söndag 6 september 2015

Hacka banksystemet (1/3)

Pungslagen?

Går du med en gnagande känsla att banken pungslår dig med höga och onödiga avgifter? Då har du kommit rätt! Här får du veta vilka banker och tjänster som jag använder för att maxa mina konton.

Till vår hjälp har vi två oerhört starka krafter, de senaste årens snabba IT-tekniska utveckling (internet, mobilt bankID osv) samt hela det marknadsekonomiska systemet med ökande konkurrens (nischbanker).


Det hela går förstås ut på att du endast låter dig bli kund hos de banker som har det mest fördelaktiga erbjudandet. Och som vanligt räcker det inte att bara sitta hemma i soffan och läsa reklamen som bankerna skickar dig. Du behöver aktivt leta upp det bästa erbjudandet. Detta eftersom banken främst marknadsför erbjudanden som är lönsamma för dem själva.

För mig landande det här i att min gamla bank SEB kompletterades med 6 st olika nischbanker. Genomgången är i tre delar, länkar till del 2, del 3.

Del 1 kommer här!

Enkelt och lönsamt att byta SEBs tjänster mot OKQ8s motsvarighet.

Funktion
Sparar
Kommentar
Gratis Visa-kort att handla i butik och på nätet
300 kr / år
Tidigare betalade jag SEB 25 kr / månad för enkla vardagen vilket bla inkluderade Visa-kortet.
1 % Cashback
Tjänar 720 kr / år
Allt jag handlar för får jag 1% tillbaka i kontanter
Gratis kredit om 50.000 kr kopplat till Visa-kortet
3.500 kr / år (räknat på 7% avkastning*)
Gör så att jag slipper ha bufferkonto om 50.000 kr på bankkonto till 0% ränta

Inga kostnader alls för ovanstående funktioner. Förutsättningen för gratiskrediten är förstås att räkningen betalas i tid.

Detta ger mig en årsbesparing om 4.520 kr / år (300+720+3.500). 

Uppdatering 2016-04-04:
OKQ8 har sänkt cashback från 1% till 0,3%. Har själv bytt till Preem som har motsvarande det upplägget som OKQ8 hade, 1% cashback osv


Med ränta-på-ränta* effekten under 10 år med 7% årlig avkastning** blir det en besparingen på totalt 66.881 kr

*Kan rekommendera ränta-på-ränta kalkylatorn som finns på bloggen Rikatillsammans.

4 kommentarer :

  1. Hej, första gången jag kommenterar på din blogg nu, så först vill jag bara tacka för allt engagemang du lägger ner och en väldigt intressant blogg.

    Ang dagens ämne så är det lustigt jag har precis i helgen suttit och eggat upp mig över hur min bank (swedbank) tar betalt för att tex låta mig kunna betala räknar och använda ett kreditkort. samtidigt som jag låter dem hantera en del av mitt kapital på diverse räntefria konton. Så jag har börjat söka alternativ. och landade just på OKQ8 kortet jag också.

    Det näst bästa alternativet jag hittade var Skandiabanken som erbjuder 12 månader gratis visakort. (sedan 20kr mån). För övrigt har dom en bra tjänst där de har en kontokredit. man kan utnyttja, samt att de är gratis att använda deras tjänst för att betala räkningar.

    Jag går just nu i husköpartankar och letar således efter bra banker och räntor att ta hadn om mitt bolån. SBAB har ju ett fint upplägg kan jag tycka med generellt låga räntor. Har ni några erfarenheter att dela med er av så är jag idel öra!. eller om man kanske vågar sig på att utlysa ett blogginlägg om ämnet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen på bloggen Johan!

      Trevligt med sådant här engagemang från er läsare. Uppdaterade precis uträkningen i inlägget då jag hade lite otur när jag tänkte igår :P

      Det jag verkligen gillar med OKQ8 är att det är helt gratis samt att du har den där cashbacken på 1% på ALLT du handlar, vilken du får ut i kontanter.

      Om du har mer än 3 miljoner i portföljen kan du ställa dig i kö för att Avanzas superbolån med 0,99% ränta. Inte den lägsta bolåneräntan som går att få tag på men borde vara bland det bästa i längden då man förhoppningsvis inte kommer behöva omförhandla lånen hela tiden för att behålla sin räntenivå.

      Lägg på effekten av ränteavdraget på 30% så är ju räntan just nu löjligt låg!

      Tänkte skriva mer om Avanzas superbolån i inlägg 3 av hacka banksystemet.

      Ha det fint så länge

      Radera
  2. Hej,

    Mycket bra blogg och du gör alltid bra kommentarer på andra bloggar. Fråga: Hur ofta får du ut 1%cashbacken från OKQ8? Varje månad eller 1 ggr per år?

    Allt gott
    /DanielWikstrom

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen Daniel

      OKQ8 betalar ut cashbacken kvartalsvis. Det kommer hem en check som man måste lösa ut på någon av deras bensinstationer.

      Radera