som teknikintresserad har det därför ryckt rejält i pryltarmen och jag har till och med varit förbi Macbutiken för att kolla ny dator. Har alltid tänkt att jag ska göra ett seriöst försök att snabba upp datorn på något sätt innan jag slår till. Sagt och gjort läste jag på nätet och kom fram till att en ominstallation skulle ge bäst resultat.

Första steget i operationen blev att säkra upp alla viktiga filer, bilder och filmer som fanns på datorn. För det hittade jag och använde:
- google drive (synka utvalda mappar eller hela datorer till molnet), samt 
- google photos (obegränsad och kostnadsfri lagring av foton och filmer i hög kvalité i molnet)

När detta väl var på plats körde jag en total ominstallation av min dator inklusive filsystemet samt installerade senaste versionen av tillgängligt operativsystem (Mac OS Sierra). Efter detta körde jag även utvalda delar av denna checklista för att snabba upp datorn ytterligare plus att jag nu även tagit bort bakgrundsbilden.

Resultatet? En datorn som känns minst lika rapp och skön att blogga på som de nya datorerna jag var och kikade på. Om besparingen för att tända grillen räknas som marginell så handlade uppfräschandet av datorn om att en investering om minst 12.000 kr kunde skjutas fram några år i tiden.

2 kommentarer :

  1. Egenhuggen ved slår briketter i pris ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag tänka mig. Inte så mycket erfarenhet av ved för grillning men kan tänka mig att man behöver starta upp en rejäl stund innan så att det slutar brinna.

      Funkar det bra?

      Radera